Konceptuella tankar…

Well, åtminstone 2 personer verkar då fundera på att göra nya karaktärer antar jag. Ankan lät som han tänkte ta och låta Ethen skrivas ut tillsammans med Ivilh också, vilket skulle göra det till 3st helt nya karaktärer för nästa grupp. Och om ni behöver lite feedback och diskutera lite innan imorgon så är denna post just till för detta. Plus då lite Q&A.

En sak är säker, det kommer ha gått minst 2 år sedan Gaten öppnades och The Five United avslutades ni kan välja att hoppa så långt som 10 år om ni så vill. Det finns mycket som händer i hela världen. Många saker är relaterade till The Dark Ages, det är ca 25-30 år till dess att dessa mest troligen kommer att påbörjas. Allt har dock inte med det att göra. En det få saker som sker har att göra med Apokalypsen. Några saker har att göra med The Death of Magic och ytterligare ett par har att göra med Fog of Memories.

Det ni kan tänka på när ni gör koncept är lite att göra med specialiseringarna, raserna och olika övernaturliga händelser av relevans. Vad vill ni göra, på vilken skala och varför? Vad har eran karaktär för roll i det? Och vad är det som ni är intresserade mest i, med den karaktär ni tänker? Är det själva konceptet som känns häftigt att spela eller är det någonting ni vill uppnå som är viktigast för er? Behöver ni motstånd, med spelare, följeslagare? Hinder, och motgångar, negativa som positiva sidor. Och framför allt, enligt mig, hur skiljer sig denna karaktär från dina tidigare?

Så, låt oss komma igång lite i karusellen…

Herid Fel

Well, ain't a blog enough?

You may also like...

20 Responses

  1. Daniel says:

    Det ni kan tänka på när ni gör koncept är lite att göra med specialiseringarna, raserna och olika övernaturliga händelser av relevans. Vad vill ni göra, på vilken skala och varför? Vad har eran karaktär för roll i det? Och vad är det som ni är intresserade mest i, med den karaktär ni tänker? Är det själva konceptet som känns häftigt att spela eller är det någonting ni vill uppnå som är viktigast för er? Behöver ni motstånd, med spelare, följeslagare? Hinder, och motgångar, negativa som positiva sidor. Och framför allt, enligt mig, hur skiljer sig denna karaktär från dina tidigare?

    Många av de här svaren hänger på vad som är möjligt, mitt största problem just nu är att fixa specifika karaktärsmål och intressen vilket också hänger litet på vad som är möjligt. Som vanligt ligger det mesta för mig i konceptet.

    En sak som skulle vara kul är att planera in en förändring på karaktären, det är mest bara en specifik “fix-idé” jag fick. Tar upp det vid tillfälle.

    Jag utgår inte från att göra något annorlunda från det jag gjort förut när jag skapar koncept, utan det är snarare bara saker som jag tycker är häftigt och vill spela.

    Just nu bollar jag med tre koncept, och jag har olika idéer för allihopa.

    Eldskrigare – Ganska stereotypiskt, finns en massa frågetecken dock.

    Är det möjligt att avancera genom ordern under omständigheterna? Katana och de karakteristiska teknikerna är det jag är mest intresserad av där. Om inte, tillåter du att jag börjar med de sakerna? Det är något jag verkligen vill ha.

    Är det möjligt att spela Keisukes avkomma? Det är intressant, men inte nödvändigt. Det skulle dock öppna upp ett väldigt konkret mål och något att arbeta med.

    Om jag gör en ki striker, är det möjligt att lära sig strikes? Det är en möjlig inriktning som jag är intresserad av, och även här en målsättning att jobba mot för karaktären.

    Vad exakt jag vill göra denna karaktär till och inrikta honom på beror i stort på svaret på de här frågorna. Men jag tänker mig väldigt mycket så en eldskrigare med de sedvanliga shikar egenheterna. Jag har även en massa specifika tankar men det är mest stödord för beteende och ritualer. Helt klart ska det vara en tekkan (om du inte ändrat vad eldskrigare ska vara, som du talade om) och jag tänkte eventuellt använda en båge. Tyckter det är häftigt i första hand som en disciplin för mental och fysisk övning (meditations teknik och kator) och i andra hand som ett verktyg i strid utanför dueller. En request för denna karaktär är angående karisma, jag föreställer mig en karaktär med självsäker och vagt hotfull utstrålning (i ‘avslappnat’ läge). Kinetics is a given, men jag skulle vilja ha någon slags benefit/deficiency som ökar det karisma motsvarade förut men kanske minskar vad jag har ut av character i mer diplomatiska/civiliserade diskussioner. Kanske en ability?

