Namn och betydelse
Jag har funderat, jag tror nästan jag ska degradera och förändra naturen på mina egenskaper lite. Förenkla dem med andra ord.
Själva grejen är, jag har funderat och börjar mer och mer luta åt att egenskaperna, speciellt med de begränsningar jag har börjat implementera, bör ha precis som i många andra situationer, en mer fysisk och tydlig påverkan i spelet. Speciellt de fysiska.
Alltså Force, borde mer bli fysisk kapabel kraft = styrka och muskelmassa och mindre bara kraften utav den redan existerande massan av muskler. Egentligen är detta inte någon egentlig förändring, mer att ditt utseende påverkas mer utav dina värden (detta delvis för att Rate ska kunna ge en en bättre insyn i egenskapsvärden). Detta dock med visst svängrum och möjlighet till deficiencies och benefits samt även abilities. Alltså att man skulle kunna få en deficiency som typ säger att man är svagare än man är (alltså att du har mindre muskelmassa men med styrka). Well ni förstår själva principen?
Detta leder även mig till ett ämne jag talat om tidigare, byte utav namn på egenskaper. Force borde ju eventuellt byta namn, men inte nödvändigtvis om jag nu gör denna förändring att fysiska värden (samt även mentala i viss mån) ger en viss effekt in-game. Men utöver det så är det typ Cognition som jag funderar på om man ska byta namn till Perception och kanske även försöka se över de andra och byta namn på dem. Är det någon som tycker de borde byta namn och att namnen är otydliga/missvisande?
Well, well… vad tror folk?
Well, när det kommer till cognition så tycker jag iallafall att perception är bättre och jag tror mer förståeligt för dom flesta(speciellt för nya spelare).
När det kommer till force så är väl strenght mer förståeligt också.. måste dock säga att själv personligen hade jag inga problem med hur det var, och jag hoppas att svängrummet är hyfsat svängigt, tycker det är kul när man inte måste se ut som Arnold fkin schwarzenegger för att ha en hög force, eller tvärtom.. att man måste ha helt orimliga värden för att se stark ut.
Nu när vi ändå är inne på detta måste jag säga att jag tycker att Eloquence känns ganska smalt, och kanske borde byta till något annat som vi var inne på när vi gjorde denna översättning.. typ persona.. eller nått.
Att ha def/benefits för att visa om man är “starkare/svagare” än man är i olika värden eller var detta just för force endast? Känns som att det skulle fylla ganska så många “slots” där i onödan där mer intressanta saker skulle kunna vara. Vet ju inte om detta skulle förenkla systemet precis heller, namnbyten dock kan hjälpa med förståelse när man förklarar för en rookie.
Skulle vara kul att höra några exempel av de mentala värdena som skulle synas utåt om man har högt/lågt.. äggskalle om du har hög spi/wil/wit =P?
Angående utseendemässigt mentalt så syftar jag mer på typ mindre ansikts och karismatiska och karktärsdrag. Typ mer hur man blir uppfattad samt även typ mindre drag såsom skarpa ögon och utsrålninga av förståelse och dylikt.
Angående Force så visst svängrum men det jag menar med utseendemässigt är att det mest typ att du kan inte se svag ut och så med Force 16 exempelvis. Okej om du är spinking, men om du då har hög Force så bör det synas av smidiga starka och uthålliga muskler som är tydliga och inte alls för kollosala klumpar. Sen så idén med def/ben håller jag med om. Det får bli mer fokus på abilities och figures för den biten tror jag.
Eloqunce behöver verkligen byta namn jo. Persona kan passa men jag tror både ELO och FOR behöver bättre namn. Strength är jag lite emot rent allmänt och föredrar att tömma ut andra alternativ innan jag väljer det.
Jag låg och hade svårt att sova igår och tänkte på allt mellan himmel och jord, mycket var relaterat till Nianze.
En av sakerna var just det du nämnde om att döpa om cognition till perception. Spontant så tilltalar det mig att göra namnbytet, men då tycker jag samtidigt att betydelsen av egenskapen borde ändras till att vara ‘mer’ fysisk. Vad jag menar med det är att minne inte direkt har något med uppfattning (semantisk betydelse) att göra och jag tycker att det blir mindre intuitivt logiskt att slå mot det värdet då. Wits känns som ett lämpligare alternativ.
Vad det gäller force så anser jag att om du byter vad egenskapen innebär till mer traditionell styrka så bör du även här ändra namnet. Benefits och deficiencies för att påverka hur buff man är har väl egentligen ingen teknisk behov. Det skulle väl mer vara som en notis om hur karaktären ser ut trots sina värden?
Jag har en annan tanke på PBs åsikt om eloquence, varför inte kalla det charisma och låta det inkludera båda komponenterna från förut? Det skulle låta egenskapen på ett ungefär reflektera social kompetens.
Det skulle vara intressant att veta vad för sorters fysisk förändring vilka egenskaper skulle kunna orsaka, och jag hoppas verkligen inte att PBs exempel med egg-head effekten är med 😛
Kort sagt är jag för förändring i den här frågan.
Att exkludera minne och flytta över vikten där till den mentala sidan är något som tilltalat mig länge också. Cognition har som alltid varit halvt om halvt på “fel” sida av egenskaperna. Det är möjligt att flytta över saker.
Kort sagt så av reaktionen att dömma är det nog stor chans att ändringar sker inom kort.