Den nya gruppen

Så, vi snackade om saker och ting igår och mycket är hyfsat klart nu. Jag skulle klara mig utan ett extra samtal om ni inte anser att det behövs.

Det jag skulle behöva förtydlingar i just nu är lite detaljer om detta mål ni delar. Jag skulle kunna lägga upp några förslag om ni vill. Men en sak som är liite otydlig, och det är hur mycket mystik och otydligheter ni vill ha?

Om vi tar en skala på 1-10 (och kom inte med nå ‘5 eller 6’ eller ‘5,5’) där 1 är att ni bara vet att ni har en stor uppgift relaterad till familjernas grundande och den hållts hemlig och bara avslöjas i etapper eller till och med är  ort glömd de. Och 10 är där ni vet exakt att ni har A, B,C,D och E innan ni kan få reda på X som är det enda ni inte vet.

Utöver det så vill jag helst ha era personliga käraktärsmål, önskningar och utvecklingar listade. Tänk även mundana saker. Så undvik helst så mycket epik och övre mystik som möjligt. Inkludera även saker ni eventuellt kan köpa. Det spelar inte så stor roll, vill bara göra DP upplägget halvklart.

Kommer även lägga in möjligheten att coacha/träna varandra i skills och properties om man har högt nog i character och wit samt kompensera the lack med benefits/loyalties.

Sist men inte mins vill jag helst ha ett till tre förslag på namn på gruppen.

Herid Fel

Well, ain't a blog enough?

You may also like...

31 Responses

  1. Daniel says:

    Börjar titta litet på det här nu, vad jag undrar direkt är om du menar att mystik och otydlighet är två olika saker. Dvs, är mystik = magi och shit?

    Vad det gäller otydlighet så får det gärna för mig vara att det är ganska tydligt vad de stora stegen är. Vi vet en del saker som vi kommer att behöva göra, men delar (eller detaljer) där emellan kan vara oklara och behöva ‘efterforskas’.

    • Herid Fel says:

      Var inte ett fullständigt svar men antar att det kommer i etapper, bra, bra.

      Mystik är inte direkt magi jag tänker på, men även det är inkluderat i det. Det jag syftar på mer är omständigheterna, vad det egentligen är ni kämpar för, helhetsbilden helt enkelt. Samt allt fluff. Men magi är en avlägsen sak som nästan försvunnit, om det någonsin funnits så inte riktigt så direkt åt det hållet.

      Vill gärna ha det summerat i en siffra, åsikterna runt är ju intressanta och minst lika viktiga men siffran är en avgörande faktor jag föredrar att ha.

      • Daniel says:

        Ok, med det jag tänker och tycker så säger jag 4 isåfall. Men nu blev jag litet osäker, vill du att vi ska konkretisera vidare med ‘syftet’ eller var det just bara den här siffran du var ute efter?

        I vilket fall sitter jag och skriver ut det jag har haft i huvudet så här långt i ett word dokument, vilket jag avser omvandla till en post här när jag känner mig färdig. Det jag håller på med är att skriva ner vad jag vill ha på karaktären, skills, techs och andra dp relaterade grejer. Jobbar även med “trefalden” som du pratade om igår angående utrustning.

        Några funderingar:

        Vilka hårfärger kan jag ha på min dvärg? Ögonfärger?

        Föredrar du vaga önskemål vad det gäller utrustning? T.ex. om jag vill ha en fullplåt i något utförande kan jag försöka specifiera det (vilken sort, litet utförande, önskade egenskaper osv.)

        • Herid Fel says:

          Det ni inte säger bestämmer jag nog själv sen. Och 4 är mer mot mystik otidlighet än klarhet.

          Hårfärger; Röd-orange, brun, ljusbrun
          Ögonfärger; Bruna, Gröna, ljusbrun

        • Daniel says:

          Hur stora är dvärgar jämnfört med människor och hur är deras proportioner? Hur långa blir de?

        • Herid Fel says:

          De är oftast ett-två huvuden kortare än normala människor. Kan i vissa fall vara lika stor som korta människor.

          Nästan tre huvuden breda, till skillnad på människor som brukar ha från 2 till 2 och 2/3 (typ Orc-breda)

  2. Rasmus says:

    På skalan så säger jag nog 7. Det är ju fint med några överraskningar här och där. Sedan så med den nya världssynen så kan det ju vara tufft att stöta på något mystiskt. Och jag är då nöjd med det vi har bestämt, i risk för att bestämma för mycket så tycker jag vi lämnar det åt “the big giant head”.

    Så för karaktären… När vi talar utveckling så vill man ju helst se på den färdiga karaktären och tänka på vad som saknas och det man vill sträva mot.

    Angående utrustning:
    Jag har ju förklarat min dröm angående en metall/rustning handske kraftig nog för att gripa tag i en klinga. Bara för att var tydlig så är den inte till för att blockera eller något sådant med, utan som ett hjälpmedel vid grappling. Inbyggt i den så skulle jag även vilja ha utrymme för att dölja en dolk.