    Som sagt är det stora problemet att sätta upp mål och intressen, det är väldigt enkelt att säga att han är dedikerad till att jaga Tiefire och/eller avancera inom ordern. Utöver det dock så är de saker jag kommit på antigen delmål i de två eller den eviga strävan efter styrka. Jag funderar i skrivande stund, och är absolut öppen för förslag.

    En tanke är att fokusera hela konceptet på Tiefire, och försöka skapa hans bane. Det vore väldigt häftigt och kul att vara involverad i då det är en stor sak för shikarerna. Jag har ett par idéer här också, för motgång och förändring under resan.

    Finns det en specifik tidsram där Tiefire ska leva och dö eller är det flytande?

    Det blev långt det här, jag tar och skriver en till post efter det här istället angående de andra, mindre bearbetade koncepten.

    • Herid Fel says:

      Är det möjligt att avancera genom ordern under omständigheterna? Katana och de karakteristiska teknikerna är det jag är mest intresserad av där. Om inte, tillåter du att jag börjar med de sakerna? Det är något jag verkligen vill ha.

      Är inte säker. Måste gå in själv och kolla ungefär hur det skulle fungera. Men jag skulle gissa på nej, inte förrän du återvänt, beroende på vilken anledning du reser iväg för. En Shikár reser inte från sitt heliga uppdrag (Protect the Holy Pillars of the Earth) utan väldigt skälig anledning. De ser även ner på Nordländerna som bad growing grounds.

      Och angående Katana, så kanske. Beror som på en massa saker. En Katana Wielder skulle nog räknas som en utav de kraftigaste (som vanligt) Shikar krigarna. Så tänk BEL 5, och är inte överdrivet pigg på tanken just nu. Blir så jobbigt att skapa balanserade plotter. Men det beror på mer målen och så.

      Angående Keisukes avkomma så nej. Jag har bestämt att han ska bli Vattenkrigare. Samt planen för honom är även att bli Ordens Mästare, så det betyder stanna på Taraien.

      Angående Ki Strikes så, möjligt, men räkna absolut inte med det. Jag tänker inte ge dem ifrån mig easily, fortfarande. Men det är en möjlig sekundärt materialistiskt lägre mål ja. Det stora problemet med dessa former av mål är att det inte är allmän kunskap i världen om Ki Strikes.

      Angående Karisman så är det extremt nära Souichirou kopia på det. Du kanske inte minns det men 50-60% av hela Souichirou var just hans enorma Karisma. Men om du utvecklar detta nog för att inte vara för nära Souichirou så kanske. Annars så om du tonar ner det lite så kan jag tänka mig Intimidating Aura. Det skulle kunna vara en deficiency/benefit.

      Som sagt är det stora problemet att sätta upp mål och intressen, det är väldigt enkelt att säga att han är dedicerad till att jaga Tiefire och/eller avancera inom ordern. Utöver det dock så är de saker jag kommit på antingen delmål i de två eller den eviga strävan efter styrka. Jag funderar i skrivande stund, och är absolut öppen för förslag.

      Yes, är du dedicerad i kampen om Taifire så ja, då finns det många saker som händer. Men, då hänger extremt mycket på att du producerar resultat också.

      Taifire har en ungefärlig tidsram, men det är mest några placeholders in history som jag har planerat ut. Men lär arbeta mer på det om någon väljer dem. Oavsett hade jag tänkt att Shikárerna skulle dyka upp i historien i Meno nu.

      Så flytande skulle jag inte säga, men inte direkt givet heller.

      • Daniel says:

        Är inte säker. Måste gå in själv och kolla ungefär hur det skulle fungera. Men jag skulle gissa på nej, inte förrän du återvänt, beroende på vilken anledning du reser iväg för. En Shikár reser inte från sitt heliga uppdrag (Protect the Holy Pillars of the Earth) utan väldigt skälig anledning. De ser även ner på Nordländerna som bad growing grounds.

        Det är ett problem då det är väldigt stor del av varför jag vill spela en eldskrigare, teknikerna och katanat är väldigt ikoniska.

        Angående Ki Strikes så, möjligt, men räkna absolut inte med det. Jag tänker inte ge dem ifrån mig easily, fortfarande. Men det är en möjlig sekundärt materialistiskt lägre mål ja. Det stora problemet med dessa former av mål är att det inte är allmän kunskap i världen om Ki Strikes.

        Jag har en idé på en plott för att möjligöra det, vet inte hur pigg du är på det men jag kan berätta det imorgon.

        Angående Karisman så är det extremt nära Souichirou kopia på det. Du kanske inte minns det men 50-60% av hela Souichirou var just hans enorma Karisma. Men om du utvecklar detta nog för att inte vara för nära Souichirou så kanske. Annars så om du tonar ner det lite så kan jag tänka mig Intimidating Aura. Det skulle kunna vara en deficiency/benefit.

