Triquerta och Mage Trion över…
Äntligen, vad synd, underbart, fan också, och phew!
Uppskattningsvis så har vi spelat cirka 100 pass under loppet av cirka ett år från och med starten med dessa karaktärer. Början var enormt seg och jobbig, blev snabbt en storm som sedan till slut ebbade ut innan vi kom till en någorlunda upplösning.
Era karaktärer har växt en massa under den tid som gått i spelet och från början måste jag erkänna att jag hade en annan vision av hur saker skulle vara. Mycket har blivit uppdagat och saker har förändrats rejält under tiden. Jag lyckades inte riktigt få fram min vision utav Magicka. Är väl möjligt, men jag skulle ha skippat Triquerta konceptet om jag skulle visa Magicka som land. Dock så gav jag er en vag insight i hur saker fungerade och lyckades även göra en spännande, tragisk, berättelse tillsammans med er där många hemligheter och aspekter av min värld uppdagades. Stora som små.
Många häftiga karaktärer fick möjligheten att blossa upp. Era karaktärer fick en viss smak av att gå från fjuttiga mesar till superkraftiga magiker. Och nu när man ser tillbaka på det så skulle jag vilja säga att detta är vår första ärliga hjältehistoria med frihet vi skapat tillsammans. Katja var den som enligt mig gjorde mest för att dra uppmärksamheten till sig av de som scoutar immortals och jagar dem. Men så som jag ser det är hon mest troligen bara först i ledet av dessa att nå odödlighet. Det är mycket möjligt att Rogark dör innan han når odödlighet, men alla kommer nå en status av epik att de kommer nämnas i historien. Stora som små events de var involverade i.
Jag är nog mest nöjd med Immel måste jag säga om man ska se av alla sektioner av events som skett. Den jag är som mest missnöjd med är nog Magicka. Allt däremellan är av varierande grad genomtänkt och passar in utan allt för mycket retkon-ändringar. Det blir lite här och var i återberättelser mest troligen. Saker för att stämma in i en mer överhängande logik. Och för att ge rätt bild av karaktärerna. Gud vet att vi inte alla kan förmå oss att spela ut karaktärerna så de uppfattas så som vi vill. Det är dock fördelen med att skriva ut dem. Du bestämmer/förhandlar fram resultatet av din karaktär. Oavsett hur du spelade så är det historien och berättelsen som räknas.
Jag har lärt mig ett antal saker, bra som dåliga. Jag sätter för hög press på er. Detta har jag dock nu alldeles i slutet börja lära mig att väga upp. DP-systemet var en blessing from above och jag borde ha gjort det tidigare. Jag kan inte förvänta mig att ni lär er saker in-game. Speciellt då jag faktiskt inte har alla detaljer så klara att jag kan förklara dem på ett nog beskrivande sätt i bitar som ni sedan kan använda för att återberätta. Sen borde jag försöka sluta sätta in en massa bitar i spelet som är irrelevanta. Ja nej går inte javisst, absolut, det är svårt, är vad jag borde göra istället för att komma med alla mina komplicerade förklaringar som på grund utav bristen med all kommunikation, minne och dylikt, har en illa tendens att förvridas och omvandlas till hur lyssnarens förväntningar och uppfattningar.
Well, nu under veckan kommer vi nog att träffas några gånger och sortera ut detaljerna av utskrivandet av karaktärerna. Ge svar på frågor som lämnats öppna och gå vidare så att vi känner att karaktärerna är på hyllan. Alla karaktärerna kommer att finnas kvar att spela mindre events med och så när jag har inspiration, lust och tid. Och jag ämnar även skriva, med eran egen hjälp, en sammanfattning med avslut lämpligt för alla karaktärerna så att vi inte tittar på siffror och formulär, utan kommer ihåg karaktärerna för vad de är; en färdig insats till Nianze Hall of Fame.
Och när vi är klara med detta så ska jag förtälja detaljerna om The Event moving the world right now, och så kan vi gå vidare med konstrueringen av nästa grupp.
