Spells
Dags att göra spells!
På grund utav de skiftande förändringarna i systemet så har jag valt att göra det väldigt simpelt. Jag kommer göra ett antal listor där ni kan “köpa” era spells och sedan säger vi att ni utvecklar dem in-game. Jag gör en massa sådana här listor just nu för att det är lätt och simpelt och tar visst tryck av pressen att försöka spela ut saker jag inte har ork och tid att lägga ner energi att få er att förstå.
Så nu skulle jag föredra att ni skriver en lista på spells ni vill att ni ska ha. Jag vill ha minst 10st spell-request. Ni får skriva upp till 20 spells eller de slutgiltliga 25 spellsen ni vill ha. Detta inkluderar Base Spells, Combo Spells och Spell Techniques.
Skriv gärna referenser till andra spells eller s.k. common spells som alla har.
Svenska eller engelska kvittar, bara vi får det gjort.
Ska vi skriva upp våra gamla spells, dom vi vill ha kvar eller är det 10(minst) nya du vill ha?
Det är 10st nya jag vill ha.
Skriver ni alla era spells, så inkluderar jag dem bara i listan när jag skriver ut dem. Så slipper ni skriva in dem i formuläret vill säga.
Men vill ha 10 spells ni ska få arbeta för helt enkelt. Saker att köpa.
Well detta är mina 10 första.
1. En slags giftig gas sprej som skjuts rakt fram, mest gjord för att skada en person men kan skada flera i en trängre situation eller om dom står på led. Mestadels inriktat på att göra mycket giftskada men eventuellt en sekundär effekt på högre ranks eller något i den stilen.
2. Nån sorts parasitisk leechande spell(drar CC o SC o ger mig över en period av tid) som är inriktat på ett mål, men som skulle kunna multikastas med focus eller om man helt enkelt kastar om magin nästa tur. Vet ej om en sådan magi är tillgänglig än för Katja, men det är en sådan typ av magi jag velat ha länge.
3. En sorts “root” trap spell som slängs utifrån mig i en ganska stor area som skapar fällor här o var(random eventuellt bestämma vars men isåfall mindre traps) som har ungefär samma effekt som spell nr2 eller, ett annat sorts gift som injiceras från rötterna när någon trampar på dem o de växer upp och håller fast personen tills dom brutit sig lös.
4. Sjunkande träsk/myr, alltså typ en area spell som skapar ett träskliknande område som gör det svårt att röra sig i samtidigt som den försöker dra ner en(alltså typ som en kvicksands effekt).
5. En sorts defensiv spell som man kastar antingen reaktionärt som elementaristernas reflex spells, eller ifall man vill använda den aktivt om man skulle vara omringad av flera. Jag tänker mig en typ “pollen” magi som skjuts ut ifrån en och spriders sig en liten bit i en area, som ska skapa en kraftig reaktion typ andnöd, svårt o fokusera etc etc, som har en längre varaktighet och därför kan användas effektivt i olika situationer.
6. En “blink” spell som gör att man smälter in i naturen för att färdas en kort bit o dyka upp på en annan plats, typ mellan två träd.
7. Typ en summon spell som dyker upp och slukar ett mål(typ en stor köttätande växt eller något) som sedan börjar digest sitt mål tills målet är dött(spell ends) eller man skadat växten tillräckligt för att spy upp målet eller på nått annat sätt avbryta den(spell ends)
8. En av dessa själsbuffar som ökar ens uthållighet/tålighet(kommer inte håg vilken det var, men typ björnsjäl?) helst en som skulle gå att kasta på andra.
9. Regeneration, en kraftigare läkemagi som kan till och med återställa kroppsdelar.
10. Empower flanchers(mina roots hur dom nu stavas) En billigare magi som inprincip är instant(alltså jag bara säger att jag vill göra det o betalar, men kan kanske göra en till handling beroende på situation.) Som gör dom längre, vassare och helt enkelt farligare, eventuellt mer effekter på högre nivåer(typ giftiga eller något i den stilen) alternativt låter detta som en grej som skulle kunna vara på symbiotens utvecklings lista(eller redan är kanske?) men ja jag skriver den här tills vidare.