        Well, det är inte precis orginellt. Men det är inte heller en kopia från Rasmus… Jag har andra inspirationer, det är helt enkelt en sak som passar på hela samuraj känslan. Jag föreslog själv en tradeoff på att vara sämre på icke charisma saker.

        Yes, är du dedicerad i kampen om Taifire så ja, då finns det många saker som händer. Men, då hänger extremt mycket på att du producerar resultat också.

        What else is new? 😛

    • Herid Fel says:

      Eldskrigare är inte Tekkaner.

      Efter viss avvägning och ett antal anpassningar i världen till alla förändringar sedan AFC har jag kommit fram till att Tekkan-abilitien inte riktigt passar dem.

      Men det var lätt att komma runt.

      Det är nämligen så att alla Shikárer är Warriors. Eller en enorm majoritet utav dem är. Shikárerna som slåss i ordens (Eld, Vatten, Vind, Jord) är Warriors och Multiclassade warriors.

      Eld och Vatten är multiclassade.
      Eld är Tekkan, Vatten är Mage.

      Vind och Jord är Warriors. Skillnaden här är striker. Alla vind är Fast Strikers. Alla jord är Power Strikers.

      Eld är inte alla Ki Strikers, men man skulle kunna säga så här. Alla Ki Strikers är Eldkrigare men alla Eldkrigare är inte Ki Strikers.

      Vatten är som oftast Fast Strikers. Om än undantag finns.

      Well, well…

      Då vet du.

  2. Daniel says:

    Det andra konceptet jag har är en ranger, väldigt mycket inspirerad från en bok jag läst.

    Målbilden är en mästare med långbåge och svärd samt extremt bra på djur (specfikt hästar och fåglar) och natur som motarbetar ondska (eller vad han upplever som ondska). Litet av en naturens beskyddare, på ett ledigt sätt där han inte nödvändigtvis jagar efter problem men gör något åt vad som är framför honom. Obekväm i städer och tystlåten, smått asociala tendenser.

    Karaktären skulle vara väldigt stark och smidig, antigen human eller elf, och mest troligen en power striker. Vad det gäller specialisering så förefaller druid mest passande.

    Saknar helt konkreta (ingame) karaktärsmål med det här konceptet, och det känns rätt så torftigt just nu. Det känns som att han behöver något mer, en fiende kanske eller något att sträva mot. Återigen öppen för förslag, men de andra två konceptet är mer intressanta.

    • Herid Fel says:

      Det andra konceptet jag har är en ranger, väldigt mycket inspirerad från en bok jag läst.

      Intresserad av att veta vilken? Inte viktigt, bara kuriosa om jag ska försöka möta vissa förväntningar kanske kan vara av nytta att veta då.

      Angående resten så låter det som en äkta druid. Druiderna kämpar just för det du beskriver. De flesta på sitt eget sätt. Om du minns när ni var på jakt efter getterna där exempelvis. Druider such as these are here and there. Men jag antar dock att du tänkte spela en mer mobil en och inte en som beskyddar ett specifikt område?

      Viktigt att veta är ju att ha någon målsättning, det eller ett “revir”/ansvarsområde. Du kan ju vara en Wanderer om du vill typ i stil som Elyas Machera (Wheel of Time, Perrin’s Guide och follow Wolfman-ish).

      Om du ska spela två individer så kan det vara ett intressant sekundärkoncept. Guide, eremit, guardian etc. Elf är då att rekommendera. Men både human och Halfelf is possible.

      • Daniel says:

        Det andra konceptet jag har är en ranger, väldigt mycket inspirerad från en bok jag läst.

        Det är Demon wars av R.A. Salvatore

        Angående resten så låter det som en äkta druid. Druiderna kämpar just för det du beskriver. De flesta på sitt eget sätt. Om du minns när ni var på jakt efter getterna där exempelvis. Druider such as these are here and there. Men jag antar dock att du tänkte spela en mer mobil en och inte en som beskyddar ett specifikt område?

        Viktigt att veta är ju att ha någon målsättning, det eller ett “revir”/ansvarsområde. Du kan ju vara en Wanderer om du vill typ i stil som Elyas Machera (Wheel of Time, Perrin’s Guide och follow Wolfman-ish).

        Precis, var ungefär det jag tänkte i princip. Problemet är mer världsliga motivationer… Har inte kommit på något vettigt som inte är ‘vandringslust’ eller dylikt.

        Om du ska spela två individer så kan det vara ett intressant sekundärkoncept. Guide, eremit, guardian etc. Elf är då att rekommendera. Men både human och Halfelf is possible.

        Noted, funderar vidare.

