Ögat Gruppen
Ja, ni har väl läst vad som står på gruppsidan i alla fall. Ögat är helt centrerat på en militärisk organisation där rank och medaljer, krediter och rädda världen är vad som kretsar i vardagen för de som deltar.
Denna grupp har låga krav, dock så har jag en gräns att ingen har mer än som högst 3 karaktärer i taget och att om du gör en karaktär så testa den mer än bara ett pass. Har du eget papper/formulär eller skriver ner dem för hand på ett formulär ni gjort själv som jag godkänt för syftet så kan ni ha hur många som helst. Jag tänker dock inte skriva ut karaktärer och så för varje liten vim ni får.
Notera att vad som händer på dessa pass i regel inte sker eller ”fastnar” i historian. Utan det är mest bara spel för att testa, utveckla och ha roligt. Hur mycket du väljer att fokusera på din karaktär är helt upp till dig, det enda jag kommer att bry mig om är att reglerna följs och att det inte är helt ologiskt/orimligt.
Detta gör att ni kan mycket väl vara med om fiktionella händelser och situationer som aldrig kommer att ske, allt beroende på vad jag vill experimentera med utan att göra slutgiltigt. Notera även att det kan finnas möjlighet att spela om vissa äldre koncept ni har spelat eller spela någonting i association till detta. Såsom en person med Keisuke ögon eller Varulv. Dessa alternativ dock ska först ha mitt godkännande innan de skapas då jag eventuellt inte har tid/lust och ork eller ens behov av detta. Vampyrer och nekromantiker inkluderas i detta också. Vildmagiker däremot och andra abnormaliteter som inte bara strider mot det överhängande systemet, är saker jag inte har tid med kan jag säga nu. Vildmagiker kräver mycket för att upprätthålla och jag har inget intresse för detta.
Men utöver att testa en massa saker på detta sätt så vill jag även stabilisera Ögat och vapensystemet i Nianze. Jag behöver få en konkret arsenal av vapen och jag behöver få dem att vara varierande också så att det finns anledning att skifta mellan olika vapen. I Ögat däremot behöver jag bara få de uttryck och titlar och funktioner jag vill att de ska få och även konkretisera mycket genom spel. Alltså istället för att sitta och nöta ner en massa text och brainstorma mig själv för att få ut alla mina tankar som oftast redan är klara men är jobbiga och tar lång tid att gå igenom.
De flesta idéer och konceptuella sammansättningar så som Ögat har jag redan en stenkoll på men jag har inget konkretiserat vilket gör att varje gång jag gör små ändringar för mig själv så märker jag det inte riktigt vilket gör att andra inte hinner med. Därför behöver jag konkretisera systemet och få en stabil bas och grund på organisationen och dess historia.
Men nu till mer konkret organiserad fakta;
Information
Denna grupp kommer att spela på Söndagar från 13:00-17:00. Gruppen är öppen för alla men ju fler som jag vet ska komma ju bättre så att jag har någon aning om vilka som kommer varje vecka och om jag ska hitta på något annat eller inte.
Stilen och innehållen på passen kommer att variera efter behov som främst väljs utav mig men även kan hända att gruppen får önska eller komma med förslag. Det kommer vara gånger då enbart regelmässiga genomgångar kommer vara temat, och med genomgång menar jag snarare praktisk genomgång i handling och konsekvens och inte regelforum genomgång eller redovisnings genomgång.
Vill du göra karaktär kontaktar du mig och får då den nödvändiga och mest uppdaterade fakta jag kan och är villig att ge dig. I dessa fakta är det i dagsläget så att Tekniker och Magier saknas av den enkla anledningen att detta är ett system som jag håller på att se över och därför föredrar att göra när jag har möjlighet att svara på frågor och ge alternativ. Utöver detta bör det mesta du behöva finnas i dokumentet. Du kan göra karaktärer hemma eller på passet då du inte krävs att du deltar. Du får göra hur många karaktärer du vill, dock så tänker jag bara skriva ut ett begränsat antal. Enda kravet på dina karaktärer är att det är möjliga kombinationer och inte unika kombinationer av individer du sätter ihop. Unika karaktärer undanbeds från denna grupp.
Poängsummorna varierar men för att åtminstone ge rum för utveckling och en bättre anledning till varför man saknar så mycket färdigheter och nivåer så är allt från 1500-4000 möjligt. Notera att det i rena nivåer ser ut så här;
1500-3500 – högs 40 i bonus och högst 12 på Put
4000 – Högst 45 i bonus och högst 12 på Put
Vi kör ej med potenser, vilket vi även kommer sluta med i den andra gruppen. Potenser är för komplicerat för att jag ska orka med fördelarna och nackdelarna med dessa. Då vissa utav er är för fokuserade på siffrorna ska jag inte förvirra dem med potenser heller.
Inga nedskärningar på specialiseringarna är möjlig på något sätt. Ej heller minskning av ålder eller någon annat regelbrytande krux. Håll er till förordningarna och reglerna som gäller.
Xin’Ar och Xin’Er är ej tillgängliga heller ej heller Exile så det är bannlyst. Även om Xins skulle logiskt sett ha varit inblandade eller i närheten av vad som sker så kommer de inte att nämnas eller ens att vara en påtaglig del utav denna grupp.
Poäng och rang och allt liknande kommer att hållas till karaktärerna. Så om du vill nå någonstans och utveckla din karaktär föreslår jag att ni håller er till ett par karaktärer som ni skiftar mellan beroende på äventyr och hur det passar och försöker nå högre höjder med dem. Det kommer inte finnas några gränser i hur högt man kan gå, man kan till och med komma till högsta positionen om man så önskar men det lär inte vara lätt.
Karaktärer som jag fattar tycke i och finner är bra gjorda har goda möjligheter är ett bar koncept eller på något sätt drar tillräckligt mycket av min gunst kommer att belönas och göras om till hjältar med historia och nyckelpunkter i historian.
Alla övriga frågor kan ställas till mig i denna post eller över MSN. Kontakta mig om ni vill ha dokumentet.
Med Vänliga Hälsningar,
Oskar Vikström
Ser framåt denna kampanj då SREB är inprincip isad tills vissa saker sker.
Nåja, har några “enklare” koncept som man kan speltesta så det bör inte vara några större problem.
I vilket skede kommer vi igentligen att spela i ögat mestadels, då jag antar att det kan ske mycket hoppande(i tiden), tänkte mest på hur vidbrett ögat är där vi kommer spela(alltså kan man göra en karaktär från inprincip vilket land som helst).
Ska iväg nu, förhoppningsvis får jag tag på en dator så jag inte missar nästa del av project 3.
Ja, hoppande i tiden kommer ske. Scenarion kommer utspela sig i olika tider men själva ögat kommer vara i ett “utanför tiden stadie” vilket gör att karaktärerna i princip kan vara från vilken tid som helst i vilken tid som helst.