Börjar med dessa tio, men jag antar att jag kan skriva mer ifall jag skulle komma på nått till.
Sedan undrar jag ifall man kan skriva magitekniker här också eller om det inte är aktuellt.
9 och 10 har jag redan gjort åt din Spirit Devourer så hitta på ett par till.
Magitekniker räknas också här och är också aktuellt.
Jag har börjat klura och har en idé av ungefär vad jag vill ha. Det har dykt upp en del frågetecken när jag funderat dock, det första gäller mind control. Det är mycket som är förbjudet, men var drar man egentligen gränsen?
Säg t.ex. att jag skulle vilja göra en spell där jag aktivt kontrollerar en annan persons kropp mot deras vilja, är det förbjudet? Om svaret är ‘nej’ eller om det faller i gränsland så är nästa fråga om en “puppet master” spell av den här typen skulle vara möjlig för Taethilis?
Det andra frågetecknet jag har är om det är möjligt att leka med ‘tidsmagi’, jag vet att time and space är nivå 5. Men det finns mycket häftigt att leka med där annars. Specifikt så har jag tre idéer där, det ena är en tidsbaserad haste spell, det andra är en area effekt där allt innanför blir slowat. Det sista är en ‘stop’ spell, där man fryser någon för varaktigheten, vilket vore awesome.
Gränsen här är relativt flytande. En utav anledningarna till detta är för att det är en enormt farlig spell som har onda tendenser. Vad som egentligen avgör är egentligen spellcasterns occupation och status. Att använda en mind control spell är all-fine and dandy om man inte påverkar viljan eller använder det för mycket. Så som du kan gissa är just detta svårt att kontrollera. Därför får oftast bara vissa specialister tillåtet använda dessa spells. Dock så finns det många loopholes i just lagarna runt mind control.
Notera att era spells INTE behöver vara någonting ni kan göra nu. Utan det jag tänker med denna spell repertoar är alla era spells. Jag kommer kunna lägga till kravet att ni ska uppnå någon level innan ni får köpa spellen. Så du behöver inte oroa dig över din level.
Med det sagt så kan Taethilis kan göra en Puppet Master Spell. Det blir bara en komplex “Hålla Lem”-spell. Om han dock vill vara på osäkrare vatten så kan han även ha body control spells through mind manipulation. Jag skulle säga att den senare skulle kosta mindre och vara effektivare men även vara mer i gränslandet av det tillåtna. Men inget förbjuder er från att ha sådana spells. I alla fall inte jag. Bara hålla era spells secret.
Se ovan för svar på just detta. Så ja, du kan leka med detta. Notera även att om ni ska ha Invisibility, Blink, teleport och liknande vill jag att ni nämner dem här också.
När det kommer till de du nämnde så fungerar dem alla.
Wow, how can this few ideas exist in one mind…
1. Meteor
Launch a burning ball of earth which orbits slowly a couple of meters in the air. It can be called down and aimed at will. My thought was like those air projectiles (Vindpilar?) but in a somewhat larger scale.
2. Magma Whip
Shoot out a lash of Magma attached to the hand that shoots it. It latches on to the target, used as a grappling hook or weapon. Can be shrunk to draw target closer and do continuous damage. Link hook shot grab in Super Smash Bros brawl.
Question:
Is-missiler var (i alla fall förr) målsökande. Är detta en möjlighet för mina spells?
This is possible. Though it would be called an Elemental Summoning Technique. With that said I just warn you it will have a long casting time but sure be an effective spell.
Possible and good addition.
De är inte målsökande längre. Inte fullt ut i alla fall. Men de träffar med stor säkerhet målet inom deras RNG om de inte kan använda en teknik. Det är möjligt att göra detta med dina spells ja.