  3. Daniel says:

    Det tredje konceptet är i princip “Devon reloaded”. En taktisk ‘krigare’ med en massa trick/gizmos. Det skulle kunna vara en ny monsterjägare, en lönnmördare (ninja typ) som försöker bygga sig ett rykte eller en normalare äventyrare. Ras är obestämt, ki striker skulle vara ett bra kompliment tror jag. Det kan vara en utlänning om det finns utrymme för det, då gimmicksen känns orientaliska kanske en sanchanit eller shikar vindkrigare från de mindre petiga klanerna passar sig bra.

    I vilket fall så skulle det här konceptet vara en mer sneaky typ som gärna arbetar med överraskning och fula knep. Specifika saker jag tänkt på är några olika sorters rökbomber, gift, och ‘metsubushi’ (pulver eller vätska för att förblinda, kanske i hönsägg). En pilbåge för krypskytte, det och/eller ett blåsrör. Närstridsvapen skulle vara dolkar och någon slags svärd.

    Personlighet här är inte särskilt utarbetat men jag har en del stereotyper i åtanke som grundmallar. Om det passar sig att vara sanchanit så kan karaktären ha en patron som han tjänar och då vara dedikerad till den personen eller organisationen. Som vindkrigare kan det vara på endera sida om Tiefire konflikten då måste en agenda hittas på litet mer om inte Tiefire är huvudsaken där.

    Tror jag skrivit för länge nu, det tar stopp. Det här är ungefär vad jag har för tillfället.

    • Herid Fel says:

      Först, konceptet passar bäst som en Sanchanit. En Shikár passar den inte direkt. Bara på Taifire’s sida av konflikten. Men jag skulle säga att det passar bättre som en Sanchanit by far.

      Mitt förslag där skulle vara en NPC kombination arbeta för ett utav Syndikaten. Strandsatt och bortglömd i Meno, så well…

      Går att utveckla på många sätt…

  4. Ankan says:

    Jag har än så länge hittat några olika spår. Ett har jag redan nämnt i korthet förut; det bygger på en Hannje-Kremis-hybrid. Idén är att vända ut och in på en Hannje och istället för att ha en flashig se på mig-fasad, snarare ha en fasad mer som en kremis. Dock behöver det inte nödvändigtvis ha med dark arts att göra, utan snarare ha kläm på tystnadens melodi. Diskrethet.

    Istället för att bli ett med skuggorna som en kremis skulle bli så skulle detta snarare gå ut på att gömma sig i plain sight, bara vara en del av omgivningen och inte dra till sig uppmärksamhet. Konceptuellt i dess ultimata form att jämföra med till exempel Gray Men från WoT, men kan även vara mer mundant i enklare former.

    Bakgrund i undre-världen kretsar. Möjligtvis street urchin eller på annat sätt ansluten till någon faktion, dock inte nödvändigtvis längre så.

    Detta är grundstenarna, behöver förståss fläskas ut en massa om jag går vidare med det.

    Ett annat spår jag är intresserad av är att undersöka det nya magisystemet och death of magic. Mycket har hänt, saker är i flux. Frågan är bara i hur mycket flux det är när vi väl kommer tillbaka. Beroende på hur långt vi hoppar finns det från mina överslagsräkningar åtminstone möjlighet att vara född efter death of magic. Vad skulle hända med någon som är född med den magiska förmågan efter detta? Detta skulle innebära att man inte genomlidit ändringarna vid death of magic. Det vill säga, man är nödvändigtvis inte galen och på annat vis skadad av det som skedde. Dock så lär man vid denna tidsperiod inte direkt ha perfekt kunskap om allt vad gäller magi. Dock så kanske magin till viss del dykt upp igen efter hoppet?

    Nåja. Det jag överväger är en person som är född magiker, speciality magiker, men även är kunnig innom annat. Det vill säga inte en scholar-magiker i robes osv, utan även mer mundan slagskämpe.

    Magiker kan i detta fall istället vara något att kämpa mot om det passar bättre. Jag vill dock egentligen hålla mig lite ifrån scholar-delen nu direkt efter Ethen, så detta är mer en person av handlingar istället för en som är nergrävd i böcker. Vad gäller magiskolor lutar det mot elementarism, men inte helt uteslutit de andra.

    Vi har fått det utpekat endel att en delegation dykt upp från Magicka. Skulle det kanske vara möjligt att ha härkomst från den?

    Sedan kom jag även att tänka på Marchon Aruhunalis, vilket kanske även skulle kunna hjälpa vid övergången av magisystem… Och kanske även skulle kunna vara intressant att prova. Den andra sidan av myntet från Kailar sett, men detta har jag inte riktigt hunnit tänka över än.

