Det är nog dags att vi diskuterar lite…

Vi har spelat cirka 31 pass nu med denna grupp och det har gått upp och ner. Dock så finner jag det dags att vi ventilerar lite om gruppen med mera. Och eftersom det är min tanke och jag som känner detta, så börjar jag väl.

Gruppen avancerar medelmåttigt och saker går som oftast framåt. Karaktärerna är hyfsat olika och klarar som oftast att komplettera varandra på ett varierat sätt.

Det är dock svårt att komma på mycket mer direkt positiv feedback just nu för mig. Alla försöker vi, på olika sätt att spela ut och göra spelet intressant men det finns mycket som hindrar motivation, åt alla håll. Bristen på motivation verkar finnas på flera ställen i gruppen.

Delar av detta tror jag har att göra med många dispyter som är onödiga. Jag gillar mycket off-topic snack vi haft, men vissa utav dessa är mer än onödiga från många perspektiv. Stora delar till detta är vad jag kan märka att folk inte släpper det och inte lyssnar på varandra. I många fall, när både jag, Daniel eller Ankan avslutar diskussionen, så fortsätter folk säga saker som redan är sagda och helt ignorerar vad den tidigare parten yttrade sig om. Detta är inte positivt, speciellt inte då mer än en individ blir irriterad när man inte ger upp ämnet.

Andra saker jag tror är ett problem är att folk inte ventilerar sina åsikter utan istället sitter tyst och låter missnöje växa istället för att tidigt yttra sig. Vi kan ju självfallet inte sitta och klaga hela tiden, men vi måste yttra oss både till varandra som gruppmässigt vad som stör oss och saker som besvärar oss och försöka komma till en förståelse med detta. Detta är dock något som saknas. När folk blir irriterade så verkar de flesta i gruppen bara låta det gro.

En sak jag även börjar fundera på är om folk fortfarande har intresse i rollspel och deras karaktärer. För ibland verkar det som att folk inte har intresse i det dom gör och att de bara “finner sig i” att spela karaktärerna. Detta är ej heller bra. Då det drar ner stämningen och motivationen att spela ut sin karaktär för alla.

Detta är mina observationer och vad jag tycker och tänker. För det känns just nu som att gruppdynamiken är extremt bristfällig, vilket jag vet dels har att göra med min brist på tid att förbereda mig nog. Men det känns som att många har fel inställning och bara är negativa när det kommer till passen på senare tid. Jag orkar inte och kan inte dra ett helt lass själv. Om jag gör något som ni sedan verkar sitta och spy över, så är det självfallet att passet blir dåligt då jag inte har ork att göra hur mycket som helst. Och om det nu är mig ni stör er på så som alltid så anser jag att sådant ska dras upp så tidigt som möjligt på ett sådant rationellt sätt som möjligt. För att bara klaga utan grund och utan att argumentera eller kunna diskutera och ge med sig är inte acceptabelt.

Om det dock bara är jag som känner så här, så kan det lika gärna bara vara en motivationssvacka från mitt håll. Ifall det är så, så kommer jag nog minska/pausa huvudspelet och kanske spela något litet istället för att få frisk luft. Oavsett behöver jag veta era synpunkter. Det som är mest lustigt är att jag faktiskt försökt få er att yttra er för jämnan men ni har inte sagt mycket.

Well, well…

Herid Fel

Well, ain't a blog enough?

You may also like...

15 Responses

  1. Daniel says:

    I mångt och mycket håller jag med dig i vad du säger här, speciellt vad det gäller off-snack och att hänga upp sig på saker. Mycket av offandet är roande, jag skulle faktiskt gå så långt till att säga att det mesta är det. MEN, även de bästa delarna av offandet är en distraktion, och det tar upp speltid för att inte säga att i de värre fallen kan på ett ögonblick förstöra flöde och inlevelse/känsla.

    Speciellt looparna i argument har en tendens att kännas onödiga, jag skulle säga att ofta är de också det.