    I samma tema, så önskar jag en lättare rustning och kläder med ytterligare gömställen. Alltså lite mer “skräddarsydda” för att dölja allt ifrån kast knivar till lite längre dolkar.

    Hmmm… Vad heter ett sådant där spjut som både går att svinga och sticka med? Får tänka vidare på saker…

    • Daniel says:

      Finns några, men samlingsnamnet jag brukar använda är klingspjut.

    • Herid Fel says:

      På skalan så säger jag nog 7. Det är ju fint med några överraskningar här och där. Sedan så med den nya världssynen så kan det ju vara tufft att stöta på något mystiskt. Och jag är då nöjd med det vi har bestämt, i risk för att bestämma för mycket så tycker jag vi lämnar det åt “the big giant head”.

      Tack för förtroendet. =)

      Så för karaktären… När vi talar utveckling så vill man ju helst se på den färdiga karaktären och tänka på vad som saknas och det man vill sträva mot.

      Det jag är mest ute efter, som nämnt, är att veta vad ni vill ha och träna mot. Exempelvis om du tänker fördjupa dig i Dark Arts, om du har någon side-thing du vill att du ska kunna spendera tid med. Saker jag kan förbereda och titta på rent DP-mässigt. Kan ju dock ana att du har lite idébrist i jämförelse med dom andra, så det kanske inte är så lätt att ge något där.

      Angående utrustning:
      Jag har ju förklarat min dröm angående en metall/rustning handske kraftig nog för att gripa tag i en klinga. Bara för att var tydlig så är den inte till för att blockera eller något sådant med, utan som ett hjälpmedel vid grappling. Inbyggt i den så skulle jag även vilja ha utrymme för att dölja en dolk.

      Jag sa detta efter du gick (vi höll på att snacka till 2-3 tiden) att jag skulle vilja att ni har typ ett tre-stegs-fas när det kommer till era vapen. Jag kan se detta du beskriver framför mig klart och finner det högst passande.

      Däremot ser jag även stegen däremellan vilket är mer intressant för mig. Fråga mig över MSN/Skype/SMS/Person om du vill snacka mer om detta.

      Hmmm… Vad heter ett sådant där spjut som både går att svinga och sticka med? Får tänka vidare på saker…

      Mycket riktigt kallas det för Klingspjut. Jag skulle dock inte rekommendera det om du tänkte vara Kremis. Rekommenderar nog hellre någon form utav kort-pik eller en Spike Dagger (Lång cylindriskt utformad dolk/nål).

  3. Ankan says:

    Jag skulle nog föredra att exakt vad som ska göras inte är helt klart från början, utan något som behöver utforskas. Dock så skulle jag vilja att åtminstonde effekten av slutet är någorlunda välkänt. Det vill säga vi kanske vet något som kan göras som steg 1, så vi har något att komma igång med. Men resten vet vi inte hur och vad som ska göras, dock så har vi ändå någon vetskap om slutet. En vetskap som motiverar och gör att man vet att det hela är viktigt. Behöver inte vara att vi vet exakt vad sista steget är, utan någon form av uppfattning om varför sista steget behöver utföras.

    Abstrakt exempel i en saga som inte är våran: Questen går ut på att återinföra Katias rättmättiga kung. Vi har en ledtråd om någonstans att börja göra något konkret, eller snabbt hittar något som leder oss dit. Vi måste in på detta ställe för att hitta den gamle kungens medaljong som sedan kan hjälpa oss att hitta kungen. Utöver detta vet vi slutet vi vill ha, att kungen är återförd, de fyra kungarnas krig är över och Katia blomstrar.

    En siffra då… Typ 4?

    Vad gäller gäller namn på gruppen så skulle det kunna antyda till samlingen. Namnet i sig låter inte så bra på svenska. De andra översättningarna; församling och kongregation, är inte passande i och med att det syftar till den religösa betydelsen av congregation. Och jag antar att du tänker den icke-religösa användningen av congregation? Jag är smått skeptisk här, med antagandet att du inte vill åsyfta den religösa betydelsen med ordet. Den icke-religösa syftar på en generell samling av folk. Det kan antingen användas lite löst för en folkmassa där man vill åsyfta till stämningen i en församling. Utöver det så finns det även den akademiska samlingen av folk. Så på sätt och vis passar det för en grupp personer samlade från olika håll.

    Möjligt dock att order skulle passa battre, det är så jag tänkt på det hela. Men det kan förståss anpassas.

    Nåja. Vad gäller namn. Jag kan komma på följande teman; något som syftar till de ursprungliga 5 (och kanske även oss,) något som syftar till “The Congregation” och något som mer syftar till vårat quest, som vi dock inte vet så mycket om än.

    Enligt den vanliga namn-stilen passar förståss saker som:
    A Congregation of Five
    A Congregation of Families

    Vad gäller förkortningar passar dock Congregation bättre här. OoX blir lite sär.

    Karaktärsmål: Få kontroll över sin förmåga. Gå från att se det som en curse till något oumbärligt han inte kan leva utan och trivs med.

    Känns som att jag nog skulle behöva mer personliga mål med denna karaktär, har dock inget mer just nu.