    Som nämnt så är ett av målen med detta koncept att undersöka death of magic, och på samma gång på sätt och vis fog of memories. Detta i och med att jag inte riktigt kom så långt med Ethen så skulle det kanske inte vara helt fel att lämna över stafettpinnen. Det är till och med möjligt att denna karaktär kommer i kontakt med Ethen så småningom. Detta gör även att jag kommer runt den största anledningen till varför jag inte skulle vilja skriva ut Ethen. Utforska det mål jag inte uppfyllde, men från en liten annan vinkel.

    Sedan har jag lite frågor vad mer gäller systemet. Hur mycket planerar du att ändra till nästa grupp? Du har snackat om att till exempel ta bort lite specialities; så kommer till exempel Kremis och Tyniker ens att finnas kvar? Och har du funderat något mer på mitt tidigare förslag angående att ta bort aptitude, nu när vi är inne i en förändringarnas tid mellan grupper?

    • Herid Fel says:

      Detta är grundstenarna, behöver förståss fläskas ut en massa om jag går vidare med det.

      Jo, en del måste ju förtydligas. Rent allmänt ett intressant koncept.

      Vad skulle hända med någon som är född med den magiska förmågan efter detta? Detta skulle innebära att man inte genomlidit ändringarna vid death of magic. Det vill säga, man är nödvändigtvis inte galen och på annat vis skadad av det som skedde. Dock så lär man vid denna tidsperiod inte direkt ha perfekt kunskap om allt vad gäller magi. Dock så kanske magin till viss del dykt upp igen efter hoppet?

      Någon som är född med den magiska förmågan efter Death of Magic är inte galen. Däremot så har de ju inte haft vägledning eller ens tänkt på magi heller. Death of Magick skedde (från då The Five United slutade) för ca 9-11 år sedan. Med ett hopp där så betyder det att det att du kommer behöva vara ung, runt 15-18.

      När det kommer till magi, så håller den tvärtom på att faktiskt dö ut. Det är vad Melfite och vissa andra försöker hindra. Detta är dock inte relevant för din karaktär, även om du kan få en möjlighet att dras in i detta.

      Vi har fått det utpekat endel att en delegation dykt upp från Magicka. Skulle det kanske vara möjligt att ha härkomst från den?

      Det är inga problem att vara besläktad med någon utav flyktingarna från Magicka nej. Frågan är bara hur ung du är. Problemen jag ser dock är just resandet. Enda sättet någon född efter The Fog skulle bli släppt fri från Magicka är om denne tappas bort när ingen tittar… aka rymmer =P. För alla som är födda efteråt kommer vara center of attention för research av de som vill veta hur de ska fixa magin.

      Det behöver dock inte vara onödigt problematiskt. Finns många sätt att fixa det på och göra det intressant.

      Sedan kom jag även att tänka på Marchon Aruhunalis, vilket kanske även skulle kunna hjälpa vid övergången av magisystem… Och kanske även skulle kunna vara intressant att prova. Den andra sidan av myntet från Kailar sett, men detta har jag inte riktigt hunnit tänka över än.

      Det är en möjlighet. Men jag personligen känner inte jag är så pigg på just den aspekten just nu. Men vi får se vad du har att säga till ditt försvar ikväll.

      Sedan har jag lite frågor vad mer gäller systemet. Hur mycket planerar du att ändra till nästa grupp? Du har snackat om att till exempel ta bort lite specialities; så kommer till exempel Kremis och Tyniker ens att finnas kvar? Och har du funderat något mer på mitt tidigare förslag angående att ta bort aptitude, nu när vi är inne i en förändringarnas tid mellan grupper?

      Hur mycket jag planerar att ändra är alltid svårt att säga. Jag planerar att simplifiera strid än mer och på samma gång släta ut och förenkla lite mer med systemet. Kremis och Tyniker är “borta” ja. Bägge två är saker man måste jaga efter in-game.

      Nej, har inte alls funderat på det. Har helt fallit mig ur sinnet, du får uppfriska mig vad det var för konversation för jag minns bara det som var relaterat till Max-värdena.

  5. Ankan says:

    Jag började fundera lite mer runt frågorna du ställde. Vissa saker blir upprepning av vad som redan sagts, men kan ändå posta så att informationen finns här.

    Magiker

    Övernaturliga händelser av relevans?
    Death of magic. Född efter med den magiska förmågan och vill utveckla den.

    Vad vill jag göra?
    Utforska death of magic (och fog of memories), utforska nya magisystemet. Spela en person som använder magi utan att vara ren magiker. Detta skulle kunna spelas som någon annan speciality som lärt sig en magiskola under andra tidsperioder. Under denna tycker jag det passar att ha en liten boost på magi i och med att det ligger i flux. Sedan ger det en anledning att utforska magi, en affinitet för det.

