Då börjas revideringen!

Well, de närmsta dagarna nu efter Arc 2 har avslutats tänker jag fokusera på att göra klart listor och uppgradera samt flytta folks formulär.

Saker skall omvärderas, justeras och korrigeras så att det passar min syn likväl som en viss intern spelbalans. Viktigast, enligt mig, med detta är att komplettera formulären så att de är kompletta, formaterade på ett lämpligt sätt samt att tekniker och liknande är alla uppdaterade och har stats så att ni som spelare kan kolla in den rent regelmässiga delen. Även kan det vara bra att konkretisera vissa saker.

Development ska även uppdateras och omjusteras. Tekniker skall läggas till och jag ska nog även göra lite småförändringar på saker och ting. Helt enkelt omvärdera dess kostnader och dyl.

Sist men inte minst så skall inventoryn förändras. Jag ska även lägga till en default inköpslista hade jag tänkt så att man kan markera vad man vill köpa. Kan även säga att ni bör öka eran koll på erat inventory. Jag är inte nöjd med hur dålig koll ni har på det och hur nonchalanta ni är om vad ni har och inte. För att underlätta detta kommer jag försöka minska på vissa saker vilket jag redan gjort och typ gjort mer “paket” av saker trots att jag själv egentligen ogillar att generalisera saker som paket, men det gör det enklare att hantera in-game.

Oavsett, finns det saker som rör det ovan kan det vara bra att ni tar fram det så snart som möjligt så att det kan tänkas på när jag börjar arbeta med det så det kan inkluderas eller exkluderas.

Well, well…

Herid Fel

Well, ain't a blog enough?

You may also like...

6 Responses

  1. Daniel says:

    Hmm, det här var mycket mer specifikt än vad jag väntade mig från SMSet. Jag passar på att ta upp några tankar om skills jag haft ett tag.

    En sak jag tycker du borde utvärdera vidare är huruvida vissa färdigheter borde ändras till proficiencies eller slås ihop med något annat. Två konkreta exempel är orientate och survival, vilka jag båda tycker gör sig bättre som proficiencies. Dels är de båda relativt oklara vad de egentligen gör (speciellt vad det gäller nivåer, men även mer konkret) samt att de är ganska ointressanta val att ha som färdigheter.

    Två till färdigheter med liknande “problem”, i brist på ett bättre ord, är escapology och secede. Det är två relativt attraktiva koncept på saker man kan vilja att ens karaktär kan. Men båda är väldigt nischade och är ganska tråkiga som skills tycker jag (för att de är så inkonkreta/passiva och nischade), här har jag flera förslag som jag tycker är lämpliga lösningar. De skulle kunna göras om till proficiencies eller kanske benefits som helt enkelt fungerar som ‘enablers’ och/eller boosts på relevanta slag. Ett förslag är att slå ihop de två till en färdighet, vilket skulle göra den litet bredare och mindre nischad. För mig känns det förslaget också ganska logiskt då de båda koncepten kan sägas vara besläktade. Ett annat förslag som jag misstänker att du är starkt emot är att slå ihop grappling och secede. Mindre logiskt, men det kan fungera. Att göra secede till en benefit som utökar grappling till att innehålla secedes funktionalitet är en annan uppenbar kombination, men kanske inte bäst då den inte innehåller AGI som property.

    Har väl egentligen inte så mycket att säga om inventory saken annat än att inte är min avsikt att vara nonchalant med det. Dock så vill jag påstå att jag som oftast deklarerar vad jag lämnar och tar med mig när vi håller på med något, samt även att jag har hyfsad koll när inte saker försvinner utan att du säger något.

  2. Herid Fel says:

    En sak jag tycker du borde utvärdera vidare är huruvida vissa färdigheter borde ändras till proficiencies eller slås ihop med något annat. Två konkreta exempel är orientate och survival, vilka jag båda tycker gör sig bättre som proficiencies. Dels är de båda relativt oklara vad de egentligen gör (speciellt vad det gäller nivåer, men även mer konkret) samt att de är ganska ointressanta val att ha som färdigheter.

    Jag och PB har diskuterat detta, innan vi ens läste din kommentar och hade redan kommit fram till att ta bort Orientate och slå ihop den med Survival.