    Prylar: Är inte så väldigt mycket utrustning jag egentligen vill att den här karaktären har. Det mesta är ganska basic. Vad som väll är lite speciellt är denna pendant vi talade om för att jorda känslor. Någon form av empatiskt skydd, dock inte alltför starkt. Är det för optimalt försvinner så stora delar av karaktären. Så kanske någon form av dämpare för nya känslointryck, men som kanske inte påverkar det man redan tagit upp. Sedan kanske det är något man aktivt måste använda, inte bara passivt har på sig. Vad gäller denna pendant skulle man kunna ha delmål.

    I övrigt så tänker jag mig utrustning som armguards, en liten sköld och bolas. Armguards och sköld tänker jag mig inte något speciellt avancerat och ser inte så mycket att utveckla i flera steg på den fronten. Visst kan man få tag på bättre, men är inte så mycket att ändra stil innom. Så bättre utrustning på den fronten är förståss välkommet. När det kommer till bolas så går det dock att utveckla lite i flera steg. Alltihop är bolas, men man kan börja med något riktigt enkelt i stil med det du beskrev och sedan arbeta sig upp mot längre rem mellan bollarna och fler bollar.

    Utveckling:
    Lite utveckling kan man dock göra innom den obeväpnade stilen, som jag egentligen ser som den primära delen av den riktiga stridskonsten. Det vill säga bland vad som inte hör till min verkliga fokus, support-delen. Det jag tänker hålla på med är blockerande, avväpnande, kast och annat självförsvar. Sedan kanske även lite grappling och dyl.

    Till en början tänker jag ha saker för att kunna ta mig lös och blockera. Samt möjligtvis avväpna. Detta kan vidareutvecklas till grappling och kast. Omrikta anfallen så att de missar. Kunna hålla fast motståndare, dra ner dem på backen och hålla fast dem. Brottning, låsande osv. Kanske dra fram någon rem och binda dem så att de är ute ur striden. Men i regel inte skada någon. Överväger att fixa slå medvetslös eller liknande, är dock inte säker där i och med att det är rätt aggressivt. Det är ett direkt anfall.

    Vad jag är mest angelägen om när det gäller strids-träning är empat-delen. Att kunna vidareutveckla det så att man kan fler saker och göra mer effektivt. Så börja med lite enkel helning och kanske SC-återställning. Detta utöver de passiva saker jag beskrivit som typ mental “helning” och boosta immunförsvar. Sedan vill jag kunna förbättra dessa och lära mig nya saker som att ta hand om typ kroppsdels-CC, kritiska skador, bonus på slag.

    Sedan vill jag även kunna utveckla den mundana varianten av helning (first aid, medicine och alchemy.) Lite återställande potions, både vad gäller energi och skador. Det vanliga typ.

    • Herid Fel says:

      Trevliga åsikter av värdefull natur.

      Jag ser några grejer att fokusera på i början där och det är gott. Resten, speciellt den sociala biten får du fokusera på själv men säga till om du behöver någon specifik assistans från mitt håll.

      Angående dina vapen/verktyg/stridsstil så löser det sig. Jag tänkte mig mer three-stages-of-a-fighter när jag nämnde det jag nämnde. Så att ni utvecklar er på något mundant, litet, men ändå nämnvärt sätt. Men det ser bra ut.

      Än så länge måste jag säga att jag är inne på en variant av ditt förslag när det kommer till målet. Även om den exakta naturen utav det hela kommer lämnas lite obskyrt.

  4. Patrik says:

    När det kommer till det gemensamma målet så sätter jag en 3a då jag gillar om vi inte skulle ha alltför konkreta saker att gå efter så att det inte känns allt för spikat.

    Personliga mål:

    1. Som sagt igår så vill jag ha ett set av en vapentyp(helst den vapentypen jag strävar efter t.e.x scimitars) och exakt förmågor/special stuff på den lämnar jag öppet, det enda jag vill ha är att dom ser eleganta ut och relativt bra DUB också.

    2. Det andra jag tänker på är väl någon mer unik/exotiskt(detta behöver väl inte direkt vara magiskt eller super epic men helst åtminstone någonting som “repar” sig själv eller kan repas enkelt eller på något annat spec. sätt) klädnad då jag inte kommer köra med armors, där tänker jag väl mig mest en klädnad som är ganska oblyg(typ violets grej hon fick från trollsmedjan fast inte så extrem), och “flamboyant” dunno, you get the picture I guess annars får jag förtydliga.

    3. Utöver det är det nog mest “mundana” saker som jag tyckte passade karaktären, typ smycken av olika slag, lite olika kläder för att kunna passa olika tillställningar. Kanske någon av dessa smyckena har någon magisk/mystisk natur men det lämnar jag öppet till själva äventyrandet, för det brukar höra till äventyr att hitta gamla skatter osv.

    4. Sedan har vi mitt lilla X som jag givetvis vill sträva efter att utveckla mer för att kunna tillämpa det på fler situationer och även påverka fler, typ som jag nämnde igår.