Fler spells, jag bad er om 10st. Detta var typ två. =)
Well, antar att spell-listan kommer något annat pass.
Nice. Jag lider typ av grov ide torka…
Funderingar:
Vad är skillnaden på blink och teleportering? Både i kapacitet och metod.
Det känns som att det finns få metoder för att flyga som tillåter elementaristen att ha händerna fria. Tomboy vitöga t.ex använde väl händerna för att flyga och sköt spells från ögat. Kabal hade ju sina vingar, vilket antingen beror på att han är kejsarn i förklädnad eller att han har runorna på ryggen att kasta dem från.
Är detta meningen? Behövs det något speciellet för att kunna flyga och kasta spells?
Det skulle vara fint att få någon beskriving på Aeter. Vars och i vilka sammanhang används det. Det var väl sagt att det var det ultimata sköld materialet, men andra egenskaper och användnings områden skulle vara kul att veta.
Jag antar att det krävs Lightning för att elementarister ska kunna leka med sin egen kroppsstruktur? Dvs. Odödlighet eller Teleportering.
Blink har några limits. Till att börja med så måste man kunna se (in the minds eye) platsen. Och den får inte vara längre än 50/100m från platsen.
Angående hur det fungerar så är Blink mer en explosiv rörelse. Man går aldrig in i själva multiversum. Utan du förflyttar dig bara. Detta är varför en massa blixtar dyker upp när man gör det. För att man för ett ögonblick “smälter samman” två platser med varandra.
Teleportering är i regel överföring av materia till tankeenergi till materia via Multiversum. I Multiversum finns det inte avstånd då det är ett energi-spektrum snarare än en värld. Just därför kan man teleportera sig i teorin varsomhelst, närsomhelst, hursomhelst. Detta är dock inte helt sant då det finns vissa begränsningar.
This not be true. Du kan kasta någonting på dig själv, liknande en aura. Med en funktion. Tomboy Vitöga använde dock sina händer för att det är en billigare form av flyga som kostar mindre MC och bara SC i längden.
Kabal använde den mest flexibla och näst intill svåraste metoden att flyga.
Den vanligaste metoden för elementarister att flyga är den som Youlan använde. En form av Aerodynamisk Aura. Den han flög runt med dig i. Det finns även andra “komet flygningar” och “raket flygningar” så det finns många metoder.
Haha, din lilla Shikár. Enbart Shikárerna kallar Astral för Aether. Aether används i många sammanhang. Det är ett material för att göra det omöjliga med element. Det används för att ge en exakt och precis form på spells och ge en funktionalitet som är förstummande komplex. Det är även ett material som är så enormt formbart och leder andra material lätt och på sitt sätt immun mot annan magi samt man kan “dra” magi ur folk med astral.
Så kortfattat; Astral används som ledare, formgivning och förstärkare om det inte används själv då det i princip kan användas hursomhelst.
Odödlighet är ett mysterium som det inte finns några raka svar att ge.
Angående teleportering så krävs bara level 4 (Astral) för att kunna teleportera. Däremot är transportera mindre farligt för elementarister. Långsammare men effektivt.
Fortsättning på min lista:
Eftersom 9 och 10 finns på andra ställen så börjar vi från 9 igen.
9. Magikteknik, typ en sorts grapple med hjälp av håret och flanches för att göra det ännu svårare att komma undan och undvika denna attack, efter individen är grapplad så tänker jag mig ett CC drainande grepp, tar från personen och ger till mig. Hur det exakt skulle funka är väl upp till dig men jag hoppas att den ska kunna vara användbar i social situationer såväl som i strid.
10. Skulle nog vilja ha en typ kamouflage spell som döljer ens spår,lukt och även delvis från syn. Jag har ju green shade men dens varaktighet är ganska kort, och det jag siktar på här är mer en längre buff men kanske mindre effektiv.