    Personligen så är det relativt mycket smågrejer som stör mig, men jag yttrar mig som oftast när ett något verkligen är illa i min mening. På det bör sägas att när ett ‘problem’ är för litet för att det ska vara värt en omedelbar diskussion så låter jag det ligga, eftersom diskussionen i sig kan göra mer skada till sessionen.

    Vad det gäller mig så har jag fortfarande stark lust och motivation att spela Durin, inga problem där. De problem jag har haft har jag redan uttryckt direkt eller indirekt och de kan jag omformulera här.

    En sak är sessioners tema, då Durin inte bara är en väldigt stridsinriktad karaktär utan också har sociala “handikapp” så är det lätt hänt att jag blir litet uttråkad och frustrerad. I sociala sammanhang måste jag ofta antigen sitta på sidlinjen eller orsaka problem. Som spelare har jag inte direkt något problem med en social aktivitet men jag känner mig smått handlingsförlamad i de få omständigheterna när jag ens kan/får/bör vara närvarande.

    Det andra är spelets tempo och fokus, det har jag yttrat missnöje med förut och det känns som att jag och PB är av nästan motsatta åsikter av vad jag nu syftar på (kan vara missförstånd). Hur mycket vi fokuserar på att samla resurser är en sak jag inte gillar, jag vill mycket hellre lägga fokus på något annat än att jaga efter guld. Guld är en bra motivation i många fall, men jag skulle mycket hellre ha intressantare mål och åtaganden än att leta resurser och micra en ekonomi.

    Den tredje saken har varit genemorphagus koncepetets tempo, nu är det bättre än när jag klagade då och jag har en ändrad mentalitet sedan vi diskuterade det och kommer agera mer vågat/vårdslöst. För att inte säga att det faktiskt hänt något, om än mot ett pris.

    Egentligen så har jag inga större problem med rollspelet just nu, det är egentligen ganska bra i min mening och jag uppfattar inte lika mycket missnöje som du (Oskar) verkar göra. Jag håller dock med till 100% att upplevda problem bör vädras, och det är sant i vilken grupp och miljö som helst där man ska ha med varandra att göra i en större utsträckning.

    PB är väl den närmsta jag känner någon slags missnöje från, och det enda jag tagit på allvar är det här senaste ‘fuskkod’ saken, vilket jag försökt diskutera men honom för att förstå mig på det. Han har dock dragit direkt hem efter passen på senaste so progress is slow 😛

    • Herid Fel says:

      Egentligen så har jag inga större problem med rollspelet just nu, det är egentligen ganska bra i min mening och jag uppfattar inte lika mycket missnöje som du (Oskar) verkar göra. Jag håller dock med till 100% att upplevda problem bör vädras, och det är sant i vilken grupp och miljö som helst där man ska ha med varandra att göra i en större utsträckning.

      Det är bra att veta att du tycker det och känner det så. Ju mindre som delar min åsikt. Ju bättre.

  2. Patrik says:

    Well, jag anser att man måste åtminstone ha off-topic saker för att fungera som en grupp, och inte bara se det som en jobb att komma o spela rollspel. Sedan kan man alltid moderera vad/hur mkt man går off-topic.

    Att det finns brister och att det gått si-sådär på senaste är väl något jag kan hålla med om, sedan tycker jag att det är lite för mycket off game resonerande, och folk borde snarare fokusera på att spela sina karaktärer för att få ett bättre flyt och stämning. för det är iaf något jag tycker har minskat, personligheten på karaktärerna som nästintill försvunnit här och där och bara dyker upp då och då.

    Jag känner väl inte att jag har haft fel inställning eller så men det finns givetvis gränser, när man lessnar på vissa pass. Jag är då inte less på min karaktär eller rollspelande för den delen, långt ifrån.

    Det andra är spelets tempo och fokus, det har jag yttrat missnöje med förut och det känns som att jag och PB är av nästan motsatta åsikter av vad jag nu syftar på (kan vara missförstånd). Hur mycket vi fokuserar på att samla resurser är en sak jag inte gillar, jag vill mycket hellre lägga fokus på något annat än att jaga efter guld. Guld är en bra motivation i många fall, men jag skulle mycket hellre ha intressantare mål och åtaganden än att leta resurser och micra en ekonomi.