    5. Fördjupa sig inom hannjism, specifikt kloner och sådant talar vi om här då tänker jag, och det jag strävar efter är väl att bli så skicklig så man kan ju göra en riktig mirror image av sig själv.

    6. Klon-stridstekniker, alltså tekniker där jag använder mig av min hannjism för att förvilla och störa motståndaren. typ det jag beskrev med block klonen igår.

    7. Sträva efter dubbelhänt/förbättra båda vapenhänderna.

    8. Sträva efter att komma högre i combat arts utan att höja apt.

    9. Utveckla någon mer akrobatisk passiv combat stance som medför att akrobatik är inprincip inräknat i varje anfall/försvar(så länge det är acrobatic i utförandet) det jag tänker här är väl någon sorts stridsdans eller något som gör att man slipper kanske räkna in acrobatics(mer regelmässigt). Dunno.. var bara en ide som dök upp nyligt då stances känns mer eller mindre förlegat eller borttaget. Känns dock svårt o beskriva den i ord, så det kanske blir något jag får ta upp sen.

    10. ett mer personligt äventyr typ som handlar om att fördjupa sig inom hannjism eller hitta nån glömd arcana inom hannjism, som man kan lära sig och utmärka sig med.

    11. ett annat mer mundant mål är väl att perform acting on the grandest stage of them all, nämen alltså vara med i en större teater typ..tänk dig the royal opera of grandicka or whatever.

    12. Bli en känd och skickliga combat hannje, även eftersträva odödlighet(detta ser jag dock som ett mer end-game mål och mest troligen KANSKE något som kan ske efter utskrivning ifall man tar sig dit)

    13. Mer vanliga stridstekniker också, typ block,avert, knähugg, disarm, critical blow etc etc, även några mer unarmed spark tekniker också.. eftersom jag hade tänkt utnyttja hela kroppen så typ, rundsparkar etc. dunno.

    14. OM jag har råd och väljer att köra med Keen eye så är det även en sak jag vill fördjupa mig i och utveckla i en mer stridsanpassad form som man kanske t.o.m kan göra in action för att finna blottor eller se svagheter/läsa motståndaren snabbt eller just i det tillfället.

    Well några mål.. stora som små. ekströms…

    Sedan som en request vill jag lämna dessa grejer öppet, alltså jag menar det kan alltid finnas saker man kommer på i efterhand och sådant.

    Gruppens namn.. hmm jag satt o tänkte på LOOT, bara för äventyrsstuket på det hela men jag kom inte på nån bra idè vad det kan stå för. Well jag ska klura lite på det.

    Any questions så hör jag dom gärna och förtydligar mål ifall dom skulle vara otydliga.

    Utöver dessa saker så undrar även jag lite hur halv-alver kan se ut? alltså ögonfärg/hårfärger, längd osv? Är det ganska valfritt vad för drag man kan ha snappat upp?

    • Herid Fel says:

      2. Det andra jag tänker på är väl någon mer unik/exotiskt(detta behöver väl inte direkt vara magiskt eller super epic men helst åtminstone någonting som “repar” sig själv eller kan repas enkelt eller på något annat spec. sätt) klädnad då jag inte kommer köra med armors, där tänker jag väl mig mest en klädnad som är ganska oblyg(typ violets grej hon fick från trollsmedjan fast inte så extrem), och “flamboyant” dunno, you get the picture I guess annars får jag förtydliga.

      Jag förstår. Kommer dock avstå från magiska/mystiska lösningar då mycket magi försvunnit från världen (ca 90%). Däremot så lite ovanliga lösningar är inget fel på. Har redan en lämplig idé.

      6. Klon-stridstekniker, alltså tekniker där jag använder mig av min hannjism för att förvilla och störa motståndaren. typ det jag beskrev med block klonen igår.

      Här får du gärna komma med mer idéer. Ju fler idéer du nämner som det igår, ju mer förberedelser kan jag göra för dig. Förberedlserna kommer typ vara hur övergången sker. Alltså, kommer jag på direkten ge dig möjlighet att börja träna in dem som tekniker.

      8. Sträva efter att komma högre i combat arts utan att höja apt.

      Som ren kuriosa som är av intresse för alla så har jag tagit under övervägande att faktiskt göra om Combat Arts till någonting rent knutet till Battle Experience Level också. Så detta kanske inte är nödvändigt. Om jag gör så, vilket inte är bestämt ännu, betyder det att det du känner som Combat Arts, kommer bli en proficiency och inkludera alla tekniker och andra viktiga saker för en som slåss, speciellt någon med Keen Eyes.

      14. OM jag har råd och väljer att köra med Keen eye så är det även en sak jag vill fördjupa mig i och utveckla i en mer stridsanpassad form som man kanske t.o.m kan göra in action för att finna blottor eller se svagheter/läsa motståndaren snabbt eller just i det tillfället.

      Så som det ser ut nu, så skulle jag faktiskt, mig själv till trots, säga att ni alla bör köra en Racial Ability. Det är en ovanlighet, men det är ju faktiskt ett väldigt vanligt resultat utav en “renrasig” avling. Se Trizons Dal-äventyret. Så jag förespråkar er alla att ta en Racial, bara inte samma som någon annan.

