Konvertering Del Ett – Avklarad
Äntligen en seriös post om rollspel! Fast det är klart, alla rollspelare verkar ha emigrerat från bloggen och så. Har ju inte haft kontakt med er på ett tag, men vi får väl se om detta väcker er lite. Det börjar nämligen bli dags att göra karaktärer och göra era sista finjusteringar!
Jag har nu suttit ner och konverterat bort 4 egenskaper så som tidigare deklarerat. Det var en hyfsad kaskad av händelser, även om det egentligen inte påverkat så rejält.
Hur som helst kan jag ju meddela att justera raserna, specialiseringarna, nationerna och åldersmodifikationerna var gjort på under 40 minuter. Samt även justera vad olika färdigheter har för egenskaper som reglerar dem. Inga problem där kan jag meddela. Det var ej heller några större problem med formuläret, gjorde några mindre förändringar och gav mer utrymme åt vissa saker.
Det jag dock befarar som mest just nu är att det kommer bli jobbigare att göra karaktärer. Anledningen kommer jag till snart men summeringsvis så kommer det bli svårt att göra stabila karaktärer, speciellt på lägre nivåer.
Well, för att göra vissa förändringarna behövde jag bryta mot en oskriven egen regel jag hade när det kom till specialiseringar och nationer. Detta var främst runt APT-modifikationer. Så ja, nu finns det fler möjliga vägar i början att höja sin APT utan att vara Tekkan halvalv typ. Grejen dock med de nya reglerna i hur modifikationerna har placerats ut är att vissa nationer, raser, specialiseringar, åldrar har mindre fördelaktiga och mindre relevanta bonusar än andra. Detta medför att det måste balanseras på ett annat sätt.
Mitt sätt att balansera blir då oftast att sätta större poängsummor så att får du mer, betalar du mer, av det jag inte vill att du ska ha för mycket i utan att få kämpa lite för det. Så kostnadsjusteringen, som jag ej mer än påbörjat, ser ut att göra det krångligt att göra vissa karaktärer på ett enkelt sätt. Och just nu talar vi om karaktärsskaparpoäng1.
Som ni redan märkte innan justeringarna så hade Xin’Ar och Xin’Er samt även Orc och Panmän en gemensam summa på 4 istället för 3 i slutänden efter deras rasmodifikationer. Detta gör att dessa raser som jag ser som “mörkare”, “Elakare” eller mer satanistiska raser kommer kosta mer. Och de kommer kosta än mer beroende på vilka och hur många modifikationer de har. Mest troligen kommer jag göra en egen tabell för mig själv för att göra en bra bedömning där jag tydligt kan följa mitt poängtänkande också.
Ett annat litet problem som kommer dyka upp är det med den förändrade bas och bonuspoängen. Just på grund av 4 mindre egenskapsvärden att stoppa ut poäng på kommer även uppsättningen bli annorlunda. I samma veva kommer även maxvärdet som förut var 12 att minskas. Detta av den simpla anledningen att med de modifikationer som finns nu, skulle 12 vara kvar, kommer för viktiga värden under för lätta omständigheter kunna komma upp och över 20.
Sänker man de relevanta värdena till mindre tal så förlorar modifikationen för mycket mening och till slut blir irrelevant. I slutänden dock kanske jag gör så att alla modifikationer har lika stora poängsummor eller så tar jag helt bort modifikationerna och bara låter fördelarna vara det man betalar för när det kommer till expempelvis specialiseringar.
De som vill se förändringarna mer specifikt kan ju skriva till mig på MSN så skickar jag en modifikationerna, dock formeländringarna, kostnadsrevideringarna och egenskaper och övriga justeringar kommer jag inte skicka utan jag skriver eftersom när jag har det avklarat. Jag orkar dock inte rada upp alla siffror som förändrats här.
Notera även att inga egenskaper bytt namn, utan alla än så länge har samma namn, men bara är färre i antal.
Frågor och funderingar postas här, tack.
Med Vänliga Hälsningar,
Herid Fel
CP när man håller på med kvittot ↩
Låter bra. Det där med att ta bort bonus från klasserna låter inte helt fel, skulle kunna förenkla endel.
Det skulle som det, men jag vet inte om jag är beredd att göra det än. Tycker det fungerat bra med bägge. Men vi får se, är ju ett alternativ i alla fall.
Well, du har ju bara två spelare, en gammal gubbe o en instängd apa så du kan inte förvänta allt för mycket =).
Hade inte så många frågor o funderingar just nu förutom att det såg intressant ut det jag fick över MSN. Annars kändes det mesta ganska självklart. Tror dock att lite karaktärskaparnötande kan vara bra för att se eventuella flaws o kostnads”buggar”.
Bra att det börjar hända grejor också.. gått o skakat i några veckorna nu.
Du har inte hängt med riktigt.
Vi har 3 spelare och potentiellt 2 till.
Well…….. det var ju bra nyheter, även då dom säkert är 1777777 år sena att nå mina öron.
Så blir det när man kryper in under en sten och gömmer sig
meh, inte en chans att du hade sagt något ändå =P, sen finns det andra sätt att höra av sig, men jag antar att du inte tyckte att det var så relevant vid den tidpunkten. Nåja.. whatever nu vet jag.
Haha, kommunikation sker två vägar. =P
Och jag har en blog som berättar om att jag gör saker och vad jag gör =P