Balanserings Problem

Folk har ju börjat göra sina karaktärer nu och alla är typ “Beta-klara” men jag ser ju redan nu att folk kommer behöva modifiera samt göra om vissa bitar av sina karaktärer innan vi börjar.

PB har anmärkt på det, och även Ankan men jag ser även själv att det finns problem med balanseringen i systemet för kostnader. I vissa fall är det så som jag vill att det ska vara men andra saker känns konstigt. Jag vill ha era åsikter nu (även om jag är säker på att jag inte håller med vissa utav dem) så jag kan se vilka kostnader som ska åtgärdas.

Den enda grej jag gjort klart men ej implementerat är en ny kostnadstabell för BEP då det var för billigt, detta i sin tur kommer nog även leda till att STG måste modifieras smått. Men vi får se.

Herid Fel

Well, ain't a blog enough?

You may also like...

7 Responses

  1. Daniel says:

    Om man tänker på hur svårt det är att får BEL ingame så skulle jag säga att det är på tok för billigt att köpa det. Har inte så mycket annat att säga egentligen, inget jag höjt på ögonbrynen för i övrigt.

  2. Ankan says:

    Var nog mest BEP som jag reagerat på. STG har dock rätt vettiga kostnader tror jag. Där handlar det nog mer om hur du vill balansera det, inte att det är alldeles för billigt/dyrt.

    En annan sak jag kommit fram till att jag inte riktigt tycker om är att skill levels inte ökar i kostnad vid högre levels. I det långa loppet innebär det att kostnaden vid karaktärsskapande känns lägre vid högre levels. Detta i och med att man sparar möda in-game för att höja saker.

    Ur ett power-gaming-perspektiv är det fördelaktigt att fokusera på att höja några få skills mycket istället för att höja många skills lite. Det är billigare in-game att höja en skill från 1 till 3 än det är att höja två skills från 2 till 3.

    Jag är inte så förtjust i det. Det vore bättre om kostnaden kanske på något sätt istället baseras på AP-kostnaden att höja. Kan dock behöva balanseras lite för att få vettiga värden. Speciellt vad gäller kostnaden för att höja speciality-skills som skulle bli alldeles för billiga.

    • Herid Fel says:

      En annan sak jag kommit fram till att jag inte riktigt tycker om är att skill levels inte ökar i kostnad vid högre levels. I det långa loppet innebär det att kostnaden vid karaktärsskapande känns lägre vid högre levels. Detta i och med att man sparar möda in-game för att höja saker.

      Detta har jag faktiskt tänkt på och tror jag borde göra något åt det. Fortfarande fasta kostnader, men mer stegrande.

      Tåls att titta på.

  3. Patrik says:

    dunno, jag vet inte, det jag känner mest var ju när man skulle försöka göra en mer “erfaren” karaktär, jag tycker ju inte t.e.x min nya karaktär är så marginellt mycket “bättre” än t.e.x de flestas karaktärer som jag har hört/sett skapats hittils, och ändå är min karaktär typ nästan dubbelt så gammal som vissa.

    För mig känns det som om begränsningarna borde sitta i nivån på karaktären, som jag sa över msn, t.e.x med skills osv.

    Rent kostnadsmässigt så är det väl bara att köpa BEP som känns lite för billig, kanske stg också.

    Svårt o säga faktiskt, Om man skulle spela något som har mycket mer CP att starta med.. säg typ aedys eller ännu värre typ 3000-4000CP då skulle nog det mesta kännas billigt.

    Skulle nog behöva göra lite karaktärer på olika nivåer för att se vad som igentligen är billigt och inte.. det går ju ganska bra att göra en vettig 1000 CP karaktär.

    • Herid Fel says:

      dunno, jag vet inte, det jag känner mest var ju när man skulle försöka göra en mer “erfaren” karaktär, jag tycker ju inte t.e.x min nya karaktär är så marginellt mycket “bättre” än t.e.x de flestas karaktärer som jag har hört/sett skapats hittils, och ändå är min karaktär typ nästan dubbelt så gammal som vissa.

      Vad är det du tittar på när du avgör hur mycket bättre denne karaktär är? För jag menar rent “erfaren” är ju olika beroende på situation och ibland är det lättast att bara kompensera med att modifiera DL.

      Rent allmänt i kraftnivå så som jag tänkt mig så ser gruppen än så länge ut något så här;

      1. Aedys Warsinger – den enda i gruppen som verkligen är en hjältinna och som har en historia och genomgått mycket och har erfarenhet om än inte är direkt “bäst” bland alla kraraktärerna.

      2. Kazuto/Jacqueline – Dessa två ska vara två olika men väldigt lika i erfarenhet och utförande. Bägge två är kraftiga krigare men som ändå är i början av deras “storhetstid” åldern här har mer att göra med omständigheterna. Och att hela tiden säga att 30 och över är gammalt är fel. Okej att trenden är runt 20 i många fantasy berättelser. Men erfarenhet kopplas till mognad och personlig lifserfarenhet. De flesta badass karaktärerna i filmer/spel/böcker är runt 30-40. Speciellt individer som typ Aragorn. Kazuto är ung, men då saknar han mycket och är även från ett land som skall anses som hårt.

      3. Egentligen ligger Xan’Hel ovanför Kazuto och Jacqueline, men då han kommer börja diminished normal TV-spels-approach att behöva regain his abilities eftersom så kommer han ligga strax under de två andra.

      4. Agnes/Kevin – Bör ligga på liknande nivå även om de är lite annorlunda från varandra. Den ena är mer strid och den andra är mer häxa/support. Karaktärens natur är vad som ändå sätter dem i mina ögon på samma styrke-nivå.

      5. Finch – Den mest mundana utav dem alla och den som kommer vara som mest diskret. Hans huvudsakliga ess i gruppen kommer vara hans nätverk, och hans annorlunda sätt att göra saker. För att inte säga att han är en Panman. Detta kommer dock inte göra han till något mindre, bara inte lika explosiv och mystisk som alla de andra som dabblar i så mycket annat.

  4. Patrik says:

    Det jag tittar på var rent statsmässigt, för oavsett vilken CP man fick så har man samma begränsningar inprincip, jag tror det enda jag har haft som skillnad är att jag kunde ta BEL4, typ jag tror det flesta har tagit stg 8 vilket jag också tycker är konstigt att alla ens kan ta, men det kanske bara är jag, men oftast när vi spelat unga “noobs” så har vi då aldrig börjat med “höga” stgs, 8 är då ganska högt i snitt i våra gruppen och nu verkade som om alla kunde ta 8.

    Well well vi får väl se, relativt off-topic ändå.

    • Herid Fel says:

      STG-frågan är inte off-topic. Den är relevant och jag har övervägt den också. Kommer nog att sänka den, och försöka skapa en annan standard. Men, vi får se.

      Statsmässigt så språllar det för mig faktiskt. Jag sätter ut små begränsningar där, annars är det nog mest CP som styr i många av dom fallen. Speciellt då man inte kan höja så högt längre. (Börjar man med 142 så kan man höja till ett maximum av 156 vilket betyder att man kan höja med 14 innan man får problem med att behöva Pusha.