Well, well…
Med Vänliga Hälsningar,
Herid Fel
Well, jag är då nöjd med slutet åtminstone sedan så håller jag med på det mesta att många saker hade dåligt tempo och lite för dålig röd tröd så det inte blev ett bra flyt.
I början som sagts tidigare tyckte jag inte att jag hade så mycket med nånting att göra, men det växte mer och mer och jag började verkligen gillar karaktären och konceptet i slutändan, ändå tycker jag att det är skönt att det är över för jag började känna mig lite mätt.
Dock måste jag påpeka att vi inte ens var nära 100 pass, för när odium var över så var vi på pass 65ish däromkring iallafall, det var något vi talade om even, och vi spelade totalt 12 pass med det inräknat igår efter odium, 3 pass i veckan i fyra veckor vilket tempo ändå i jämförelse med hur det sett ut. Hursom så både det landa på 75-80 pass vilket ändå är mäktigt.
En åsikt jag har om att skapa karaktärer med bakgrund/vision stuket är att vision borde ha kommit tidigare, det blev väldigt segt o utdraget med visionen tyckte jag.
DP systemet tycker jag ser ut som ett lovande system men jag vet inte om jag gillar det du säger om “för hög press” själv tycker jag inte att vi har haft så mycket press på oss, och för mig personligen så vill jag då inte gå tillbaka till stenåldern.. aka före japan(första resan). Jag vill då åtminstone se att folk strävar och försöker spela ut sina karaktärer, man lyckas sällan 100% men så länge man försöker så… well well.
Jag tycker det är lite roligt att du faktiskt tycker att immel var bäst, jag gillade settingen men hur det spelades ut var inte så bra, som jag t.o.m skrivit om. Själv måste jag nog ändå säga Odium, även om själva resultatet blev pannkaka så gillade jag uppbyggnaden dit och själva resan dit.
Sedan så tyckte jag som sagt att tempot var konstigt, jag kände då många gånger att mycket social som jag hade velat göra fanns knappt tid för, för allting blev så speedrunnat. Nåja.. hoppas att nästa grupp inte blir exakt så, kanske var mycket så för att folk var less på denna grupp, kändes oftast som om det bara var jag som ville göra grejor men men.
Nåja, in overall så är jag nöjd, alltid kul o komma till en punkt man känner sig nöjd med karaktärer and its accomplishments och så, och som vanligt har det varit kul så jag ser frammåt mot nästa grupp.
Det var en resa kan man gott och väl säga, jag gillar historien och jag tycker att alla karaktärer var häftiga och intressanta. Det var dock gott om sega moment och (i början) mycket fluff som kändes omöjligt att förstå sig på.
Jag är osäker på vilken bit av sagan jag gillar bäst. Men det mest mesta var häftigt och/eller intressant, under perioden i Immel var jag mest bara frustrerad även om själva scenariot var intressant.
Fångenskapen hos Octal var en intressant tvist, men stundtals väldigt seg. Det känns dock som en av de mest definierande händelserna för våra karaktärer, kanske minst för Rogark men det präglade oss till slutet vill jag säga.
Resan till Odium var kul, jag han bli otålig där under något pass men jag minns inte riktigt varför nu. Platfall saken tog verkligen luften ur mig och när jag gick hem från det passet ville jag bara att kampanjen skulle vara slut 😛
Det gick dock över innan nästa pass lyckligtvis, men det var väldigt bittert med all energi (verklig och annars) som vi hällt i projektet.
Upptrappningen mot slutet har varit litet som en likvaka för mig, även om det var spännande och hyffsat intressant kände jag mig väldigt mycket som en passagerare, eller vid närmare eftertanke mer som bagage. Vad jag menar med det är att det mest handlade om Katja och hennes kampanj i vilken jag var en extern resurs som i princip betalades för. Men då jag inte gjorde speciellt mycket var det mesta som ’tillfördes’ att problem drogs till gruppen. Allt hade nog gått smidigare för alla andra iblandade om Zuhnal hade dragit iväg med Octal eller tagit sitt pick och pack och farit på egen hand.