      Sedan som en request vill jag lämna dessa grejer öppet, alltså jag menar det kan alltid finnas saker man kommer på i efterhand och sådant.

      Of course, det är det ju alltid. Jag vill bara veta något att börja med så att jag kan göra det relativt klart innan start.

      • Ankan says:

        Angående Combat Arts så känns det rätt lämpligt. Kan vara svårt att balansera SC om folk både kan den, kan ha den som Tekkan och inte har den. Sedan ryktas det om att den är OP just nu, men jag har dock ingen erfarenhet varken eller i och med att jag inte spelat på länge.

        Frågan är bara vad som ska hända med Tekkan om den försvinner som skill?

        • Herid Fel says:

          Det är vad som återstår att se. När jag väl funnit en fungerande lösning för Tekkan som jag är nöjd med så kommer jag att verkställa förändringen. Om jag inte är nöjd med det, kommer det inte att ske.

          Men jag är hyfsat säker på att jag kan få det att fungera.

  5. Daniel says:

    Just ja, jag glömde att du ville ha namnförslag…

    Jag är inne på att namnet för gruppen bör reflektera temat för kampanjen, och enligt mig är det som blivit mest fokuserat är våran relation till varandra. Lite some Anders säger, men jag skulle vilja använda något mer personligt.

    De förslag jag har är:

    The Companions – Det här gillar jag. Det passar vad våran grupp är, och det är mer personligt än att kalla det conglomeration, congregation eller något annat som får det att låta som ett stort företag eller religiös samling 😛

    The brotherhood – Extremt många stereotyper här, häftigt men förmodligen inte bäst passande då vi verkar ha riktat grupp idéen iväg mer mot en allians eller uppgörelse snarare än en ordern.

    Sedan finns det andra liknande stereotyper, “The fellowship” comes to mind, men det har för stark anknytning till LOTR för att jag ska gilla det, för att inte säga att då låter “The companions” bättre.

    The union (of the five) – Eller någon variant av det, återigen inte det jag tycker passar bäst, men det är en tanke.

    Vi skulle också kunna ta något vagare, något i stil med “The quest/oath/promise/agreement” men det låter inte alls lika bra, och det ger mer känslan av en riktad kampanj tycker jag.

    Kommer jag på något mer så skriver jag igen angående det.

    • Herid Fel says:

      När kommer din bok ut?

      Bra förslag, de flesta i alla fall.

      The Companions hade fungerat bättre i ett annat sammanhang om du frågar mig. Känns mer som antingen en mer van grupp. Tänker mig nästan som Con Artists/Adventurers/Politicans.

      Dock fann jag att en anpassad version utav ditt “The Union (of the Five) att vara bäst lämpad.

      The United Five
      Five United (Eventuellt med The, före)
      Eller bara;
      The United.

      • Daniel says:

        Av dina förslag gillade jag “Five united” eller “The United” bäst.

        Jag kan hålla med om att “The Companions” vill antyda något större… Men jag kan lätt föreställa mig en grupp ungdommar som börjar kalla sig det och sedan blir något. Eller t.o.m blir kallad det av familjerna när de blir ivägskickade.

        Jag gillar fortfarande “The Companions” bäst, men dina förslag låter helt ok för mig.

      • Ankan says:

        Jag föredrar nog av alla dem The Five United. Känns dock konstigt utan att ha “The” före, så jag säger med.

  6. Rasmus says:

    Finns några, men samlingsnamnet jag brukar använda är klingspjut.

    Tack Daniel. Tufft ord.

    Namnförslag:

    A Common Goal – För att det är tufft.

  7. Daniel says:

    Som ren kuriosa som är av intresse för alla så har jag tagit under övervägande att faktiskt göra om Combat Arts till någonting rent knutet till Battle Experience Level också. Så detta kanske inte är nödvändigt. Om jag gör så, vilket inte är bestämt ännu, betyder det att det du känner som Combat Arts, kommer bli en proficiency och inkludera alla tekniker och andra viktiga saker för en som slåss, speciellt någon med Keen Eyes.

    I approve, strongly 🙂

    Jag förstår. Kommer dock avstå från magiska/mystiska lösningar då mycket magi försvunnit från världen (ca 90%). Däremot så lite ovanliga lösningar är inget fel på. Har redan en lämplig idé.

    Hmmm, tråkigt. Nåja, jag modifierar inte mina önskemål ännu… Du får dementera dem eller göra vad du vill med dem 😛

  8. Herid Fel says:

    Som allt av det som står ovan. Jag kommer i slutänden ha last say. Och göra som jag vill med det mesta. Har ju en värld vars integritet behöver upprätthållas enligt mina standards så well.

    Men era önskemål gör förändringar och möjliggör er att få som ni vill.

  9. Daniel says:

    Well, this is what I got so far formateringen kanske blir neger:

    Skills:
    Det här är i princip prioritetslista, det jag inte lyckas klämma in vid karaktärskapandet är saker jag förmodligen vill lära mig senare. Om dual wield är lämpligt med sköld fortfarande så vill jag ha den så småningom.