    På vilken skala?
    Jag vill lära mig magi. Jag vill gärna vara involverad i att lösa de problem som för tillfället finns med magi. Utforska platser med gammal magi, om rimligt. Jag kommer att tänka på ruinerna i Vastian.

    Varför?
    Efter att du förklade fog of memories och death of magic mer ingående om hur det skulle förändra världen så har det varit ett ämne som intresserad mig. Jag vill se vad som händer med det och vart det leder. Att spela igenom det och sätta några fotavtryck i dess historia skulle inte heller vara fel. Detta är lite av en spirituell efterföljare till Ethen, fortsätta med ett av Ethens mål som han aldrig kom fram till, eller ens hann börja med så mycket.

    Vad är min roll i det?
    Magiker, praktiskt användande. Inte scholar, utan äventyr för att hitta saker att hjälpa till att förstå. Kanske visst experimenterande utan att gå alltför överstyr.

    Vad är jag intresserad mest i? Konceptet eller något jag vill uppnå?
    Jag är mest intresserad av death of magic och fog of memories på denna karaktär. Det var vad den utvecklades från efter att jag kom ihåg att det har kommit en Magicka-delegation till Meno. Sedan är det även intressant att prova en karaktär som använder magi utan att gå 100% på magi.

    Motstånd? Hinder och motgångar, negativa som positiva sidor?
    Vid något tillfälle springa in i sitt förflutna, det vill säga någon från delegationen och ha någon konfrontation där. Bör dock ha kommit en bit på vägen innan dess.
    Magin bör både vara en fördel och en nackdel. Vilket sätter lite spinn på konceptet.

    Följeslagare?
    Bör finnas någon, låter annars rätt tomt. Ser två alternativ. Det först är att han träffat någon grupp äventyrare efter att han avvikit från delegationen. Det andra är att han inte var ensam att lämna delegationen och har någon med sig därifrån. Är lite skeptisk till det senare dock. Men något behövs.

    Hur skiljer sig denna karaktär från tidigare?
    Detta är inte en xenien. Vill komma bort från att bara se Meno från en xeniens perspektiv och istället bli en accepterad del, även om jag egentligen härstammar från Magicka så borde man inte vara lika utstött. Vill även här göra mer en krigare än en scholar. Så utforskandet av fog of memories behöver bli mer praktiskt än teoretiskt som det skulle ha blivit med Ethen.

    Hannje

    Övernaturliga händelser av relevans?
    Om något av det som sker i världen nu så är det nog dark ages. Sedan så Hannje-saker om det räknas.

    Vad vill jag göra?
    Utforska undre världen innifrån.

    På vilken skala?
    Vara ansluten till någon faktion att vara lojal mot. Sedan göra saker åt dem.

    Varför?
    För att vi har varit i närheten av det, men jag har aldrig riktigt sett någon i gruppen som verkligen kommit in i undre världen ordentligt. Har bara varit på utkanten utan riktigt varit ansluten. Vilket är annorlunda. Finns inte riktigt samma säkerhetsnät att falla tillbaka på.

    Vad är min roll i det?
    Arbeta åt denna faktion, quests kan vara uppdrag åt dem. Stiga i rang och till slut vara en viktig resurs. Inte göra takeover, utan kanske bli någon viktig del av en inre cirkel någon gång in i framtiden.

    Vad är jag intresserad mest i? Konceptet eller något jag vill uppnå?
    Till en början var det ett häftigt koncept. Men efter att ha tänkt igenom saker och sattit in han på en plats i världen så är jag minst lika intresserad av att utforska undre världen. Arbeta sig upp i en organisation, inte direkt själva slutmålet att vara där utan resan.

    Motstånd? Hinder och motgångar, negativa som positiva sidor?
    Javisst. Motstånd måste finnas både internt och externt av organisationen, dock skulle jag nog föredra att mer fokusera på externa hot. Rivalitet mellan faktioner bör förståss finnas.
    Jag vill se de delar som är rimliga att ha med, men utan att gräva ner sig alltför djupt i träsket att vara helt cut off ala outsider under alltför lång tid. Passar det så kan det ske under begränsad tid.

    Följeslagare?
    Ett kontaktnät. Lite namngivna NPC:er innom organisationen behövs. Ledare, kontaktperson. Kanske inte någon konstant följeslagare, men vänner behövs. Gärna någon eller några andra namngivna innom organisationen som kan vara till hjälp för vissa quests. Gärna med något kompletterande skillset.