Dessutom var, med facit i hand, både Zuhnal och Rogark relativt onödiga för slutstriden 😛
Vad det gäller Taethilis/Zuhnal så har han blivit en häftig och intressant figur, men han är långt ifrån vad jag hade föreställt mig. Han är inte speciellt självständig, och är extremt sårbar (för att inte säga plågad :P). För mig känns han i nuläget mer som en utilitär proffesor magiker än något annat vilket är långt ifrån visionen av honom. Bytet av filosofi är en tvist jag dock är väldigt nöjd med och anser var väldigt passande, sedan hur väl jag lyckades att spela ut det är en annan sak.
Som tidigare sagt ser jag fram emot nästa grupp, det blir skönt med nya tag. Det ska bli kul att se vad vi i slutändan kommer fram till under våra möten, men jag är hyffsat optimistisk. Min största ängsla är angående min stora konceptuella förmåga och huruvida jag har assistenten som är så viktig eller inte. Jag pratade dock med Anders när vi gick från dig igår och han är villig att axla rollen om det finns utrymme, men det är väl en diskussion för senare.
… Förväntade mig en sammanfattning. xD
Well well… Overall, så här i efterhand, även fast jag inte vet allting så är jag lite besviken.
Vi gav oss in i det här som en triquerta och i slutändan så blev ändå allt om Katja. Kan se hur vi andra kunde ha tagit en större roll, men… to little too late.
Efter att vi blivit en triquerta så var vårat enda gemensamma mål Odium. Och även fast vi inte var en triquerta ända in i slutet, så var det Katjas ärkefiende vi slogs mot för Katjas mål.
Rogark hade knappt någonting där att göra. Och därför var jag lite less på Rogark mot slutet och det käns som att hans historia bara börjat( efter som att han var så ung, 13 år!).
Well då har jag gnällt lite grann. Ser fram emot nästa grupp.
Vet inte hur min tid kommer vara i veckan. Är upptagen idag och på Torsdag mest troligen och kanske söndag kväll eller morgon.
Om sammankomsten är något jag bör vara närvarande vid föreslår jag Onsdag. Fredag kväll är i alla fall jag upptagen.
Kanske dags att jag ska svara lite?
My bad.
Agreed. Men, men, testade det ju för att kunna bygga upp ett scenario och klantade till mig. Men man lär sig av sina utav sina misstag.
Bra att du gillar DP-systemet. Det jag menar med för hög press är att ni inte gör saker spontant. Ni är djävligt sega att göra grejer för att inte säga att ni går oftast i cirklar när ni ska göra saker. Så till slut blir det oftast att jag bara utav sympati låter er lyckas. Samt med steg i utvecklingen har ni istället möjlighet att se och göra något. Och tillbaka till Stenåldern blir det väl inte. Men jag tänker inte lägga förväntningar på att ni gör något och sedan när ni inte lyckas. Och detta gäller er alla. Och det är för jobbigt att få in info och det förstör min värld och mitt spelledande att fokusera på det. Därav DP istället.
Det blev så. Dock så blev det så egentligen på eget val. Jag fann att Zuhnal och Rogkark bägge tog en på tok för inaktiv roll i det hela. Jox var INTE och jag repiterar. INTE bara Katjas problem. Katja var enbart fokuset av Jox. Men det var vad jag ämnade att ni ALLA skulle ha som bindpunkt. Att ni sedan på något konstigt sätt tycker att det var Katjas problem bara pga att det skedde på Vin’Sangria tycker jag är bara wierd.
Jag hade förväntat att ni bägge tog en mer Aktiv roll. Men Rogark var den som skulle fixa med Adventurers Guild var tanken och kanske lite andra grejer och vara den som gjorde den explosiva delen utav anfallet.
Zuhnal demoraliserande, eller extreme defensive. Nu var det både tidsbrist och annorlunda prioriteringar för att inte säga att Zuhnal/Daniel inte ville involvera sig i saker. Den delen finner jag har enormt bristfällig logik som är trångsynt från ett spelarperspektiv dock från ett In-game perspektiv passade det. Men då skulle nog Zuhnal ha åkt efter det misslyckade försöket Isdemonen.
Så den biten finner jag är mycket erat eget val plus tidsbristen rent allmänt. Men jag är aningen besviken i både eran brist på involvering och hur ni tycker att det var Katjas strid och inte eran.