    PB är väl den närmsta jag känner någon slags missnöje från, och det enda jag tagit på allvar är det här senaste ‘fuskkod’ saken, vilket jag försökt diskutera men honom för att förstå mig på det. Han har dock dragit direkt hem efter passen på senaste so progress is slow 😛

    quotar båda dessa då dom hör ihop enligt mig. Att tjäna guld är inget problem för mig oavsett hur mkt igentligen man tjänar. Men att bara göra en deal för att få enorma summor varje månad dessutom är något som jag tycker bara gör det konstigt och tar bort många aspekter som denna grupp startade med, t.e.x att vi skullel spela en mer äventyrlig grupp som skulle börja ganska “mundant” för att arbeta sig upp. Jag upplevde denna deal som en dålig genväg mot att bli mer “rika” äventyrare.

    Att “micra” ekonomi och sådant är inget jag heller är förtjust i men det finns roligare sätt i min mening att tjäna guld också, jag hade väl t.e.x väntat mig lite mer äventyr vid detta lag för att ha kunnat börja skapa en liten ekonomi så att säga.

    Sedan vet jag inte om en paus är det bästa att ta heller, det är väl snarare bättre att du(oskar) gjorde en post som detta, nog för att det kanske skulle ha kommit för några pass sedan, innan man kör helt i botten.

    Summan av kardemumman så tror jag att folk bara behöver motivera sig mer och komma in i sina karaktärer, sedan tror jag väl även att lite mer planering till vissa pass(speciellt när man ska in i en dungeon eller liknande) kan vara bra också.

    • Herid Fel says:

      Att det finns brister och att det gått si-sådär på senaste är väl något jag kan hålla med om, sedan tycker jag att det är lite för mycket off game resonerande, och folk borde snarare fokusera på att spela sina karaktärer för att få ett bättre flyt och stämning. för det är iaf något jag tycker har minskat, personligheten på karaktärerna som nästintill försvunnit här och där och bara dyker upp då och då.

      Detta är den huvudsakliga anledningen till varför jag känner bristande engagemang från resten av gruppen. Jag ger och gör saker som jag hoppas ska ge er något att agera på men får mest bara tomma blickar och ett A-B resonera gud för logiskt och inte bry sig om att lägga till spelelement från karaktärernas synpunkt. Det är svårt att hela tiden driva om ni inte själv tar initiativ.

      Dock måste jag även peka ut att i vissa fall är det än värre att lägga sig helt på sidlinjen själv bara för att man är less. Om man inte försöker agera eller hitta på någonting nytt och kreativt att göra utan bara klagar och bara väntar på att det ska passera, så blir det dålig stämning.

      Detta gäller dock alla. Är någonting inte riktigt i eran “liga” som Durin och Socialisera och Aedys och mystiska saker above her understanding. Så bör ni istället försöka engagera de andra karaktärerna på något sätt eller hitta på någonting ni kan bidra med och roa er med. För om jag hela tiden måste “underhålla er” så kan jag i princip inte göra grupp-pass annat än då och då. Och om så är fallet kommer det nog bli som under Ravens tid. Jag delar upp passen i två duo, ett grupp, varje vecka.

      Sedan vet jag inte om en paus är det bästa att ta heller, det är väl snarare bättre att du(oskar) gjorde en post som detta, nog för att det kanske skulle ha kommit för några pass sedan, innan man kör helt i botten.

      En paus för mig är ibland det bästa att ta. För då hinner jag processera och ventilera mina idéer och låta saker gro eller förfalla. Oavsett ger mig tid att bygga upp någonting nytt eller förnya det jag har. Och så som jag känner nu så orkar jag inte säga åt er att göra si och så, och kommer nog aldrig göra. Ni spelar förhoppningsvis ut era karaktärer på det sättet ni vill.