    Hur skiljer sig denna karaktär från tidigare?
    Inte pacifist som Ethen. Vill hålla mig borta lite från scholar-aktiga saker ett tag nu. Detta är mer en devious panling, duktig på att smälta in och inga skrupler över att döda om det behövs. Det är dock oftast renare och enklare att inte döda, utan bara undvika att bli upptäckt.
    Den mest lika karaktären skulle nog vara Hibiki, vilket börjar vara ett tag sedan nu och en i en ganska annorlunda miljö. Sedan var han på många sätt utstött på liknande sätt som våra xeniens. Detta är något jag vill försöka komma ifrån lite och inte bara se Meno från ett xenien-perspektiv. Panlings är iofs inte människor, men det är inte som om folk direkt ser att man inte är människa i dessa dar.

    • Herid Fel says:

      Låter som att du hittat en balans och en inriktning sen sist vi talades vid. Alla era koncept so far ger mig en positiv känsla. För att i mitt sinne så ser jag många kugghjul som för mig får det att verka än mer möjligt med kors-koncept och grupper.

      Att magikern kanske är en annan speciality som har en boost på magi låter som en yppelig idé. Jag måste dock fundera vidare på vissa ändringar dock. Annars så är en Krigare med denna Magi-affinitet bästa alternativet.

  6. Patrik says:

    The Dark Knight rises…no pun intended

    Well, som vi talat om och diskuterat så är det en typ av dark knight jag vill testa spela så jag tänkte att jag skriver ner det jag vill se/ha/göra med karaktären här så får man det mer fast skrivet.

    Konceptet: En mörk riddare som är en champion(right-hand man) åt en mästare i en kult och även sedd som dennes(mästarens) apprentice. En krigare som använder sig utav kunskap och mörka krafter utöver hennes stridsförmågor som en tekkan.

    Vad jag vill utforska med detta koncept:
    Största grejen är väl Dark arts och dessa mörka gåvor det kan erbjuda på ett smartare sätt än sätt vi har sett/erfarat tidigare. Sedan är det väl tekkans nya grej som kanske kommer vara små intressant att utforska och sedan även blir det första gången att försöka spela en riktigt HEAVY knight med tuuungt vapen och tuuung rustning.

    Saker jag vill uppnå med karaktären:
    Bli en starkare dark arts user, wielda ett claymore(eller dylikt, sedan får vi se om man åker till sancho för det dära ytterligare steget), wielda en feeeet dark arts heavy armor. dessa är väl de 3 stora grund sakerna. Jag kommer skriva lite mer om utrustningen längre ner som requests.

    The Cult: Well detta kommer väl vara en ganska stor grej av karaktären i början skulle jag väl säga. Och jag har väl tänkt mig att kulten ska vara ganska stor men detta är upp till dig i största drag, jag vill dock att min karaktär inprincip ska vara den mest kapabla krigaren av dessa t.o.m bättre än mästaren då jag ser mästaren mer som en cunning och mer en sån typ. Sedan hade det varit fint ifall dom hade något “större” goal som så många kulter har, som de flesta i kulten iaf är fanatiskt inställda till åtminstone bland de lesser ones.

    Kultens main place bör väl ligga i nova I guess då jag hade tänkt spela en nova stater, och det lät som det mest passande stället. Jag ser även att vissa kultister bör ha yrken som kan bidra med olika saker.

    Viktiga NPCs: The MASTER…!.. nä men mästaren är såklart given då det är den individen som kommer lära henne om dark arts och som jag tänkte iaf ge henne eller “bless” med olika mörka gåvor i början, deras relation är väl ganska nära tänkte jag, kanske t.o.m lustful men jag tänkte iaf att dom skulle kunna komplementera varandra, han som besitter den stora kunskapen och är mer lagd åt det håller medan hon agerar som hans enforcer/champion.

    Utöver det så kanske hon har lyckats få med sig någon lojal
    ex-soldier som var under henne in the past så att hon i sin tur har också en right hand man.

    Utöver det som om mästare och henne inte har någon direkt relation mer än master/apprentice så tänker jag mig att hon kanske har någon “favorit” bland de yngre kultisterna.

    Requests:
    Som starter gear ser jag gärna ett greatsword,shortsword(siderarm),dagger + någon sorts metallisk rustning(fk leather).

    När det kommer till mina framtida vapen och rustningar så är det mest rustningen som är prio då jag ser det framför mig som det mest visuella och givande till koncept bilden.

    Dark arts heavy armor: Som jag har knåpat på så kan man väl beskriva den med 3 saker tänkte jag: Dark arts, impressive, feminine.

    Dark arts: det jag tänker med det ordet är väl just att rustningen är mörk till utseende och kanske även har dark arts runor eller annat dylikt imbued into it, som ger bäraren olika benefits, t.e.x mer resistance mot andras dark arts, mörker syn, extreme grappling strenght ja you name it.

    Impressive: Det jag tänker där är väl både till utseende och hur bra rustningen i sig är rent statsmässigt, då jag vill att den ska vara imponerande looks wise, alltså kanske hyfsat stora shoulders pads, ornamenteringar, och sedan att den har en en ordentlig abs/dub som riktigt markerar en fet tank på slagfältet.