    Maces, intuition, observation, rate, combat arts, floor combat, counter, grappling, (dual wield), berserk, first aid, animal communication, animal training, swing weapons, dodge, target.

    Techniques:
    Dessa är de tekniker jag kommit på utan vidare, tar gärna feedback på dem och gärna förslag på andra som kanske skulle passa.

    Block – Sköldteknik, effektivt blockera anfall.

    Intercept – Teknik som används för att kontra/avbryta/blockera ett anfall riktat mot någon annan (jag tänker defensiv/reaktiv rush typ).

    Rockad – Byter plats med en person.

    Shield bash – Anfall eller konteranfall med skölden som vapen, främst för att skapa utrymme och kontrollera flöde I strid.

    Guard – Någon slags aktiv-passiv handling där man helt enkelt vaktar någon, och gör den personen svår att komma åt, alternativt stor bonus på avvaktande handlingar fokuserat på att försvara målet. Är en sådan teknik möjlig?

    ”Bell ringer” – Anfall med krossvapen mot huvud eller bröstkorg för att stunna motståndaren.

    Vapen:
    Hammare:
    Enkel enhandad stridshammare.

    Bastant men enkel enhandad slägga, med spik på toppen för närgångna motståndare.

    Häftig ornamenterad en-och-en-halv hands stridshammare med kraftigt huvud med mystiska egenskaper.

    Avstånd:

    Lätt/medel/tungt armborst.

    Sidearms:

    Dolk fastspänd vid lår eller bälte samt ett kortsvärd vid sidan.

    Heavy metall gauntlets förstärkta för obeväpnade anfall.

    Sköld:

    Enkel stor, rund träsköld med metall förstärkningar (band) med en rundad metal-hätta på mitten av framsidan.

    Bastant heater shield i metall.

    Stor tung kite shield med skrovliga granit-liknande ’skal’ på framsidan, med mystiska egenskaper. Jag skulle gilla om den var antimagisk och växer tillbaka skal som blivit skadade, men det är bara ett förslag.

    Rustning:

    Läder rustning med kraftigare hjälm.

    Heltäckande ringbrynja med öppen metall hjälm.

    Blandrustning med ringbrynja för flexibilitet med bröstplåt och extra skydd för vitala områden

    Tung imponerande rustning, magiskt eller annars spec.

    Mål:

    Jag har egentligen inte så mycket konkret här, se det som ett work in progress. Har dock väldigt litet konkret.

    *Bring honor to the family and earn glory. (Livsmål, gruppmålet är en stor del I det)

    *Bli en explosiv, och dödlig krigare och försvarare.

    *Hitta

    *Utveckla mutationen, specifika önskemål kan ges om det önskas.

    *Bli immortal, get to the hall of fame.

    Karaktärsdrag:
    Detta är mest för mig själv egentligen, men jag tänkte att det kunde vara intressant för alla inblandade då vi ska känna varandra sen tidigare. En annan sak är att det här är litet ”quick and dirty” så jag reserverar mig för ändringar eller tillägg. Synpunkter är alltid uppskattat, speciellt från Herid.

    *Rättfram/pushy, dock inte avsiktligt ohövlig eller elak.

    *Rättvis – ”Rätt ska vara rätt”. Att slåss renhårigt föredömligt men det är en skillnad på renhårigt och dumt. Det är mer än fråga om etik och moral än vad det är om lag. Avskyr översittare.

    *Litet överbeskyddande av sina vänner.

    *Stolt.

    *Har lite av ett temperament, är snabb att ta till våld men varnar oftast först.

    *Gillar att saker är ”manliga”, mat, dryck, djur, utrustning och allmänt beteende.

    *Har en viss kärlek för djur, dock inte ”fjantiga småfåglar” och sådant.

    *Gillar effektivitet och flit, ”den enklaste lösningen är ofta den bästa”.

    • Herid Fel says:

      Mycket noted.

      Men jag kommer inte göra något vapen eller sköld som är mystiskt magiskt. Kanske på ett mer sorcerer-vis utan konkret natur. Men ingenting antimagiskt, ingenting självåterställande eller regenererande, ingenting extraordinärt uttryckligt magiskt.

      Utöver det så verkar det som en bra grund. Det blir nog bättre och mer med tiden.

  10. Ankan says:

    En sak jag kan tillägga som mål ur meta-perspektiv är odödlighet och hjälteskap. Vore kul att “lyckas” med någon karaktär och inte bara att något görs med skärvorna, både bokstavligt och bildligt talat, av en död karaktär.

    Lär dock inte riktigt bli den vanliga typen hjälte. Men vad är fel med annorlunda?

  11. Rasmus says:

    Så har tänkt över saker lite mer…

    Skill prio lista:

    Conceal, Surprise Attack, Target, Thrust Weapons, Dark Combat, Kinesics, Grappling, Combat Arts, Staff Weapons, Swing Weapons, Sneak, hide, Tinker, Rhetoric, Acting, Observation, Rate, intuition, Counter

    Har övervägt lite angående Dodge, finns Parry kvar?

