Oljud
Finch har en ovanlig förmåga, han kan rytmen utav oljud. En vanlig ovanlig rytm som de flesta avfärdar som värdelös. Det är den inte. Långt ifrån.
De flesta hannje behöver ett instrument för att använda sina ljudtekniker och har ett sådant litet begränsat användningsområde att de i praktiken, inte är så användbart.
Oljud däremot, är någonting helt annorlunda. Finch är stolt över hans rytm och använder den som en mästare. För med oljud, så behöver man inte instrument. Självfallet kan man använda det, men allt som inte är rena ensamma toner, är i grunden oljud. Så allt som låter är Finch egentliga instrument.
Det som får folk att avfärda oljud är att det är så svårt att tämja till någonting värdefullt. Det stämmer dock inte. Oljud tämjer man inte, man glider på det, använder dess vindar till ens egen fördel. Och för detta behöver man ha koll på Takten. Vilket en hannje i vanliga fall använder för sina konster, inte sin musik. Men har man koll på takten och använder den i konsert med oljud, så kan man glida på dess vindar.
Ett bar full med skrålande fylledunkar, eller en gata med myllrande surrande folk, eller bara skramlandet i ett kök, går att glida på. Det enda Finch behöver göra, är att själv göra oljud, och tajma sina rörelser och sitt ljud till oljudet. Och med en knuff där, lite skrammel här kan man lätt få oljudet att främja ens eget intresse.
Finch har bara börjat med oljud, dess konst är diskret, men den är hans. Ingen hannje använder den så som han gör. Idén fick han när han fick reda på hur oljud fungerade och samtidigt lärde sig hur man gjorde med fingerfärdigheter. Avledningsmanöver, missdirektion och enkla synvillor tillsammans med bra takt och tajming är vad som är nyckeln till framgång.
För oljudet är överallt där ljudet är.
Låter högst intressant. Du nämner att oljud kan användas utan instrument men inte kan tämjas. Regelmässigt sett så antar jag att det innebär att rent oljud, det vill säga inte från instrument, inte kan användas till normala Hannje-abilities utan kräver sina egna grejer. Korrekt? Exempel; Hoppa ner från ett hustak och landa på säg en plåt. Detta skulle ge ett skramlande oljud. Skulle man till exempel kunna använda detta för en ljudsfär eller våg i landningsögonblicket?
Jämförelserna med fingerfärdighetsgrejerna passar in bra. Tror detta kommer fungera utmärkt med Finch. Inte riktigt det jag beskrev i början, men i stort sett samma sak men från en annan vinkel. Jag är nöjd.
Ja och nej.
Nej, på det sättet att ljudet i sig inte kan “förstärkas” till att bli en hannje-teknik. Där allt ljud även bär de aningen destruktiva och aggresiva ljudvågorna som Ljudsfär och Ljudvåg inehåller.
Ja, på det sättet att ljudet i sig (så vitt Finch vet) kan bära delar av rytmer, som är subtila, så man kan göra saker omärkt. Typ en väldigt svag ljud stråle, inte kraftigare än en lätt knackning, ibland som en mild örfil, att komma från ett oanat håll utan att egentligen göra något.
Förstår jag det rätt att de konster du talar om är till exempel de som är kopplade till acting? Det vill säga allt utom just musiken. Finns det saker som inte är kopplat till varken acting eller rhetoric?
Är oljud kopplat till rhetoric? Eller kanske till och med snarare till acting i och med att det verkar ha med takten att göra, som enligt det ovan kan tolkas som att det hör till just acting?
Förtydliga gärna, underlättar för att kunna göra request listorna för träning.
Yes, acting är det jag snackar om delvis.
Det vet du inte, PAFO.
Oljud hör till Swindling Performance.
Är typ som att säga vilken dialekt du har. Tillhör inte någonting, är mer någonting du har och kan förstå dig på och utnyttja.
Kan inte förtydliga mer. Hoppas du kan fantisera ihop någonting ändå, för denna grej är mycket för att experimentera med.
Okej. Tack. Tror jag förstår nog.