    Feminine: Well det jag tänker här är väl mest att den kanske är mer handgjord och kanske t.o.m specially made för denna karaktär så passformen på rustning är perfekt på henne. Och sedan då att rustningen med sitt mörka yttre och imponerade look ändå går att urskilja att det är en female behind the armor, kanske även så att rustningen skulle kunna beskrivas som mer “tight fitting” än de flesta standard made heavy armors.

    Som hjälm tänkte jag mer en perfekt tunn metallisk avbildning av hennes ansikte som skydd för just ansikte då givetvis som även bidrar mer till det feminina i rustningen samt även gör det lite mer imponerande looks wise. Sedan kanske två st horn som går längs med hjälpen från typ öronen o uppåt lite ovanför hjälmens top.

    phew, blev en lång grej det, men ja.. rustningen är något jag tänkt på mycket =P som jag ser det är det som sagt en av det stora grejerna, det är väl även ett mål som jag skulle vilja kunna uppnå “relativt” snabbt då man inte vet hur länge man kommer spela dessa nya karaktärer med det är väl minst 2 arcer I guess som sikter är på.

    När det kommer till vapen så är det mest att greatsword-> till claymore -> dark claymore( alltså nån sorts mörk grej som ger den lite mer mörkare feel) Och sedan om karaktärens resa bär av till sancho så siktar vi väl eventuellt på grädden på moset med det vi talande om igår(muahhaaa)

    Sedan som sidearm så tänker jag nog mig att hon kommer slopa shortsword och dagger och istället skaffa nån fet äcklig ritual dagger som dess looks säger att den vill man inte ha stucken i sig för det gör nog cp ont.

    Ja well.. hrr jag vet inte om jag har glömt något av det vi har talat om jag har väl ett utseende och personlighet också men jag är inte helt färdig med den biten. Oavsett så bör detta räcka just nu, och frågar/svar/förslag från anyone är uppskattat.

    • Herid Fel says:

      Mastigt inlägg. Uppskattar att se någonting såsom detta att läsa och svara på. Även om mycket kommer jag ignorera just nu till dess jag kommer till det stadiet att jag vill ha det (någon gång efter nyår).

      Rent allmänt är jag positivt inställd till konceptet. Jag kommer dock inte tillåta en älskare/älskarinna-relation mellan dig och din mästare.

      Mästarens motivation och kultens inriktning, är det upp till mig? Så länge det har med Dark Arts att göra eller? Om du har önskemål eller riktlinjer du hoppas jag ska följa så kan du gärna nämna dem annars blir det purely what I want from this.

      Så som jag ser det lär det vara 4-5 NPCs i själva grund-konceptet. Sedan så är det ju som vanligt att mindre NPCs och bakgrundskaraktärer som måste skapas också, men det är ju som en flytande sak.

      Utöver det låter det hyfsat bra. Karaktären kommer ha något att kämpa för och det kommer bli kul att få leka lite med dark arts på denna skala.

      • Patrik says:

        Mästarens motivation och kultens inriktning, är det upp till mig? Så länge det har med Dark Arts att göra eller? Om du har önskemål eller riktlinjer du hoppas jag ska följa så kan du gärna nämna dem annars blir det purely what I want from this.

        Just nu vet jag inte så mycket, förutom att det bör väl finnas en motivation eller anledning till varför han har tagit henne under hans vingar så att säga.

        När det kommer till kultens inriktning och beteende så hade jag tänkt mig som jag sa till dig och ankan, typ iallafall de kultister som är “lägre” så att säga bör väl se på målet med kulten som fanatiker, alltså inprincip villiga att göra vad som helst för att uppnå målen med kulten. Sedan hade jag väl velat se kulten lite som en “dark society” alltså att dom har något sorts ställe där dom kan ha sina social gatherings och olika evenemang.

        Blev lite off-topic I guess, men nej, just nu har jag inte så mycket konkret vad gäller motivationen/inriktningen. Men jag bollar ju gärna tankar och idèer ifall du är villig att delge, så kanske vi kan komma fram till något tillsammans. Eller om du är villig att ge mig något att tänka på eller leda vidare tankarna. Annars funderar jag väl vidare och ser om jag kommer på något.

        • Herid Fel says:

          Jag vill helst bestämma på egen hand och reveal it in my own time. Så det är mest begränsningar av vad du vill. För i slutänden gör jag ändå så som jag vill, as you very well know.

          Självfallet måste alla vara hängivna till det yttersta för kulten, annars skulle få involvera sig med Dark Arts.

          Angående mästarens anledning att ta in dig, så löser det nog sig det också. Har ett antal approacher, vilket du kommer få välja mellan.