I Umeå IV

Well, har haft rätt så mycket för mig och knappt suttit vid datorn alls denna vecka, vilket självfallet reflekteras på bloggen som ni har upptäckt. Tro dock inte att jag har varit inaktiv bara för detta. Snarare motsatsen på mer än ett sätt.

Det är dock synd att det kommer vara så kort tid att spela ut en massa saker på men vi får väl se hur vi gör. Jag tror dock att jag skall flytta upp vissa saker av Rollspelets aktiviteter till bloggen. Ni hörde rätt. Saker som sker mellan passen tänker jag att vi kan fixa över bloggen istället. Det är bra för senare översikt av vad man har gjort och inte gjort, samt vi får lite mer aktivitet här.

Som ni kanske har förstått så kommer SERB att fungera lite som Ögat gruppen. Träning och händelser kommer ske mellan passen men det kommer begränsas utav den begränsade tid som den period ni spelar på kommer att erbjuda. Hur mycket era karaktärer kan göra mellan dessa pass kommer nog att bero väldigt mycket på eran APT och vissa särskilda skills.

Det är ju inte nödvändigt att göra detta heller, utan ni gör det om ni känner för det, men jag kommer helt att kapa ut möjligheterna ur passen och köra mer fokuserade pass koncentrerade på mer fartfyllda händelser som i alla fall ger en känsla utav framgång för er och era karaktärer. Djupet är upp till er att skapa när det kommer till era karaktärer, jag tänker mest försöka presentera och kontrollera eran riktning så att saker och ting går väl.

Just för att presentera detta kommer jag att införa en ny post, på svenska men med inslag av engelska termer, där lite händelser och summeringar av effekterna från föregående pass sker. Ju mer aktiva ni är, ju mer aktiva är era spelare. Notera att alla era spelarutmaningar jag tidigare gett er är helt upp till er om ni vill ha kvar. Det enda jag fokuserar på nu är vart ni vill komma med karaktären, alltså vilka mål ni vill uppfylla och hjälpa till att utforma detta.

Det blir en tvåvägs kommunikation här. Det enda ansvaret ni har är inte bara feedback utan även idéer och förslag på hur saker och ting skall göras. Ankan kommer ha i uppgift att ge mig idéer och förslag på hur saker skall gå till när man uppfostrar djur och hur detta bör hanteras. Vilka knep eller tekniker man kan lära sina djur/hundar och ungefär hur de skall se ut regelmässigt men mest effektmässigt. Det är även viktigt att saker ni finner allt för överflödiga eller redundanta på ett sådant system noteras för att omvärdering.

Danne har egentligen inte så mycket till ansvar då han har valt att vara en simpel krigare. Dock så bryr han sig inte lika mycket om sådant utan mer om att kunna på ett roligt sätt spendera/slösa sin tid med rollspel. Dock så eftersom han är krigare och regelnötare i ren allmänhet och även den jag tror har bäst överhängande kunskap om regler i andra rollspel och spel i allmänhet så är tekniker, vapen, utrustning och deras funktioner någonting som kan verka aktuellt för honom att tänka på. Då mest främst i Ragnars fotspår. Men i princip är det inte mycket direkt att göra där annat än att lägga fram vad du vill uppnå och vad du vill göra så kan jag se vad jag kan göra för att realisera detta.

PB har ju sin krigarsmed där och det är ju lite upp till honom där hur själva smideriet kan se ut och i vilka steg och faser och svårigheter jag borde lägga upp detta i. Jag har ju en viss utformning utav detta men idéer och förslag är alltid bra. Exempelvis så att fundera runt vad mer man kan få ut ur varje LvL. Så som det ser ut nu är LvL mest till för att begränsa vad för saker man kan göra men även hur effektiva de saker man kan göra är. Men mer färg på det hela kan ju vara bra än att bara tvingas köra efter blueprints.

Rasmus har typ en relativt passiv roll när det kommer till detta precis som Danne. Det viktigaste i Rasmus fall dock är väl just detta med jagandet och så. Dock så både ålder och intresse i sådana saker är ju inte det högsta för Rasmus som mer än Danne mest använder Rollspel för att underhålla sig själv och ge färg på livet. Men om idéer och förslag på tekniker och möjligheter dyker upp så tycker jag det bör nämnas. Vissa saker har jag ju faktiskt lagt till som ni inte känner till. Som en möjlighet att skjuta och röra sig samtidigt. Detta är en ställning man kan få av skillen Bows på en viss nivå. Kom även ihåg att de flesta skills har minst 1 ställning som behöver mer utformning och prövning.

Well, nu ska jag göra den nya posten där tror jag. Kom ihåg, aktivitet leder ju till att saker sker snabbare. Och att ni utvecklas snabbare åt det hållet ni vill också. Om det nu spelar så stor roll. Ni kan se detta som en väldigt passiv form utav Post RPG som jag nog även kommer köra under Japan, antagandes att jag har lyckats få tag i ett nytt bättre batteri och Internet i Japan.

Kramar från Umeå

Herid Fel

Well, ain't a blog enough?

You may also like...