Heavy Rain

Okies, först började jag skriva detta på engelska men fann att det jag ville uttrycka var så mycket lättare att uttrycka på svenska och med tanke på att jag redan ligger efter en dag på grund utav detta spel denna gång, så beslutade jag mig för att skriva på engelska trots allt. Det där var en väldigt lång mening ser jag nu, men det blir så ibland. Så, vart var jag nu?

Ah, just det ja! Heavy Rain, eller Tungt Regn som Joakim nog skulle ha kallat det med tanke på hans humoristiska natur att göra titlar till åtlöje genom att använda svensk direkt översättning ibland för ett gott skratt.  Och om vi nu ska diskutera titeln så tycker jag inte det riktigt är passande i sig, men jag kan se djupet i det och varför det till slut blev det slutgiltiga valet av titel. Men jag tror det hade kunnat finnas en bättre titel, även om jag inte är direkt missnöjd med titeln.

Spelet anlände till mig igår, just när jag skulle iväg till universitetet så jag tog med det för att få mig en närmre titt på foldern och så och upptäckte på lektionen att det fanns en pappersbit i den för att vika origami. Trodde först att de koder jag skulle få för att ha förhandsbokat det skulle finnas på det och att det skulle gå att läsa om man vek den rätt, men jag upptäckte senare att jag hade fel. Direkt när man installerar spelet så står instruktionerna hur man viker origami figuren där vilket tar i princip nästan lika lång tid som installationen. Att vika figuren alltså.

Spelet kan förkortas som väldigt häftigt. Jag har aldrig någonsin varit med om eller hört talats om ett spel som så extensivt och omfattande använder det kontrollsystem som dom använder där för att interagera med karaktärerna. Det är någorlunda begränsande men det är väldigt häftigt på samma gång. Det är serier av knapptryck och olika kombinationer utav att göra saker i ordningsföljd och försiktigt och snabbt och rörelser vilket gör spelet väldigt intressant med tanke på hur bra detta är gjort.

Det som begränsar dock är ju att man inte kan göra precis vad man vill vilket jag snabbt upptäckte. Man får bara göra det som är menat att kunnas göras och inget annat. Som exempelvis precis där i början så kan man öppna vissa saker, men man kan inte stänga dem. Man kan ta av sig saker, men man kan inte plocka upp. Du kan inte heller flytta saker om de inte är menade att flytta och du kan inte heller påverka eller ta upp saker om de inte är menade att bli påverkade. Dock så finns det alltid valmöjligheter i mångfald och det är ändå hyfsat fritt, inom ramarna.

Det jag fann fascinerande i början var att det är som en enda lång filmsekvens att spela detta spel. Man märker knappt att man spelar, trots att händerna rör sig frenetiskt och försöker hålla ner alla omöjliga knappar på alla de omöjliga sätt som spelet kräver. Men man själv observerar mest bara skärmen och ser vad som händer och styr händelser nästan omedvetet efter ett tag. Det är så bra animationer att det faktiskt mer känns som att titta på 3D animerad film istället.

Det jag dock fann som negativt när det kommer till animeringarna är att trots att rörelserna och det var bra animerat så var ansiktena lite väl stela. Men det är dock de bästa jag sett hittills men fortfarande stela masker som inte riktigt rör sig helt komplett alla gånger när de talar och ska reagera. Ansiktena är också lite väl blanka och återspeglar på tok för mycket. Däremot är det mesta andra klanderfritt.

En sak som jag upptäckte som störde mig är att det finns en hel del buggar i spelet, om än de är dolda och inte verkar dyka upp jämnt. Första gången det hände för mig var när jag försökte öppna en dörr, och markören för dörren försvann. Jag fortsatte då att gå till ett annat ställe och öppnade just kylskåpet för att ta mig något att dricka och så pang, går jag in i rummet som jag försökte gå in i för 10 sekunder sedan och alla markörer i spelet förutom vad karaktären tänker, är borta. Jag är låst och kan inget göra och måste gå till huvudmenyn och köra om kapitlet från början. Jag hittade även buggar som att man fastnade på ställen där man skulle kunna gå och hur vissa saker helt enkelt bara ”försvann”. Det är dock möjligt att dessa buggar kommer att fixas med tiden men vem vet. Buggarna är inte så vanliga och jag tror inte heller de dyker upp så ofta. Jag tror det var totalt ett halvdussin buggar jag stötte på och vissa av dem för små för att kallas buggar.

Storymässigt så var spelet okej. Om man verkligen satte sig in i spelet med känsla och allt och försökte leva sig in i perspektivet från karaktärerna så fanns det faktiskt vissa saker som var rätt så CP. Med risk för att nämna spoilers så ska jag inte beskriva vad, men i vissa fall så händer det saker som är helt out of place eller helt orimliga under omständigheterna. Det är som att först måla upp en pyroman och sedan ta fram ett bord och stolar, en papperskorg som tål eld, och fylla den med inoljat papper och ge honom en tändsticksask och pyromanen istället fyller papperskorgen med vatten och slänger tändstickorna och säger att eld är farligt. Ungefär så är vissa saker i storyn, och då från karaktärernas perspektiv.