      Det är först det senaste passet jag kände att det behövdes. Jag har varit upptagen med mycket annat och haft lite med tid och energi vissa av de tidigare passen. Men förra passet var det första jag kände det inlägget handlar om. Så därför tar jag upp det.

  3. Daniel says:

    quotar båda dessa då dom hör ihop enligt mig. Att tjäna guld är inget problem för mig oavsett hur mkt igentligen man tjänar. Men att bara göra en deal för att få enorma summor varje månad dessutom är något som jag tycker bara gör det konstigt och tar bort många aspekter som denna grupp startade med, t.e.x att vi skullel spela en mer äventyrlig grupp som skulle börja ganska “mundant” för att arbeta sig upp. Jag upplevde denna deal som en dålig genväg mot att bli mer “rika” äventyrare.

    Hmmm, jag ser inte hur detta gör oss mindre äventyrliga alls. Den enda aspekten jag ser att det tar bort är pengaskrapandet, vilket jag nog alltid kommer finna önskvärt. Det finns annat som är mycket intressantare som drivkraft än bara guld, och genom att slippa bry sig i det ena kan man fokusera på det andra.

    Att du kallar det en ‘dålig genväg’ finner jag litet lustigt. Om det dyker upp en trollsmedja och vi får en massa imba gear är det också en dålig genväg? Det är beklagligt om du känner att det förstör men för min del känns detta enbart positivt.

    Att “micra” ekonomi och sådant är inget jag heller är förtjust i men det finns roligare sätt i min mening att tjäna guld också, jag hade väl t.e.x väntat mig lite mer äventyr vid detta lag för att ha kunnat börja skapa en liten ekonomi så att säga.

    I princip så håller jag väl med dig, mer äventyr hade inte varit fel… Men jag tar mycket hellre en annan motivation än guld för äventyrandet, det funkar men är ej önskvärt från mitt perspektiv. Det är en evig cirkel, och ju sämre det går med guldsamlandet desto drygare blir det. T.ex. så har vi det senaste åtagandet vi hade för att samla guld som Ethen hittade åt oss. Det gick två pass och i slutändan hade vi inte speciellt mycket att visa för det annat än mentala ärr. Misslyckande är självklart alltid en risk men när det handlar om guld så hamnar vi direkt i samma sits igen…. Vi måste skaffa mer guld, vilket är drygt och jobbigt. Om vi istället lyckas så räcker guldet en väldigt kort stund (i min erfarenhet av denna grupp) och sedan är det i princip samma historia igen.

    Om vi istället äventyrar för att hitta mystiska föremål eller jagar någon slags legend för questet så känns resultatet mycket mer engagerande och intressantare. För att inte säga att när man plockar bort guld som problem så kan vi helt plötsligt göra en massa grejer som vi helt skippat förut på grund av att “vi behöver guld”. Vad jag menar nu är t.ex. folk som behöver hjälp men inte direkt kan ge en belöning, eller events som är osäkra huruvida de faktiskt ger något (guld).

  4. Herid Fel says:

    Angående eran dispyt om dealen och guld så förstår jag PB och håller inte alls med Daniel. Jag håller dock inte med PB för att han inte kan se helheten av det hela heller, vilket kommer ta tid om man inte vet vad jag vet.

    Dock rent generellt så att ta en deal för att få guld, oavsett situationen är en dålig utväg och säger det ena och det andra om hur individens värderingar är in-game. Out of game så ser jag det mest som att någon ser ett tillfälle att slippa något och bara hoppar på det. I det här fallet kan det liknas med att vinna en trisslott.

    Aspekten av att ha mycket guld fungerar i vissa fall i en grupp, så som Triquertan. Men i denna grupp så ser jag det mer som att ni är äventyrare utan motivation. Ni kanske kommer försöka bygga er en moral på det hela och kan spendera mycket pengar, men i slutänden så är frågan, vad är det som driver er?

    Well, cheap-way-out är alltid ett alternativ och som alltid så har allt konsekvenser. Men vilka deals med djävular har inte det?