Anledningen sedan att Katja klarade av striden själv var pga att jag inte orkade syihop allting på något annat sätt utan lät det som egentligen skulle ha slutat striden och som var slut-scenen ske tidigare.
Detta var egentligen en utav de absolut största motiveringarna för mig att skapa DP-systemet. Det plus Katja’s Symbiot men av det så var nog du i allmänhet 80% och Symbioten 15 och övriga anledningar 5.
Du har svårt att göra det jag vill att du ska göra och spela ut för att kunna vara det du vill vara. Och det leder i sin tur i spiralen nedåt som är oundviklig för mig som spelledare.
Jag har insett att jag hade satt en för stor press på dig, men även alla andra, och därför så blev det så där bland annat. Men, men, självständigheten tycker jag dock du borde ha kunnat lyckats med ändå. Men, men, bättre lycka nästa gång.
Tycker det är bättre att göra i person när det kommer till denna beskrivning. Hände hyfsat stora grejer.
Inget illa ment mot dig nu men detta gör mig faktiskt kraftigt irriterad. Enormt irriterad even.
Jag vet att förr (innan du, Rasmus) började spela så var det så att mycket fokus på PBs karaktärer.
I regel blev det så pga att han var den ende som la ner någon större fokus i sina karaktärer och därför var mest tillfredsställande att göra något åt då de andra inte brydde sig så mycket om djup.
Nu på senare tid dock har jag varit ENORMT noga med att se till att ni alla har haft mer än lika många möjligheter att göra saker och utvecklas så att inte en person behöver vara i rampljuset. Och enligt mig har detta inte misslyckats. Att du sedan känner att det blev så tycker jag är synd. Men mycket är erat fel då jag givit er mycket att agera på.
Och sedan var allt som hände med Jox riktat mot er alla. Men nästa gång så får jag nog personligen se till att slita en arm och ett ben av er alla för att få er att inse det. Katja var den som blev passivt misshandlad, men ni alla är hans mål.
Oh ja, han hade väldigt mycket där att göra. Däremot om du inte ville se det var en annan sak. Jag gav er både insinuationer likväl som förslag på saker att göra. Men, men..
I hear what you are saying, but.. jag känner mig inte så sjukt träffad personligen, och jag tycker och hoppas att inte allt blir DP beskrivet och sen bara “det är så”, om du inte tänker försöka att få oss att förstå vissa saker så är det ju tillbaka till stenåldern. Nu kommer du säkert säga att det är det du har gjort de senaste bla bla åren, men really hävdar du att man inte snappat upp något?
Nåja you do as you wish, jag förstår dock om du talar mer om saker som att försöka beskriva vissa luddiga grejor som mentalism, overdrive och annat och gör sådant mer till mystik(dp utveckling) jag hoppas dock inte att du talar om att försöka ge folk mer insikt i hur världen fungerar kulturellt etc etc you get the point.
Jag kommer då fortsätta att spela och försöka lära mig saker men samtidigt så sitter man inte med en notebook och antecknar allt så vissa saker kommer man att glömma. Kommer dock bli svårt o lära sig något om du gett upp helt. Jag tycker då att man fått en mer förståelse och insikt de senaste åren och jag hungrar då åtminstone att få veta mer. Well well
Hmm, jag vill påpeka att jag aldrig ansåg att Jox bara var Katjas problem. Snarare tvärt om, Jox var personligen ute efter Katja men vad Jox gjort/gjorde mot henne bleknar mot vad han gjorde mot Taethilis. Kan inte riktigt se hur jag kunde vara mer involverad i den konflikten, sen att jag funderade på att lägga benen på ryggen var enbart på grund av demonen. Som jag ser det så utan den ur vägen var det helt orealistikt att ens fundera på en stor strid mot Jox för Zuhnal.
Del av problemet att jag var utanför är att allt som gjordes för Jox konflikten var i princip magiker gillets kampanjande, vilket jag aktivt exkluderades ifrån. Om detta var vad du menar att jag valde att inte involvera mig i så tåls det att påpekas att jag blev stone-wallad flera gånger när jag försökte involvera mig eller styra gruppens handlingar. Den andra uppenbara delen var personlighets förändringen, jag vet dock inte hur stor skillnad det faktiskt hade blivit även om det inte skedde.