    Två till färdigheter med liknande “problem”, i brist på ett bättre ord, är escapology och secede. Det är två relativt attraktiva koncept på saker man kan vilja att ens karaktär kan. Men båda är väldigt nischade och är ganska tråkiga som skills tycker jag (för att de är så inkonkreta/passiva och nischade), här har jag flera förslag som jag tycker är lämpliga lösningar. De skulle kunna göras om till proficiencies eller kanske benefits som helt enkelt fungerar som ‘enablers’ och/eller boosts på relevanta slag. Ett förslag är att slå ihop de två till en färdighet, vilket skulle göra den litet bredare och mindre nischad. För mig känns det förslaget också ganska logiskt då de båda koncepten kan sägas vara besläktade. Ett annat förslag som jag misstänker att du är starkt emot är att slå ihop grappling och secede. Mindre logiskt, men det kan fungera. Att göra secede till en benefit som utökar grappling till att innehålla secedes funktionalitet är en annan uppenbar kombination, men kanske inte bäst då den inte innehåller AGI som property.

    Dessa har vi också diskuterat men bägge finner då jag – och jag tror även PB – har en plats. Falling togs även med i våran diskussion. Jag håller inte med dig. Bland annat för att Secede och Escapology från början faktiskt var en och samma och delades just för att det blev för felaktigt att ha dem tillsammans.

    Att sedan ha dem som benefits fungerar ej. Dom har många praktiska användningar. Secede används även väldigt ofta av karaktärer i denna grupp. Escapology däremot är lite svårare men även den har en specifik användning och går att tillämpa väldigt lätt på väldigt mycket. Problemet är bara att hamna i dom situationerna, vilket är sällsynt. Däremot att sätta dem som benefits skulle i min fråga göra dem svårare samt skulle ta mer plats i det stora hela. Största användningsområdet med Escapology är att ta sig ur “webs” och “tangles” såsom Tynikerns Chain Fetters eller nät, rep, kjedjor och spells. Så nej, detta kommer inte att hända.

  3. Daniel says:

    Dessa har vi också diskuterat men bägge finner då jag – och jag tror även PB – har en plats. Falling togs även med i våran diskussion. Jag håller inte med dig. Bland annat för att Secede och Escapology från början faktiskt var en och samma och delades just för att det blev för felaktigt att ha dem tillsammans.

    De här färdigheterna är mindre ‘fel’ i min mening, men jag tycker fortfarande att det är rätt så litet (läs; för specifika) man får ur de skill slotsen de tar upp. Nåja, med detta har jag ventilerat min åsikt så det räcker väl så.

  4. Patrik says:

    Saker skall omvärderas, justeras och korrigeras så att det passar min syn likväl som en viss intern spelbalans. Viktigast, enligt mig, med detta är att komplettera formulären så att de är kompletta, formaterade på ett lämpligt sätt samt att tekniker och liknande är alla uppdaterade och har stats så att ni som spelare kan kolla in den rent regelmässiga delen. Även kan det vara bra att konkretisera vissa saker.

    Detta sitter jag med dig o pysslar med just nu, så inte så mycket kommentarer där för stunden, förutom att det ser ut som om vissa saker kan bli intressanta.

    Development ska även uppdateras och omjusteras. Tekniker skall läggas till och jag ska nog även göra lite småförändringar på saker och ting. Helt enkelt omvärdera dess kostnader och dyl.

    För stunden har jag väl bara två saker här och det är att jag skulle vilja se Passè och Ultra screech tillagda, om det inte är något spec. requirement för att uppnå dessa. Har bett om det förut men ja, antar att du väntade helt enkelt med att lägga in nya saker tills detta break.

    När det kommer till vad jag har i mitt inv, så ja jag vet då på ett ungefär vad jag har. däremot vet jag att jag requestade vissa jewelery att bli omgjorda till silver, typ ankle bracelet, nog för att den snarare bör vara kallad ankle chain, då det var en sådan som var i åtanke.

  5. Ankan says:

    Finns endel saker som du snackat om att lägga till på DP-listan och liknande som saker för Silverherb. Sedan tror jag det var något mer du skulle lägga dit åt Ethen, men kommer inte ihåg vad nu.