11. Jag hade ju tänkt mig att Katja åtminstone skulle ha en summon spell, och det jag tänker här är väl en Treent som reflekterar Katjas offensiva animism.
12. Insektssvärm, också en sorts temporär summon som riktar in sig på en person där denne blir utsatt av en hord av olika insekter som biter,gnager,gräver,sticker och gör allt för att denna person ska få ont och även kanske förgiftad på högre ranks av magin.
13. Gaiastråle, well jag vet inte exakt vad man skulle kalla den men tanken med magin är att genom rå animistisk magi skjuta ut en stråle av balans mestadels riktat mot odöda eller obalanserade saker som återställer balans. Alltså typ om stålen skulle träffa en odöd så är tanken att den ska dö, eller sluta vara odöd, but I guess thats the same thing. Well jag nämnde denna sorts grej under ett pass nyligen.
14. Tempest, well Sky arcanan är inget som Katja är bra på men som skrivet i visonen så den enda sorts Sky magi som hon skulle kunna vara hyfsad på är det mer kaotiska/arga typer av väder. Här tänker jag mig väl en storm helt enkelt, blåst, piskande regn, blixtar. Blixtarna tänkte jag att skulle kunna manipuleras till en uppföljnings magi där Katja styr blixtarna ner på fiender.
15. En effektivare version av healing shroom som kan göras på ett litet avstånd är en magi som önskas.
16. En till magiteknik, “Root touch” alltså mer eller mindre så vid beröring(grepp eller slag etc), antingen med händer eller flanchers så
växer det fram rankor och annat på individen som håller fast denne.
Well det var några till, sitter o klurar på några andra, mer gaiaspells..Då jag tycker Gaia/Nature arcanorna är nog det som passar Katja bäst och verkar vara coolt att kombinera ihop.
Möjligt. Blir ju dock mer en teknik än magiteknik då din symbiot har “Drainage” som special ability. Så lägger istället till den som en teknik för symbioten.
Finns och läggs till.
Gaiastrålar finns ju. Är ju en form utav ren Gaia som skjuts ut. Är på sätt och viss det du beskriver. Dock om du är intresserad av någon mer “balance restoration beam” som du antyder så är det en helt annan femma. Gaiastråle är en offensiv stråle som om den dödar målet så blir den till någonting naturligt eller forceras tillbaka i kretsloppet. Pick and choose, och om du vill ha bägge så säg så.
Den här är möjlig, men jag vette fan om jag vill tillåta Katja att ha den. Detta mest för att jag tycker hon borde ha mer “crude” spells i Sky Arcanan. Typ tempest som bara gör vädret runt om henne kaotiskt och därmed även omöjligt även för Katja att påverka. Alltså egentligen en spell som visar hur kass hon är på väder och det enda hon kan göra är rusk av vad som finns. Vad tror du om det?
Healing Roots finns. Det gör dock motståndaren stationär. Healing Shroom kan du inte göra utan att ta på någon. Däremot så kan jag tänka mig att du summonar någon form av kapsel/projektil som du sedan skjuter på målet som helar. Det är det närmaste jag kan komma på som jag tillåter som är mobil som Healing Shroom också.
Rooting av olika slag alltså. Välj mer specifikt. Är det något du vill ha med din egen beröring eller från flanchers. Notera även att vill du att det ska växa “ut från” offret eller mellan offret och backen. Skillnaden blir typ att du behöver Gaia för att göra växtligheten en del av personen. Det skulle även göra den mycket svårare och smärtsammare att bryta sig lös från. Den andra versionen är mer som att det är en lång fjäder (en sådan som studsar) av rötter som griper tag i offret och i backen. Lättare att ta sig lös från, men kräver bara Nature för att skapa. Skulle då även gå att göra som en spell som är i hit-based form. Alltså att du har ett antal slag och sparkar som gör detta på dina motståndare.