Man skulle lätt ha kunnat få samma effekt som storyn ville ha genom en mer realistisk timeline och mer realistiska orsaker än att just i princip gå rakt mot naturen och sedan göra det helt absurt att man inte ens kan göra rätt i situationen för att tvinga in just den lilla tvisten. Dock så i det stora hela är det inget fel på det, bara att det får en verkligen att säga ’eh?’ och sedan skaka på huvudet. Dock så i övrigt så är storyn hyfsat okej, men bra alternativ och bra tvister och spekulationer. Man följer verkligen med karaktärerna och karaktärerna är inte ovanligt ”confined” i sina åsikter för att hålla sig från att ”meta-gama” så som det ibland verkar i film då vissa saker nästan verkar som att karaktärerna verkligen anstränger sig för att inte välja rätt. Vilket även skett på tok för ofta i vår spelgrupp.

En sak jag är kraftigt besviken över är att spelet lämnar en utav de största frågorna och funderingarna helt öppna i slutet. Jag var som WTF? Tänker dom inte ge någon förklaring på detta eller tänker dom bara ha det för att driva med oss? Jag är helt säker på att oavsett hur det hade slutat så skulle spelet inte förklara denna detalj. Det är som att detaljen bara är där för att förvirra de som lägger för stor tyngd vid saker. Men, i övrigt så verkar spelet nästan lova att det kommer en uppföljare vilket skulle vara trevligt att se.

Detta är ett bra spel och underhållande. Inte för långt, inte för kort, och inte för ingående. Om man kör på svåraste svårighetsgraden så är det till och från svårt att lyckas vilket man får sota för, men det är bara en gång jag faktiskt gnisslade tänder och var tvungen att starta om kapitlet för att det gick så dåligt att jag i princip fick game over, inte för att jag tror det är möjligt i Heavy Rain nog för att det verkar som att det är det enligt spelet.

Nej, jag gillade spelet. Även om det hade sina nackdelar. Det hade varit roligt dock om det hade varit lite mer scener för vissa utav karaktärerna. Jag skulle vilja säga att jag skulle ha velat ha ett längre spel, men egentligen var det helt lagom. Det enda är att jag hade velat ha mer utav vissa karaktärer men inte mindre av resten. Vilket i sig säger emot varandra.

På tal om ingenting, vill ni adda mig på PSN så har jag två användare. Gerenan och Gorendez. Gerenan är den jag oftast är inne på då jag mest använder Gorendez för att ladda ner vissa saker.

Well, det var Tungt Regn det.

Herid Fel

Well, ain't a blog enough?

You may also like...

4 Responses

  1. Patrik says:

    Well, jag har inte klarat ut det ännu, då jag tog en lång paus igår, men jag tror inte jag är långt ifrån heller, vilket enligt mig gör spelet lite kort, men o andra sidan så tror jag att det finns rätt så mycket replay value i detta spel beroende på hur stor betydelse vissa beslut har. Man har sett i andra games att vissa beslut ska verka svåra och ha konsekvenser men i slutet så sker ändå inget nämnvärt annorlunda. Att karaktärerna kan dö kan nog vara intressant, ska se vad som händer ifall man försöker dö så tidigt som möjligt med 3 av dessa och sedan försöka spela igenom med 1 karaktär.

    Anyway, så håller jag med dig om grafiken, som ger en nästan filmisk känsla hela tiden, ibland har jag t.o.m suttit o tittat på skärmen för att sedan inse att nu är det jag som ska styra,hehe.

    Kontrollen måste nog ändå vara bland dom häftigare grejorna, verkligen unikt sätt att utnyttja kontrollens alla funktioner och gör det hela väldigt intressant, ändå minuset där är väl att ibland kändes kontrollerna otroligt sega och ville inte alls hänga med, samt när man ska vicka/skaka på kontrollen, just den delen finner jag störande.

    Angående buggarna så tror jag att dom patchade det, för när jag kom hem och installerade spelet så fick man patcha direkt, för jag har då inte sett många buggar.

    Angående storyn o dialogen så återkommer jag nog med det när jag spelat igenom hela, dock så kan jag nog hålla med att dialogen är lite stel av och till, men fortfarande i bra klass för att vara i spelvärlden åtminstone.

    Riktigt häftigt och nyskapande spel men hade kunnat vara bättre i vissa lägen.

  2. Herid Fel says:

    Angående buggarna så tror jag att dom patchade det, för när jag kom hem och installerade spelet så fick man patcha direkt, för jag har då inte sett många buggar.

    De har inte släppt några nya patchar. Man måste alltid uppdatera spel när man installerar dem för första gången. Jag spelade på patchen om man nu vill kalla det det och det var där buggarna var.

    Tycker dock inte kontrollerna är sega alls. De svarar på direkten för mig och ibland för fort för att jag knappt har märkt vad jag gör. Som ibland har jag haft tur för att man ska trycka ner X väldigt snabbt och sedan direkt efter häva upp dosan och då jag redan hade den att studsa lite upp och ner när jag tryckte så gick det igenom snabbt. Så nej, kontrollernas respons är det inget fel på.

    BTW, vad betalade du för spelet? Jag var in till stan och blev helt bestört av att finna att spelet kostade nästan 150 SEK mer än vad jag betalade, inklusive frakt. Och då förbokade jag det och fick med lite bonusar.

  3. Patrik says:

    699, så jag antar att det var det dyra, nåja ill live.

    Hmm well jag har då inte stött på några liknade buggar iallafall.

  4. Herid Fel says:

    Jo, det var det dyra.

    Och som jag sa, jag tror inte det är så vanliga buggar eller så enkelt att stöta på dem.