    Well, well, vi får väl se hur detta förändrar gruppen när ni väl kommer till den punkten att ni får pengarna. Jag tror dock inte det kommer bli så som någon utav er har tänkt er…

    • Daniel says:

      Inte helt oväntat att du inte håller med mig, jag var väldigt nöjd med dealen när jag kom på den och det verkade som den skulle fungera. Blev litet mindre roligt när PB inte gillade det och du säger att det är “en dålig utväg”.

      Nåja, jag hade andra idéer men det här kändes lämpligast av många anledningar.

      Well, cheap-way-out är alltid ett alternativ och som alltid så har allt konsekvenser. Men vilka deals med djävular har inte det?

      Hoping against hope…. Konsekvenser väntar jag mig alltid i en form eller en annan, misslyckande i Melphites tjänst kan vara speciellt tråkigt misstänker jag dock.

  5. Patrik says:

    Detta gäller dock alla. Är någonting inte riktigt i eran “liga” som Durin och Socialisera och Aedys och mystiska saker above her understanding. Så bör ni istället försöka engagera de andra karaktärerna på något sätt eller hitta på någonting ni kan bidra med och roa er med. För om jag hela tiden måste “underhålla er” så kan jag i princip inte göra grupp-pass annat än då och då. Och om så är fallet kommer det nog bli som under Ravens tid. Jag delar upp passen i två duo, ett grupp, varje vecka.

    Det är ju inte så att mystiska saker är above her understanding, eller ja.. det är det väl men det är det väl för alla in this time and age. Det jag menar är att jag spelat med dig ganska länge och detta är inte första gången man stoppas i ett sådant äventyr, som till en början ser bra ut och man utforskar saker och gör saker, sedan tar det stopp, och man har inte så mycket att gå på. Själv känner jag det är en mix av att vi kanske inte är de bästa spelarna på att “klura” saker sedan tycker jag att det finns brister av hints hur man ska gå vidare, jag lessnade när kl var typ 23 och vi mest bara satt o skallade huvudena blodiga för att försöka hitta en lösning.

    Sen tycker jag ju inte att jag gav upp helt instant, vilket du typ får det att låta, då jag t.o.m låg bakom vissa av sakerna som drev oss ens framåt lite. Hursom så är sådana äventyr inget jag direkt har emot men jag känner att det borde krävas en bättre planering också om man ska köra något sådant, jag upplevde det som att det fanns alldeles för lite hints in-game, och man fick mest köra på trial and error, för att kanske hitta rätt lösning vilket vi inte gjorde denna gång.

  6. Ankan says:

    Jag håller med om att passet i fredags var lite av en lågpunkt vad gäller motivation. Själv så var jag inte på bästa rollspels-humör när vi skulle börja, men hoppades på att jag skulle kunna komma in i det. Jag var inte direkt tillfredställd när vi avslutade. Jag ville mest bara hem och lämna det hela bakom mig.

    Detta är dock inte över huvud taget kopplat till Ethens läge ingame eller så. Min motivation över att spela honom är helt oförändrad. Jag vill fortsätta spela honom. Att göra något i stil med att slänga bort gruppen och försöka på nytt skulle bara försämra saker.

    Vad gäller penga-incidenten så är jag helt för att minska penga-micrandet. Det har jag uttryckt förut. Men jag håller även med om att helt plötsligt bli rika kanske inte är den bästa lösningen. Går att göra på andra sätt utan att ändra våran ekonomiska nivå speciellt mycket. Från min sida har den incidenten inte spelat in nämnvärt tror jag.

    Paus kanske skulle fungera eller kanske bara skulle göra saken värre. Vad jag dock misstänker är att försöka hålla för högt tempo och spela för ofta kan leda till saker i den här stilen. Att folk förlorar inlevelse, motivation osv. Med tempo i detta fall talar jag om wall time, inte om hur tiden flyter ingame.