Tänk dig Gaia spells som icke konkreta, flummiga och spektakulära från ett naturligt perspektiv. De är också i regel enormt kraftfulla. Det är trots allt naturen som är bakom dessa spells.
Hmm ok well, tar nog den existerande gaiastrålen till att börja med, men jag är nyfiken på hur “balance restoration beam” skulle fungera isåfall och effekt, kanske tar den med också.
Frågan är ju dock då är den värd som en spell? alltså jag menar som du beskriver gör den ingenting? Eller menar du när du säger att en sådan tempest skulle göra det “omöjligt” för andra animister att påverka vädret också? Jag gillar ju konceptet att hon ska vara kass på en arcana åtminstone som en motpart till hennes “ruskiga” skicklighet på andra(nature) så im all for it.
Det andra du nämner om en sorts kapsel/projektil lät intressant så vi kör på den.
Hmm båda versionerna fyller syftet fast jag gillade mer tanken med Gaia så vi kör på den.
Jo jag har förstått det men samtidigt vill man ha någonting som tilltalar karaktären och konceptet, men tack för infon.
Den skulle fungera på ett sådant sätt att den inte dödar utan omvandlar skulle jag tro. Alltså, odöda skulle kompenseras till att bli balanserade, vilket skulle resultera i att de skulle bli knippen med blommor och gräshögar, falla ihop och bli gödselhögar med jättemycket blommor. En levande varelse skulle få utslag, blommor, och liknande en förbannelse. Kanske även bli påtvingad en balanserad förändring. Det skulle även kunna vara så att de flesta som är för komplicerade blir oberörda av dess effekt. Skulle alltså fungera bättre på träd och växter och djur. Så det är nog mer som ett verktyg i balansåterställning.
Det skulle göra det svårt (inte omöjligt) för andra Animister att påverka vädret. Skulle även kunna utveckla den lite. Men ja, som sagt den får inte vara allt för kontrollerad och till din fördel utan snarare en markör som även visar hur kass du egentligen är, men omvänd så att din svaghet blir din fördel.
Well jag gillar tanken med en balansåterställare, så jag vill nog ha båda.
När det gäller tempest grejen så låter det helt ok att ha en “kass” spell, gillar tanken med det.
Det här är vad jag har så här långt, men jag ska fortsätta fundera.
1 – Stop – ”Fryser” målet för varaktigheten.
2 – Blink.
3 – Slow sphere – Saktar ner tiden för allt innanför area effekten, kanske möjlighet att utesluta folk ur effekten med högre expertis.
4 – Haste – Det jag tänkt mig här är en haste spell där målet rör sig ’normalt’ i sin egen uppfattning men det är som att resten av världen går i ultra rapid.
5 – Counterspell – Magiteknik som tillåter mig att motarbeta andra magiker på ett effektivt sätt, gärna på ett sätt som kostar dem något, kanske backlash eller ett tråkigt val.
6 – Psychic assault – Ett osynligt mentalt anfall som gör skada och ger tillfälliga problem med sinnen, som om man inte vet hur man använder dem ungefär. Problem med balansen, syn, hörsel, koordination etc.
7 – Flight – Jag är litet osäker på ’vilken sorts’ flight spell som skulle bli mest användbar för mig så jag tar gärna några förslag. Idealet är en flexibel spell, men det beror litet grann på; jag har fått för mig att vad det gäller flight spells så är avvägningen i princip ”stridseffektivitet” vs kostnadseffektivitet, är det korrekt? Om så, skulle det vara trevligt med en spell som jag kan justera på något sätt.
8 – Force shield – En defensiv spell för att skydda mot avståndsanfall, vad jag tänker mig är en bubbla av energi som omger mig och får fysiska projektiler att studsa/glida (tänk rikoschetter) av sköldens yta.
9 – Read mind – Vad jag tänkt mig här är en spell jag kastar på mig själv och sedan använder som ett verktyg för att aktivt läsa någons tankar. En annan idé här är att den kan vara anpassad för användning med min psyvision, skulle passa bra för visionsbilden iaf.