    Tekniker:

    Draw, hade tänkt ha en favorit på karaktären. Alltså en Conceal – Draw – Surprise Attack – (eventuellt Target) combo.

    Trick eller Feint, den som användes med vapnet.

    Fell, också den av dem som användes med vapnet.

    Disarm vapen teknik.

    Skulle också vara fint med Target inriktade tekniker, typ Cutter aktiga saker. Har inte direkt några konkreta exempel. men “strike to cripple” är väl själva essensen av det.

    Utrustning:

    Armored gauntlet – för Off hand, med utrymme för en dold dolk.

    Lätt läderharnesk och kläder – med utrymme för dolda vapen.

    Mantel med huva – Går att vända, en svart sida och en grön. Night/forest cammo. Går ju också att ha olika mantlar men detta kändes ”coolare”.

    Medium Crossbow.

    Klingspjut, för att både svinga och sticka.

    Kortsvärd – Detta är till för att användas i off hand för att distrahera, lura(Trick) och sedan använda main hand för att överaska.

    Dolkar – Obestämt antal, men till för att fylla gömställen.

    Ryggsäck – dedikerad till loot.

    Mindre Satchel – för nödvändigheter, såsom fusk tärningar, lock picks och tjuvdon.

    En Tanke som jag hade var att karaktären skulle byta mellan två olika utseenden. Ett som ett typiskt råskinn och det andra som en finare köpman, eller liknande.

    Personliga mål:

    *Become rich, drunk and satisfied.

    Karaktärsdrag:

    ”Heavy spender”

    Energisk/hyperaktiv

    Äventyrslysten.

    Olydig/busig

  12. Patrik says:

    Ok så.. lite klontekniker jag funderat på.
    Namnen är dunno =P namn förslag på teknikerna eller ändringar är helt ok

    “Clone counter”: en defensiv teknik man utför när en motståndare attackerar i närstrid eller rusar mot en. Skapar en block klon som tar smällen av attacken för att sedan överraska motståndaren igenom att lunge at him just när block klonen håller på att tyna bort eller hur det ser ut när kloner försvinner. Denna teknik är något jag hoppas kommer kunna gå att modifiera med att lägga till eventuella spec. attacker såsom: disarm istället för att skada, target för att få mer effekt o finesse, critical blow, knähugg etc.. jag ser gärna att de flesta klontekniker som är tänkta att ha ett anfall i sig ska gå att kombinera annars blir det inte så mycket finesse över det.

    “Klon projicering”: i grunden en block klon som man skapar på avstånd för att antingen i nästa sekund kunna förflytta sig till(alltså byta plats med klonen) eller kanske blockera ingångar på avstånd etc etc, många användingsområden och en cool grej tyckte jag.

    “split escape” en modifierad split klon eller vad dom nu hade, som är tänkt att kunna ta en ur saker man sitter fast i t.e.x om nån skulle slänga ett nät över en så använder man denna teknik för att dela på sig så att åtminstone en hamnar utanför eller att båda hamnar på varsin sida typ. en sorts escape mechanic klon teknik helt enkelt.

    “förvillnings anfall” Well det är typ det vi talade om… man rör sig mot någon för att sedan lämna en klon framför dom och använda mitt X för att “frysa” deras uppfattning för en kort stund, och ge mig tid att akrobatisera runt motståndaren på något sätt för att anfalla dom i ryggen. även denna skulle jag vilja se möjlig att combinera med en vapenteknik.

    “Perfect image” detta är väl typ super high lvl, men i grund o botten skapa en perfect kopia av en själv som kan göra allt man kan lika bra, enda nackdelen jag skulle vilja se med denna är väl att den inte har mycket CC så inprincip 1 träff(5cc eller något i den stilen), och att den kanske kostar en “liten” summa SC att maintain. fördelar med denna förutom det uppenbara att man blir två personer mot en och kan göra mer skada, combinations anfall etc etc, är att man också kan byta plats med sig själv och klonen, så om man håller på att bli krossad av en “rogark” typ så kan man i en instant switcha plats. Well detta är något jag ser som very high lvl så det är inget jag förväntar mig att ha ens tidigt, men just putting it out there.

    Well.. fick lite torka nu så jag återkommer ifall jag kommer på något till. Förslag och suggestions välkommna från alla ofc.

    När det kommer till vapen utvecklingen så tänkte jag mig något i stil med:
    Kortsvärd
    Bredsvärd
    Scimitar <- ett önskemål här är väl att "hitta"/lära sig använda ett par scimitars som ser lite mer fantasy looking ut, då real world scimitars är sjukt likt sablar, och ja, bara o googla scimitar så hittar man lätt mycket häftigare scimitars i utseende dvs.

    Well, ska skriva lite till senare också, men har lite att göra.

