Xin’Ar

För snart två år sen bestämde jag mig för att ta bort Satyrer och Brizzter från de offentliga raserna. Min motivation att de så sällan spelats korrekt och att få spelade dem överhuvudtaget. Jag ville även ge dessa raser lite större fokus och mindre i skara så därför passade denna elevation av raserna mig yppeligt. Jag ville även skapa ett bättre spektrum över de vanliga raserna och skapa en övergående kontrast, så som en vit till en gråskala.

Xinn-raserna är baserade på en simpel idé egentligen tagen från Star Trek. I Star Trek finns det en ras som heter Vulcans som är långa eleganta, smarta och logiska varelser som förtryckt sina känslor för logikens skull. De har kusiner, kallade Romulans som är kraftigare, brutalare och i allmänhet mer känslosamma och aggressiva varelser. Själva kontrasten och likheten mellan Romulans och Vulcans är vad jag baserade mina s.k. Svartalver på.

Eftersom jag valde att göra så med alver, fann jag det poetiskt lämpligt och även passande storymässigt med tanke på rasernas koppling i min värld, att skapa en liknande mörkare spegling utav Dvärgar. Jag ville dock inte gå rakt på konceptet av svartalver och svartdvärgar eller Nidfolk som de kallas i Drakar och Demoner. Så jag valde istället att göra det till mitt eget.

Det tog mig ett antal månader av drömmande och det jag kallar för Drömskapande att till slut bli nöjd med raserna i mitt eget huvud och omskapa Exile i deras bild för att ge Landet er större och kraftigare djup från att ha varit i princip ingenting. Förr var Exile enbart en sten, utan samhälle någonsin, nu har den fått en färggrann och annorlunda men brutal nationalitet och samhällstruktur som inte direkt liknar något annat land. På sitt vis är Exile det mest unika och originella land jag har skapat i Nianze baserat på i princip ingenting annat än det jag kunnat fantisera ihop enligt min världs begränsningar och logik.

Jag kommer inte att beskriva allt för mycket utav raserna, då jag finner det mest lämpligt att man spelar dem själv för att få djupare förståelse. Därför kommer jag precis så som jag talat om Exile beskriva Xinn-raserna på ytan och även avslöja lite som ej framgått i kampanjen helt tydligt.

Xin’Ar är långa, väldigt långa, varelser. Deras längd kan oftast mäta sig med de vanligaste Orcerna. De varierar även inte så kraftigt mellan varandra. En annat kraftigt karaktäriserande drag som dom har är deras hud, hår och ögon. Deras hud är väldigt mörk, rent utav svart med en viss läderaktig känsla över sig. Deras hår växer i separata flätliknande klumpar som kan ses som naturliga dreads och är mörka nästan svarta. Oftast i nyanser utav blått och lila även om detta är väldigt svårt att se. Deras ögon dock är mest unika och drar oftast till sig uppmärksamheten först då de helt saknar ögonvitor och verkar bestå utav flytande blod i deras ögonhålor med ett svart oljigt stråk av rök eller vätska som utgör deras pupiler i dessa blodögon.

Deras kroppar är egentligen än mer annorlunda även om man inte tänker på det lika mycket. De har nästan dubbelt antal revben som vanliga alver/människor, samt deras käkben är även dem, kraftigare och består utav bredare och fler ben än vanliga raser. Deras ansikte är väldigt kantigt och krafigt med en enormt bred näsa som får deras ansikten att delvis likna ett lejons. De har även en käft vars tänder även kan liknas med en panter eller ett annat stort kattdjur. Rejäla, vassa och väldigt stora.

De har även två ryggrader och deras revben är så många och kraftiga att de på ställen har växt ihop med varandra. Deras midjor är även dem kraftigare och är mer gjord utav plattor än höftben. Deras ben i fråga är nästan ihåliga av den kraftiga benmuskulaturen som verkar kraftigt förstärka deras ben på ett högst onaturligt sätt. Detta är dock inte allt.

Alla Xinn-raserna har över kroppen ett antal kraftiga, centimeter breda röda ärr som glöder och pulserar av blod. Dessa ärr utstrålar smärta till alla icke-mänskliga raser runtom dom. Det är en intensiv smärta som är lika hemsk för Xin som för de som känner den. Människor dock verkar helt immuna mot dess effekt. Xinn-raserna tenderar att täcka upp sina ärr för att mildra smärtan. Dolda är utstrålar även inte någon smärta.

Just på grund utav denna kroppsbyggnad de har är Xin’Ar mycket klumpigare än sina alviska bröder och systrar. Men de är däremot nästan lika kraftiga och hållbara som deras gemensamma kusiner, Orcerna. Xin’Ar är uppföda retoriska varelser som har lärt sig att använda de resurser de har för att förhandla och arbeta med. De är enormt smarta och sluga varelser som nästan får Forerna att verka harmlösa i affärsangelägenheter. De är även enormt manipulativa och handlingskraftiga.

Det finns två, väldigt sällsynta förmågor bland Xin’Ar varav dom delar en utav dem med Xin’Er. Dessa är Dark Affiliation och Dark Animation varav den första är något bägge Xinn-raserna delar på.

Dark Affiliation
Denna förmåga är högst ovanlig och är väldigt specifik till bäraren. Denna förmåga gjorde även magikerna hysteriska då det gick emot en stor del utav de metafysiska principerna som antogs vara korrekt med att lägga till inte bara en utan TVÅ nya grundpartiklar i den förr så stabila partikelmagin – Elementarism.
Med Dark Affiliation kan Xinnen använda en form utav Mörk Elementarism och manipulera mörk materia. Det är helt omöjligt för någon att manipulera Mörk Materia utan att vara en Xinn. En Xinn som besitter denna unika ovanliga förmåga har även som elementarist ett enormt kraftigt övertag och det enda kända skyddet mot Kaosmagi.

Dark Animation
Denna förmåga är aningen vanligare bland Xin’Ar och är även möjlig att på deras abominabla sätt byta och sälja till andra Xin’Ar vilket gör att fler kommer över den. Förmågan kan väcka till liv genom att animera mörk materia med en del utav Xinnens egen livsenergi. Dock då mörk materia är ovanlig på alla andra ställen än Exile som består utav mörk materia, gör att denna förmåga minskar sitt värde ute i världen. Dock så är den minst lika potent om inte farligare på mark som inte består utav mörk materia. De animerade varelserna kan nästan anta vilken form som helst så länge det finns ett centrum och Xinnen kan i sitt huvud föreställa sig den varelse den skapar. Mängden av mörk materia som kan kontrolleras brukar oftast ha med ens mentala sinne och kroppsbyggnad/tyngd att göra.

Herid Fel

Well, ain't a blog enough?

You may also like...