10 – Phantom adversaries – En avancerad spell som skapar illusioner (synliga för alla) som slåss mot målet/målen och gör verklig skada (mental saves för att de ska missa?). Min tanke bakom den här spellen är att den antigen skapar krigare från offrets egen fantasi eller kopior av sekundära mål. Det skulle vara väldigt coolt med en sådan spell där man kan lägga ner extra tid/energi på att ’tweaka’ den för sitt offer, lägga till fler effekter som t.ex. skräck eller att synkronisera illusionernas anfall till någon… Tänk er till synes fem Rogark som chargear någon 😛
11 – Telepathy – En spell som tillåter kommunikation åt båda hållen, dvs låter folk svara när jag kontaktar dem.
12 – Teleport.
13 – Suggestion – Magiteknik: ”These aren’t the droids you’re looking for”. Magisk uppmuntran att gå med på ett förslag eller att acceptera ett påstående som sanning.
14 – Puppet master – Spellen jag frågade om tidigare, tror att jag är mer intresserad av den som är djupare i gränslandet.
Vänligen elaborera detta. Jag förstår inte hur du menar Motarbeta hur? Vad för form av Counterspell? Du får utveckla denna.
Hur menar du med osynligt anfall?
Du kan inte ha en justerbar flyg-spell. Det är så fundamentalt annorlunda så well du får helt enkelt tänka själv vad du föredrar.
Jag skulle säga det finns tre alternativ. Långdistans flight, som är typ långsam att starta, mycket snabbare i det långa loppet, egentligen mer kostsam med annorlunda permanent kostnad. Den är dock mer för flykt och transport.
Sen har du mobil flight. Snabb flygning typ. Du startar snabbt, kan flytta dig mycket. Men egentligen är det bara som ett väldigt segt hopp med flexibilitet. Det går snabbt och så.
Den sista fungerar bara på ett begränsat område. Men ger dig extrem flexibilitet och hastighet. Den kostar, mindre än det övre alternativet, men ändå kostsammare än första.
Pick and choose.
Telekinetic Shield eller Psychokinetic Shield. Telekinetic är typ bara reppelant medan Psychokinitic är harmful och mer som en tjock träsköld (alltså saker fastnar i den).
Pick and choose, again.
Well, well… should work.
3.Blink bomb (Title – work in progress)
Much like the fire bomb but with the small tweak that Rogark travels with the explosion and appear in its place.
4.Teleport
Transport long distances between heat sources.
5.Fly
Fast flight for long distance travel, in a rocket like fashion.
6.Combat Flight
Three fold aerodynamic wind aura. If I understand correctly this would be a cheap flight which gives you free hands.
7.Earth spike
Much like the earth wall. It strikes from underneath and impales its targets. They remain on the battlefield for further use.
8. Wind throw
Throw enemies in any chosen direction.
Som jag sa, kan bli som det blir. Begränsningen på detta är att personen måste verkligen måste vara nära dig.
Dom andra fungerar bra. Simpelt och bra.
Att kontra spells de kastar, helt enkelt, att se till att de inte får iväg dem. Dvs, medans motståndaren kastar spellen så utför man tekniken för att sabotera dem.
Alltså att det inte är någon synlig projektil eller stråle och utan direkt synbar effekt. Utom de uppenbara följderna.
Vad det gäller flight så låter den sista mest intressant, men hur litet är “ett begränsat område”?
Hmm, med harmful antar jag att du menar att den skadar folk? Men jag tror ändå att jag vill ha den som stöter bort saker, plus att telekinesi har varit ett genomgående tema med Taethilis.
MCH hex i radius. Alltså som du är nu 18 hex i Radius. 37 hex i diameter. Vilket i princip är nästan en hel plan.
Ja, den skadar folk och föremål som rör i den. Roger.