De(n) nya gruppe(r)n(a)
Det verkar som att ju mer tiden går och koncepten och idéerna från vårat samtal förra veckan får sjuda, ju större blir lusten att spela…
Jag har ju tyvärr svårt att bedöma Rasmus och Daniel i denna fråga av uppenbara anledningar, den största är att jag sällan träffar er då det mestadels är jag, Ankan och PB på brädspels kvällarna. Men med tanke på Ankan och PB som referens så antar jag då att åtminstone en del av deras upprymdhet bör finnas hos resten av gruppen likväl. Nog för att ni inte har haft lika stor möjlighet att bolla era koncept back and forth med mig och varandra. Men man kan ju alltid hoppas.
Själv så säger jag som jag sa tidigare, jag ser detta som ett klockverk. Känner mig dels som Melfite när jag väl fick alla era koncept och karaktärer och det enda jag såg var kuggar och hjul i hur jag kunde kors-integrera er alla med varandra. Planer om hur jag kunde få den ena karaktärer att vara delaktig i en annan karaktärs mål, och hur den även skulle kunna vara en motstridighet till en annan och så vidare. Det enda viktiga, som jag också sett, är att de inte korsar vägen mer än absolut nödvändigt med en karaktär kontrollerad av samma spelare. Men så som det ser ut, är det väldigt föga risk för det. Som jag sa, det är möjligtvis om det blir ett sådant stort nationellt event att nästan alla hjältar/aspiranter skulle delta. Men även då så skulle man ju kunna tänka sig att folk letar sig till olika delar av samma event. Men, men…
Förändringar i systemet är well under way, som ni kanske förstått. Förändringarna är inte överdrivet drastiska på många fronter, men förhoppningsvis något som gör det lättare. Igår kväll hade vi brädspels kväll och vi diskuterade bland annat lite av vad som jag pular på just nu.
Saker som inte behövs tas upp när det kommer systemet kan jag säga är Vapen och Rustningar. Balansen är inte perfekt, inte ens bra, men inte heller dålig. Den behöver bara justeras så systemet för detta är i mild flux. Detta kommer ske löpande med användning. Det är ej heller min högsta prio just nu så länge jag tycker det fungerar någorlunda.
Well, så som jag förstått det kommer alla utom Rasmus spela två koncept.
Ankan
Mageling – En ung person med den magiska gåvan medfödd, efter Fog of Memories. Elementarist och mer hands on research.
Panling – En panling eller ung människa i undre världen, hannje och lite spion/agent liknande så vitt jag förstått det.
Daniel
Shikár – Anti-Taifire faktion, med det högre målet att hjälpa till/besegra Taifire. En lite mer modern Souichirou Takfirhunter i nordländerna.
Xin’Ar – Har ingen direkt aning om vad denne ska gå ut på. Konceptet var väldigt vagt beskrivet sist om han ens bestämde sig för detta.
PB
Aedys – Fortsättning och mest troligen upptrappning med sikte på dom slutgiltliga målen så att denne karaktär kan ascend to elevated level, enough för utskrivning
Cultist Knight – Mörk krigare, fullplåt, metallrustningar, fullplåt, tunga vapen, Darth Wader Nianze Style
Rasmus
Wicked Witch – Äldre kvinna, herbalist, occult och oortodoxa metoder för helning och curation, strange abilities similar to nature-skill, semi-crazy
Well, well, mycket där behöver ju utvecklas och fyllas i. Jag kommer ju ta mig friheter för att få det att latch together på det sättet jag vill, men mycket valmöjligheter och friheter kommer det väl att finnas. Nog för att begränsningar kommer sättas upp precis som alltid.
Men, men…
Haha..darth vader nianze style =P.. well I guess its kind of true.
Nåja.. ser framemot att påbörja grejor mer ordentligt.. ska skriva lite på den andra posten idag.. bara vara så jävla busy idag
Jag ser fram emot att börja spela igen, hade en sömnlös natt med inspirations överflöd igen… Inget jag brydde mig att sätta i ord i stunden, men i korthet var det konceptuell idé jag hade för att kötta ut shikar konceptet.