    Vad gäller förbättra inlevelsen och agera utifrån karaktärernas synpunkt. Tja, vi suger helt enkelt på det. Vi är inte proffs på att spela rollspel oavsett hur mycket vi gör det. Det är inte något man helt enkelt bara säger “nu gör vi såhär” och allt blir mycket bättre. Hur gör man det? Jag har ingen aning. Hur gör man för att vifta med öronen?

    Passen där nere med draken håller jag med om att det mest kändes som att vi stångade våra huvud i väggen utan att knappt komma någon vart. Man blev en aning less och frustrerad där. Jag ser dock ingen koppling mellan brist på planering och nuvarande läge.

    Så vad ska vi göra för att förbättra saker? Jag har inte den blekaste aning.

  7. Herid Fel says:

    Detta är dock inte över huvud taget kopplat till Ethens läge ingame eller så. Min motivation över att spela honom är helt oförändrad. Jag vill fortsätta spela honom. Att göra något i stil med att slänga bort gruppen och försöka på nytt skulle bara försämra saker.

    Slänga bort gruppen är inte någonting som är aktuellt just nu. Dock vill jag veta, med detta inlägg, hur folk känner och tycker så jag vet vilka åtgärder jag kan ta för att öka motivationen.

    Paus kanske skulle fungera eller kanske bara skulle göra saken värre. Vad jag dock misstänker är att försöka hålla för högt tempo och spela för ofta kan leda till saker i den här stilen. Att folk förlorar inlevelse, motivation osv. Med tempo i detta fall talar jag om wall time, inte om hur tiden flyter ingame.

    Menar du längden på passen, antal pass eller bägge? Jag har funderat på att minska passens storlek och dela upp dem mer. För som igår, när jag, PB och Rasmus spelade gick det bättre än vad det gått på 3-4 pass och jag kände en enorm inlevelse och inte bara från mitt håll.

    Vad gäller förbättra inlevelsen och agera utifrån karaktärernas synpunkt. Tja, vi suger helt enkelt på det. Vi är inte proffs på att spela rollspel oavsett hur mycket vi gör det. Det är inte något man helt enkelt bara säger “nu gör vi såhär” och allt blir mycket bättre. Hur gör man det? Jag har ingen aning. Hur gör man för att vifta med öronen?

    Jag säger inte att ni suger på det. Och jag tycker inte det, tycker dock att ibland så ger ni upp på att försöka. För jag vet att ni alla kan. Och speciellt du Ankan, då jag sett dig göra fantastiska förändringar med andra karaktärer. Speciellt med tanke på att du oftast har svårast att ändra dig vilket gör det än mer anmärkningsvärt.

    Well, det enda sättet jag vet att få er att göra det, är att ge er kraftigare motivation. Dock så blir det för mycket att “dra gruppen” för mig hela tiden vilket dränerar mycket på min ork när jag inte har full ork med allt som händer runt om mig alltid.

    Passen där nere med draken håller jag med om att det mest kändes som att vi stångade våra huvud i väggen utan att knappt komma någon vart. Man blev en aning less och frustrerad där. Jag ser dock ingen koppling mellan brist på planering och nuvarande läge.

    Håller med om planeringen. Jag hade planerat en sak men det blev fel och jag var inte beredd. Som PB sagt och som jag kan erkänna. Detta har hänt många gånger och kommer nog hända igen. Dock så måste vi alla försöka agera i sådana situationer och inte ge upp. Så länge vi försöker, i värsta fall bara spela ut sociala situationer mellan varandra så ger det mig motivation och tid att lösa det på ett smidigt sätt. Dock när moralen sjunker blir det svårt för oss alla.

    Så vad ska vi göra för att förbättra saker? Jag har inte den blekaste aning.

    Av det jag kan förstå av vad som skrivits här så verkar det onekligen som att jag är den som lidit mest utav motivationsbrist. Det har skinit igenom och det har på så vis stärkt era egna bristningar. Sedan har dåligt humör och eventuellt för mycket spel (speciellt i Ankans fall vilket jag alltid varit medveten om varit ett problem för dig) lett till det som skett.

    Well, vi fortsätter som vanligt tills vidare.