Det jag egentligen försökte säga var delvis att Zuhnal var fruktansvärt sårbar och kunde inte göra mycket på egen hand i en strid utan väldigt kontrollerade omständigheter. Av den anledningen blir det inte tilltalande att riskera att hamna i en strid ensam, detta är vad jag menade med ‘inte självständig’.
Vad det gäller saker du väntade dig eller ville att vi skulle göra kan jag säga väldigt litet om. Får jag en idé försöker jag, mer är inte möjligt.
När vi talar om DP, “sätta press” och dina försök att få oss att förstå saker så håller jag med dig mestdels.
Först och främst gillar jag koncepet av DP systemet, det är ett bra sätt att få teknisk utveckling på karaktären. Sedan kan man debattera balans vs logik där, men det ids jag inte gå in på just nu.
Well, isåfall uppskattar jag det. Som jag har yttrat vid ett eller ett annat tillfälle så är det för mycket med allt flum med att försöka ‘förstå’ mentalism.
Utan att du ger mig ett manus (läs; säger exakt) så tror jag att det där är omöjligt, jag har inte ditt perspektiv eller dina värderingar. I vaga ordalag så blir det tolkning och så blir det som du säger tvistat, det är oundvikligt. Men jag ser det inte bara som en dålig grej alla gånger….
Heh… Besvikelsen var riktad till hur allt slutade och att det finns saker JAG gärna hade gjort annorlunda med Rogark. Det var alltså INTE kritik mot DIG eller DIN spelledar förmåga.
Jag sa inte att ni inte snappat upp något, däremot så är mycket av det jag ämnar att få er att göra fria-handlingar saker ni helt kör fast på.
Stenåldern för mig är att helt undvika förklaringar och bara köra, bang, bang, bang. DP-systemet är mer som ett recept och som en out-of-game handbook som gör det möjligt för er att köpa er utveckling och förståelse. Dock så slipper jag spendera så mycket tid och energi på det djupa fluffet med det som kan få er att gå framåt.
Det som hände mot Taethilis var egentligen inte bara Jox. Det var även Evean. Och stora delar utav vad som hände var egentligen utav oförsiktighet, okunskap och leka med större krafter och personer på ett väldigt farligt ställe. Vill även som sidnotis påpeka att Zuhnal kunde ha råkat ut för samma sak nu de senaste passen. Du presenterade dig för ofta som Zuhnal och hade varit för lätt andra att ta reda på det som behövdes för att sätta dig nästan i samma situation igen.
Detta var ytterligare en sak för att hjälpa Zuhnal som jag implementerade. Zuhnal skulle ha tagit mer egen handling i min tanke och konfrontera dem andra i en öppen social konflikt. Så min tanke var för att driva kampen mod Jox framåt på två/tre fronter. Förstår du?
Rasmus. Du skrev och uttryckte tydligt att du fann att Rogark hade inget att göra där. Eller att ni inte hade ett gemensamt mål. Jag ser inget som kritik mot mig, utan snarare kritik mot gruppen i helhet och erat sätt att ta distans från events snarare än att involvera er i dem.
Min förmåga är mycket sämre än förr, även om inte ni vet eller ser det. Så vet jag det. Sen Ögat-gruppen har min förmåga gått neråt och efter jag träffade Louise så skiftade mina prioriteringar och även min förmåga att stimulera mig själv och därav hålla mitt sinne skärpt. Sen att vi alla har en tendens att fastna i ett hamsterhjul gör det som det inte så mycket bättre.
Men, men, det blir möte ikväll 18:00 just so y’all know. Jag kommer SMSa om det också.
Rättelse; 19:00 – har datacirkel till 18.
Jag tänkte faktiskt på det, men då det var så viktigt att folk inte indentifierar honom som Taethilis så blev det så.
Jag förstår och som jag sagt gjorde jag försök men de urartade i ingenting. Well whatever, det är historia nu. Ses ikväll.