Konvertering Del Två – Avklarad

Så, jag har idag suttit och försökt komma ikapp på bloggen men även på mitt arbete i att konvertera regelsystemet. Regelsystemet är typ klart av konverteringen men kaskadeffekterna däremot är inte helt klara än.

Som tidigare nämnts så är det kvar att justera kostnader på raser, specialiseringar och nationer. Detta kvarstår fortfarande att göra men jag har suttit och gått igenom kvittot och börjat skissa på diverse olika saker som jag tänkte uppdatera med er.

I praktiken går det nu att göra en karaktär. Även om kostnaderna inte är helt justerade så har jag fixat kvittot. Jag har även arbetat på att kolla upp hur mycket poäng man får i Base och i Bonus samt hur mycket man kan ha i Put. När jag minskade bort 4 egenskaper tog jag även och minskade värdena lite. Bland annat för att ge mer vikt åt modifikationerna men även för att värdena används i addition väldigt ofta och för att ge utrymme att växa mer med karaktären.

Man börjar nu med 40p i Base som du kan fördela mellan de 12 olika egenskaperna. Du har även som tidigare 36 redan utplacerade i 3 på varje egenskap i förväg då du inte kan ha ett minimum lägre än 3 än så länge. Jag funderade ett tag på att sätta ner än lägre men jag kom fram till att det skulle bli för svårt att göra hållbara karaktärer med detta.

Du kan även nu köpa precis som förr 40p i Bonus som du kan placera ut precis som förr. Den totala summan då borde landa på 125 eller 127 (beroende på om man är från något utav de tyngre länderna eller har någon utav de tyngre raserna. Detta är en markant skillnad från förr då man började med 60 i bas, 48 sedan innan, 40 i bonus och ca 10+ från övriga modifikationer.

Grejen är dock att snittet denna gång blir högre än förr. Och du har möjlighet att ha lite högre värden. Put dock var för 12, och med 12 nu skulle det resultera i värden uppåt 18-19. Detta ogillades skarpt av mig då man får för höga värden för tidigt och har för lite utrymme att växa med karaktären så värdena är nu omjusterade till att du får ha en Put på som högt 10 med grundsystemet.

Detta gör att det högsta värdet du kan börja med i början är 17 och det i WIT, annars kan ingen kombination komma över 16 på ett värde. Detta är enormt högt bara det och med de få poängen man har så kommer det att kännas på de andra värdena om man har det och verkligen vara någonting man prioriterar med något viktigt i åtanke, förhoppningsvis.

Base är som vanligt gratis poäng som du får oavsett om du köper Bonus eller inte. Däremot kostar Bonus från och med nu 15 istället för 10. Detta är för att du ej längre behöver prioritera lika många värden och för att slippa höja kostnaden på de flesta färdigheter så gör jag istället så att jag höjer kostnaden att ha mycket poäng. Notera även att man kommer börja med en reducerad startsumma.

Förr så började man i regel med 3000 CP, denna summa har justerats till 2500 CP.  Detta är bland annat för att saker har minskat och för att prioriteringen ska synas mer. Justeringar på detta kommer göras flytande. Men det kommer inte vara lätt att få in racial abilities på lägre nivåer om man ska ha några färdigheter whatsoever eller tekniker, magier och dess like.

Potenser har som tidigare nämnts höjst från 15 till 25 CP styck och det av samma anledning som förr. Även för att om jag fortsätter köra med dem så kommer de att spela större roll denna gång.

Frågor på det?

Herid Fel

Well, ain't a blog enough?

You may also like...

4 Responses

  1. Patrik says:

    Hmm well, det mesta verkar vettigt I guess. Antar att man kommer får se hur svårt det kommer bli att skapa en karaktär med de nya kostnaderna.

    Vill dock påpeka att även i det gamla systemet var det inte svårt att få 18-19 i vissa PRO om du valde “rätt” saker.

    När det kommer till potenser så kom jag på att det är väl lika att testa och köra med det nu på en gång för att se om det funkar eller inte. har du tagit bort potency level då? från kvittot dvs, man köper bara poäng och sedan stoppar man ut?

    När kan man få kvittot då? =)

  2. Ankan says:

    Låter som att det blir rätt mycket pusslande även om grundsakerna förenklats rejält. Att minska antalet properties med 4 är inte lite. Nåja, det hela ser ut att bli bra.

  3. Herid Fel says:

    Vill dock påpeka att även i det gamla systemet var det inte svårt att få 18-19 i vissa PRO om du valde “rätt” saker.

    Det var svårt att få 18-19 i flera saker samtidigt med det gamla systemet jo. Det högsta du kunde få var 19, och det gav dig nackdelar på och öppningar på många ställen.

    När det kommer till potenser så kom jag på att det är väl lika att testa och köra med det nu på en gång för att se om det funkar eller inte. har du tagit bort potency level då? från kvittot dvs, man köper bara poäng och sedan stoppar man ut?

    Potency level finns kvar. Om Potency ska vara kvar. Inte bestämt mig ännu, ska vänta på fler åsikter innan jag låter pennan falla till pappret.