  13. Herid Fel says:

    “Clone counter”: en defensiv teknik man utför när en motståndare attackerar i närstrid eller rusar mot en. Skapar en block klon som tar smällen av attacken för att sedan överraska motståndaren igenom att lunge at him just när block klonen håller på att tyna bort eller hur det ser ut när kloner försvinner. Denna teknik är något jag hoppas kommer kunna gå att modifiera med att lägga till eventuella spec. attacker såsom: disarm istället för att skada, target för att få mer effekt o finesse, critical blow, knähugg etc.. jag ser gärna att de flesta klontekniker som är tänkta att ha ett anfall i sig ska gå att kombinera annars blir det inte så mycket finesse över det.

    Kan redan nu säga att en teknik som detta kommer mest troligen inte ha full täckning på kombinationen med tekniker. Speciellt inte Critical Blow som jag nog aldrig kommer tillåta med denna teknik om det inte är en väldigt speciell situation. Men göra den mer versitil javisst, bara du inte förväntar dig allt från detta. SC och Chainslots kommer vara nyckeln för denna teknik.

    “Klon projicering”: i grunden en block klon som man skapar på avstånd för att antingen i nästa sekund kunna förflytta sig till(alltså byta plats med klonen) eller kanske blockera ingångar på avstånd etc etc, många användingsområden och en cool grej tyckte jag.

    Possible, är ju en teknik som redan finns som en avancerad utveckling på Hannjism.

    “split escape” en modifierad split klon eller vad dom nu hade, som är tänkt att kunna ta en ur saker man sitter fast i t.e.x om nån skulle slänga ett nät över en så använder man denna teknik för att dela på sig så att åtminstone en hamnar utanför eller att båda hamnar på varsin sida typ. en sorts escape mechanic klon teknik helt enkelt.

    Den “klon” du tänker på är i vanliga fall inte gjord utav massa utan bara en illusion för att förvilla motståndaren att träffa. I tekniken du beskriver är det fasta kloner som du kan projicera till?

    “förvillnings anfall” Well det är typ det vi talade om… man rör sig mot någon för att sedan lämna en klon framför dom och använda mitt X för att “frysa” deras uppfattning för en kort stund, och ge mig tid att akrobatisera runt motståndaren på något sätt för att anfalla dom i ryggen. även denna skulle jag vilja se möjlig att combinera med en vapenteknik.

    Än en gång, så mest troligen inte. Tekniker ska inte kombineras med tekniker. Det är en regel jag hållit till sedan jag började med ABC-typerna. Denna grej vi talade om är ju 1. Hannjism-teknik. 2. Akrobatik-teknik. 3. Basanfall med boost.

    Betvivlar väldigt mycket att du kommer få använda mer än basanfall på denna teknik. Och när du väl gör det, så är det som förra, kommer begränsas och behöva mycket SC och slots. För detta är egentligen saker som jag finner är på gränsen av det som är möjligt för en vanlig “dödlig” i Nianze. Det är mer som en storhjältes/immortals tekniker.

    “Perfect image” detta är väl typ super high lvl, men i grund o botten skapa en perfect kopia av en själv som kan göra allt man kan lika bra, enda nackdelen jag skulle vilja se med denna är väl att den inte har mycket CC så inprincip 1 träff(5cc eller något i den stilen), och att den kanske kostar en “liten” summa SC att maintain. fördelar med denna förutom det uppenbara att man blir två personer mot en och kan göra mer skada, combinations anfall etc etc, är att man också kan byta plats med sig själv och klonen, så om man håller på att bli krossad av en “rogark” typ så kan man i en instant switcha plats. Well detta är något jag ser som very high lvl så det är inget jag förväntar mig att ha ens tidigt, men just putting it out there.

    Den finns ju redan. Och har redan en mekanism i hur den fungerar. Kommer nog inte modifiera den liknandes din. Men kommer sätta den som en möjlig grej som dyker upp för dig. Och ja, detta är Hannjens Ultimate Move. Så it’s hard to find.

    När det kommer till vapen utvecklingen så tänkte jag mig något i stil med:
    Kortsvärd
    Bredsvärd
    Scimitar < - ett önskemål här är väl att "hitta"/lära sig använda ett par scimitars som ser lite mer fantasy looking ut, då real world scimitars är sjukt likt sablar, och ja, bara o googla scimitar så hittar man lätt mycket häftigare scimitars i utseende dvs.

    Sounds good.

    Well, skriv på du. Ta inte min kritik allt för hårt. Men some things are too much for the system. Och allt har inte hundra 100% realism i sig heller. Och vissa saker vill jag helt enkelt inte att folk ska ha utan att vara en Ïmba.

    BTW, lägger upp en Request-flik nu.

    • Patrik says:

      Den “klon” du tänker på är i vanliga fall inte gjord utav massa utan bara en illusion för att förvilla motståndaren att träffa. I tekniken du beskriver är det fasta kloner som du kan projicera till?

      Jo, tanken var att kunna projicera och byta plats med klonen thus escaping whatever that was holding you down. dock vid närmare eftertanke känns den mer som “klon projicering” bara ett annat användningsområde av den. kanske att den skulle kunna nånting annat, aja dunno.

      BTW, lägger upp en Request-flik nu.

      Gut, tänkte bara svara klart här så man får ett avslut på denna sida.