Första arbetsdagen

Eller vad man nu ska kalla det.

Jag och PB var de enda närvarande, som jag hade förväntat mig. I början så tog jag mest hjälp att sortera upp alla rollspelspapper. Har en sjudjävulsk mängd av papper och det var så osorterat att jag velat gå igenom det hela sommaren. Men har jag haft tid att göra detta? Nej. Hursomhelst så gjorde vi det nu och sorterade upp alla papper innan vi började med annat. Var en massa tjafs men nu är allting äntligen sorterat. Det är förvånansvärt vilken mängd papper man ackumulerar med tiden.

Efter vi gjort detta började vi strukturera upp vad det är vi ska arbeta med och vad som behöver göras, och i vilken ordning. Efter viss diskussion så började vi ändå med stridssystemet, vissa saker kommer väl ske parallellt med detta. Men i huvudsak är stridssystemet och magisystemet det som är mest aktuellt och viktigt just nu. Magisystemet kräver dock att strid har en fast grund om man ska göra någonting. Så vi tog och började där. Vi snackade lite om saker och vi har än inte kommit så långt på den fronten men en sak jag kan informera er om är att vi/jag nu beslutat att separera Actions/Movement/Initiative från Strikers och bara fokusera fördelarna med Strikers på Abilities.

Detta är en produkt utav mina tankar från huvudsakligen Daniel och Ankans diskussion när vi flyttade. Vilket i väsentligen säger att så länge vi inte går över till IP-Systemet så bör initiativ inte spela så stor roll utan bara avgöra ordningen i saker. Så då tänkte jag, vi tar helt enkelt och skiter i det som det är nu. Initiativ blir istället ett värde som är hyfsat lågt, och som bara avgör ordning. Det är ej längre en summa av vilken Fast Strikers föder sina förmågor med (vad deras förmågor ska kosta har vi ej kommit fram till ännu), utan enbart ordning. Så så fort det slagits, ordningen avgjorts, så är det bara ordningen fram till nästa initiativ-slag.

Lösningen till hur vi ska göra detta på ett bra sätt (enligt mig) som gör att det märks att man är kraftigare och bättre i strid så att en mäktigare karaktär inte alltid behöver vara över reglerna eller utanför reglerna gjorde vi genom att stoppa in en ny sak som alla har som vi valt att kalla för Battle Experience. Detta värde, typ separat skill, ska avgöra hur mycket mer Actions/Movement/Initiative man har. Ens grundvärden ska dock i huvudsak vara det viktigaste och därför kunna motverka detta till viss del. Självfallet skall det även med tiden finnas saker som ska kunna motverka och minska gapet, men i helhet så ska inte en “Noob” kunna slå en “Veteran” bara för att Nooben har höga värden och god potential. Detta är syftet med det hela. Ett annat syfte är att med Battle Experience så ska gapet mellan Striker och Non-Striker slutas upp. Deras förmågor ska vara någonting kraftigare, men det bör inte helt göra icke-strikers obrukbara i strid mot dem så som jag tyvärr fått det att bli tidigare.

Vi kommer fortsätta att arbeta idag (fredag) mellan 12-15 och sedan fortsätta med detta nästa vecka under varddagarna.

Om intresse finns för att få se vår framgång och ha möjlighet att yttra era åsikter i dialog så kan vi eventuellt ha ett kvällsmöte på måndag-kväll där vi kan redovisa våran framgång i detalj och ni kan få komma med era åsikter. Dock så får ni gärna kommentera här också eller komma och delta. Jag kommer skriva om de viktigaste uppdateringarna och utvecklingarna vi gör här då och då.

Herid Fel

Well, ain't a blog enough?

You may also like...

5 Responses

  1. Herid Fel says:

    Well, jag kan förstå om ni inte vill svara på detta inlägg. Även om det känns tråkigt att någonting (som enligt mig) är så här stort och viktigt inte får någon respons från spelarna. Men, men…

    Frågan är VILL folk veta vad jag och PB har arbetat fram eller är ni nöjda med det lilla vi skriver här? Angående att ha en kvällsträff imorgon ikväll. Jag tycker då ni kan svara på det åtminstone.

  2. Ankan says:

    Förändringarna låter överlag bra. Togs det något beslut i om hur avvaktande skulle ske? Blir det så att istället för att initiativ-värden så flyttar man på sin tur och därmed gör att man får agera mer sällan?

    Jag tycker inte det känns som att det behövs ett kvällsmöte än för att gå igenom förändringarna.

  3. Rasmus says:

    Brunn(Well)…Bättre sent än aldrig xD Jag tor nog att jag skulle ha den mentala kapaciteten för att närvara på ett kvällsmöte. Fårgan är dock om jag har den sinnesmognad och karaktärstyp som krävs för att tillföra någonting.