Nytt Träningssystem!
Igår så introducerade jag ett nytt träningssystem. Det har tagit tid att få orken nog att sätta mig och äntligen göra det, men nu är det klart. Själva systemet. Fortfarande kommer det att ge mig arbete med att hela tiden se till att hålla alla karaktärernas listor uppdaterade och aktuella. Det kommer mest troligen läggas till en till del till träningssystemet eftersom. PB och Ankan har nu tränat till och med dagens pass, och än så länge har jag i det stora hela positiv feedback. Så fort jag är klar med Rasmus och Daniels karaktärer så kommer ni få ta del utav det också. Men nedan är en enkel förklaring av skillnader och begränsningar.
Jag vet att semantiken fortfarande är ojämn mellan oss i gruppen så misstolkningar kommer att ske. Jag säger låt det vara och istället att ställa en massa besvärliga frågor och brusa upp över saker som jag finner irrelevanta och ni lägger onödigt mycket energi på att fråga om så är det bättre att bara pröva och se och låta oss arbeta ut problemen så som de kommer. För diskussionerna vi haft på senare tid där ni insisterar att ni behöver veta saker, gör ingen nytta i det stora hela då ni är för fokuserade att få mig att använda era ord och uttryck. Detta är ett spel, pröva er fram för att lära och försök istället att komma fram till lösningar snarare än problem om ni ser att något blir fel.
Well, till saken;
Det nya träningssystemet är i princip samma som det tidigare med några mindre förändringar och utökningar.
För det första så får man från och med nu 10+APT i DP1. Denna DP kommer användas för att köpa återhämtning mellan passen också. Antag aldrig att ni får gratis återhämtning av CC, AC eller MC. RP däremot kommer jag ge ut med in-game tid som min största faktor men vad jag tycker som avgörande.
Ni kommer i regel få en DP-period efter ett pass. Den vanliga storleken på denna DP-period nämndes ovan. Notera dock att precis som förr kan dessa perioder ibland vara större, ibland vara mindre. Dock i regel (8 av 10 fall) kommer ni enbart få den vanliga perioden. Oavsett in-game tid.
När du påbörjar en träning så kommer den räknas som en utav APT/2 samtidiga träningar du kan göra. Det vill säga du har ett begränsat antal saker du kan träna. Du måste avsluta tidigare träning innan dessa frigörs. Aktiviteter räknas också som träning. Jag kallar oftast dessa samtidiga träningar som Slots. Ankan pekade ut att man då oftast vill ha minst 2 slots lediga. Varför nämns nedan.
Aktiviteter som finns nu är; Crafting, Resting, Socialize, Work, Research. Det är på grund utav dessa som jag har ökat mängden DP-tillgänglig. Aktiviteter räknas ej som en slot. Med andra ord, du kan alltid och bör alltid göra minst en utav dessa aktiviteter när du tränar. Aktiviteter kostar mellan 1-3 DP/st. Det står mer i era träningsdokument vad de gör. Priserna dock är individuella och har mycket med situationen att göra så de är inte statiska.
Under varje period kan du alltid överföra lika mycket AP som du har i APT till antingen Skills eller Properties eller DP. Varje Exchange (AP->DP,AP->Skills, AP->PRO) räknas som en slot i din träning. Överföringen kostar dig bara 1 DP per överföring. Med andra ord så om du vill överföra till både DP och Skill AP så kommer det kosta dig 2 DP. Totalt får du överföra APT AP. Förstår du inte exakt hur jag menar med detta, testa och se om jag säger ifrån.
Det finns nu ett fält i träning som kallas för Multitude i vilket du kan stoppa ett värde från 1 till 5. Den tar en grundkostnad i DP (det minsta det kostar att träna) och sedan multiplicerar den med ditt värde från 1 till 5. Detta begränsar hur snabbt och hur mycket du kan träna på en och samma gång. Ju högre värde, ju mer kan du träna åt gången. Med andra ord så kan du under en DP-period ha 5st “Träningspass” med en och samma Entry.
Saknar ni saker på listan så finns det två sätt att få dem. Det ena är att ni hittar möjligheten för det in-game. Alltså söker upp det eller åtminstone visar intresse för det. Eller så frågar ni så ser jag till att det blir tillgängligt. Antingen via Resursuppdrag eller Utvecklingsuppdrag eller så lägger jag bara till det.
Jag kommer, har ännu inte gjort det, lägga till någonting som jag kallar för Progress senare också. Detta kommer mest troligen vara en sak alla få poäng då och då att stoppa ut i. Dessa saker kommer vara saker jag inte vill att ni ska spendera DP på men ändå att de ska ske och inte allt för fort. Kan vara saker såsom växa med en kraft till att vinna i ett politiskt val. Med andra ord, saker som är abstrakta till största del. Har tänkt vidare på det lite och man kommer nog kunna omvandla DP till Progress via Aktiviteten Research. Alla kommer ha 2-5st saker att stoppa ut progress på. För alla i The Five United, så kommer den huvudsakliga Progress-saken relatera till Ancestral Possesion och abilities som tillhör dessa. Den andra progressbaren kommer mest troligen vara relaterad till antingen klass och/eller Striker Type.
Well, well… gå nu in och titta på era dokument på google docs. Om ni vill kan ni leka runt lite med de aktiviteter som finns för att testa hur det fungerar. Men förstör ingenting … -_-
Vilket betyder för alla i gruppen just nu 24 DP ↩
Well bara för att visa intresse i de få bloggposter som dyker upp då och då =P, så ger jag lite input.
Gillar det nya systemet mer, klarare, renare och mer förståeligt hur man ska stoppa ut saker.
En sak jag kom på nyss var att på vissa activity skills så blir 5 DP det högsta man kan stoppa, t.e.x socialize har cost på 1 DP och du kan ju bara multiplicera med 5 högst(eller kan man köra hur mkt som helst i dessa?) och du får ju bara ha en entry generellt såvida man inte har flera DP perioder right? läste dock att vad olika activities kostade var individuellt så I guess det kan variera.
Du förstår det rätt. Enbart en entry av en aktivitet per träningsomgång i regel. Men ja, det kan variera hur mycket DP man kan stoppa ut.