Jag bestämde mig indeed för att spela xinen, det är också, som du säger… Väldigt vagt, jag känner mig rätt så riktningslös och har funderat runt i banor för vad som skulle driva xinen till att vara i Meno. Kort sagt är vad jag kommit fram till att jag behöver ett Mål (med stort M), då det verkar mer än dumt att resa runt som xin av uppenbara anledningar. Något specifikt och eventuellt också något generellt, min enda tanke just nu är att vara på jakt efter just en annan xin som har något dyrbart. Kanske minneskristaller, kanske något av personligt värde, kanske båda.
Fortsätter iaf tänka litet, som vanligt öppen för förslag, men framförallt vore litet input användbart. Varför reser Xins om inte rent för hämnd? Och mer specifikt, varför Meno? Speciellt nu efter fog of memories då det blivit jobbigt med både krubb och att röra sig i samhällen (mer än förr åtminstone).
En annan viktigt fundering är att utforma något av en identitet… Xins känns rätt så utomjordiska, de kan inte ha positiva känslor om jag minns och fattat det rätt. Jobbigt att utforma en personlighet, även här uppskattas input.
Xinns är en enormt egoistisk ras som har få motivationer. Men en fri Xinn kan ha många motiv även om det inte är helt osannolikt att delar av deras motivation är bortglömd om de var utanför Exile under Fog of Memories.
Huvudsakliga drivkrafter de har är makt i alla dess former. En Xinn är inte direkt girig men det är lika naturligt för en Xinn att skaffa resurser som det är för en normal person att skaffa vänner. Om inte att hitta ett sätt att leva på.
Andra saker som driver dem är hunger, hämnd och redemption. Även om det sistnämnda är väldigt svåruppnåeligt och sällsynt bland Xinns. Det är mer naturligt att samla kraft till sig själv och sin Samling med stort S. Xinns samlar på saker, vilket ni sett tidigare. Kraft och resurser är makt och makt är vad som på Exile är naturligt att samla på sig.
Mitt tips där är att antingen väljer du en arketyp som inte är ovanlig eller svåruppnåeligt. Eller så lämnar du hans mål till en flerstegsprocess i de banor du talade om tidigare. En där du inte har dina minnen annat än kanske en 3-4 år tillbaka i tiden och sedan saknar dina minneskristaller som de flesta Xinns bär på sig och att någon stulit dem från dig. I detta fall kan det vara en annan Xinn eller en person som är nyfiken i det mystiska eller till och med så en person som dabblar i Dark Arts som använder dem som power source (som Lawrence gjorde med Xinnen i Northford).
Det då som är mer relevant är hurdan en Xinn är, alltså det du talar om identitet. De kan och har positiva känslor. Däremot inte i normala situationer så som du och jag eller en annan normal person. De är uppväxt i ett radikalt annorlunda samhälle där ondska och elakhet präglat och försurat vardagen så därför är de anpassade på annat sätt.
En Xinn är skadeglad by nature. Litar inte på folk, och förstår inte konceptet av vänskap. Det är inte att de ogillar det konceptet, det är bara så främmande att de inte förstår det. De är vana vid sluga avtal i vilket bägge parter kämpar för övertaget och att vinna mest på avtalet. Ibland bryter de avtal, men det är bara om de verkligen måste. Xinns talar inte sanning men de respekterar Samlingen och Avtalet (bägge med kapitilärer).
Xinns kan ha inställningen att de hatar världen utanför Exile eller att de ser världen som en möjlighet att öka deras förmögenhet och istället söker efter möjliga nya utsikter. De samlar på ägodelar och världen är full med ny kunskap, värdesaker och möjligheter. Så i princip girigheten att utöka samlingen.
Well, well, hoppas det hjälper lite nu i detta tidiga stadium.
Mycket, tack… Fortsätter fundera med det här som ‘frön’, just så här spontant så låter den relativa minnserförlusten som en enkel lösning. Tänker vidare som sagt dock.
Jo, jag tror du förstått saker rätt. Ska bli trevligt att komma igång igen.