    Det enda jag uppmanar folk att tänka på är motivation och försöka leva sig in mer. Och hålla sig från onödiga diskussioner.

    Jag kommer, som jag försökt och börjat med även minska på valfriheten och styra passen mer. Då kan jag planera mer, så som jag gjorde igår med PB och Rasmus.

    Nackdelen där blir ni får mindre val, men då sker mer och planeringen kan bli bättre. Detta kommer även innebära att ni får finna er i att jag kontrollerar era karaktärer enligt mina egna tolkningar. Allt för spelet, stämningen, och flytets skull.

    Då ses vi imorgon med gott humör!

  8. Ankan says:

    Menar du längden på passen, antal pass eller bägge?

    Bägge. Den tid av våra liv vi spenderar med att spela dessa karaktärer i relation mot att tiden går i riktiga världen. När du säger det, det bästa sättet att göra det på kan nog vara att göra kortare pass.

    Jag är inte säker på om det rätt sak att dra ner på tiden. Jag menar inte heller rakt ut att vi spelar för mycket. Men det skulle kunna vara värt ett försök. Ser det bara som något som skulle kunna vara en bidragande faktor.

    Jag kommer, som jag försökt och börjat med även minska på valfriheten och styra passen mer. Då kan jag planera mer, så som jag gjorde igår med PB och Rasmus.

    Nackdelen där blir ni får mindre val, men då sker mer och planeringen kan bli bättre. Detta kommer även innebära att ni får finna er i att jag kontrollerar era karaktärer enligt mina egna tolkningar. Allt för spelet, stämningen, och flytets skull.

    Låter bra. Ses imorgon.

  9. Herid Fel says:

    Jag är inte säker på om det rätt sak att dra ner på tiden. Jag menar inte heller rakt ut att vi spelar för mycket. Men det skulle kunna vara värt ett försök. Ser det bara som något som skulle kunna vara en bidragande faktor.

    Tror att dra ner från 5h till 4h kan vara en bra start till att börja med. Sen så när det går bra, så kan man spela mer om det finns anledning till det. I värsta fall så drar vi ner till 3h pass.

    Men vi får se.

  10. Patrik says:

    Tror att dra ner från 5h till 4h kan vara en bra start till att börja med. Sen så när det går bra, så kan man spela mer om det finns anledning till det. I värsta fall så drar vi ner till 3h pass.

    Detta är iaf inte något jag är sugen på, jag tycker 5h som är nu försvinner väldigt fort när man är 4-5 pers som ska samsas på den speltiden, och att minska på den kommer antingen innebara att en massa saker kommer dissas(mest troligen saker jag verkar gilla mer än andra i gruppen) och all fokus kommer då bara läggas på att avancera och ta sig framåt hela tiden(oavsett om det är i en styrd form eller en friare så kommer det a bli så)

    Sedan när det gäller en mer styrd spelform, har jag inget igentligen emot det förutom att jag tror på en mer mixad form, i vissa fall kan det vara bra/kul att utforska saker utan att känna att man bara har 30min på sig, medans ibland kan det vara bättre att ha en mer fokus och striktare riktlinje(t.e.x i en dungeon eller likande).

    Jag menar många av våra bättre pass har faktiskt varit dom som varit längre, antingen helpass eller sådana som gått in senare på natten, för oftast verkar det då som om folk gör någonting som dom tycker är kul/intressant och vill fortsätta eller så är bara gruppens motivation hög just då och folk vill spela mer.

    Sedan så när det kommer till pass med mindra spelare(duo pass etc) så är det oftast som det går bättre, då det finns mer utrymme att agera ut sin karaktär och spela småsaker, samt att planeringen brukar vara bättre, och där kan jag väl bara gissa på att det är mindre spelare involverade, men ja jag hade kul igår. Med detta sagt så ser jag fortfarande inte hur minskande av speltid skulle ens gynna gruppen, däremot en mer kontrollerad form av spelande kanske de nästkommande passen kan hjälpa folk att komma igång o finna nån motivation igen.