Years Before On This Day II
Så startades AFC-gruppen, eller liknande. Det är då ett år sedan på denna dag som jag skrev det som skulle bli grunden till AFC-gruppen som nästan överlevde i ett år faktiskt.
Ser ju lite roliga saker i denna post faktiskt måste jag säga. Lite indikationer på saker från världens perspektiv, en del sanna, en del make-believe. Det var ju som en liten allmän introduktion till den öppna kampanjen och för att få igång tänket liksom.
Vid det där laget var det mest öppna spekulationer om vad som skulle göras även om det var rätt så uppenbart att en slyna skulle skapas av PB som han inte skulle lyckas med att göra och att Foppa hade en 33% sannolikhet att spela sin karaktär i några pass innan han tappade suget med den. Han spelade ju Willhelm hyfsat länge även om han inte riktigt ”spelade ut” honom mer än ett fåtal gånger under hela den perioden han spelade honom.
Detta är ju den kronologiskt tidigaste kampanjen i Nianze efter skaparens död. ADL utspelar ju sig före Apokalypsen, men som en egentlig kampanj som inte är låst eller begränsad är den, den tidigaste. Jag tror att den enda som kommer närma sig AFC är en annan sluten kampanj då man spelar Ögats skapelse. Den som Ankan varit med och spelat prologen av.
Har inte så mycket mer att säga om detta annat än att AFC blev ändå en okej grupp, trots den sega starten. Är fortfarande väldigt stolt över hur jag lyckades göra kartan över Taraien intressant trots landets enformiga natur ifrån ett mer kartologiskt perspektiv, jag betvivlar jag kommer att göra en karta för Icea, och om jag gör en där, så lär även den vara av samma karaktär.
Men, men…
Angående AFC så tyckte jag väl att den blev lite fail i utförandet lite från alla håll, jag trodde till exempel att vi skulle få en större insyn av kulturen i taraien och ja det fick vi, typ senare i act 2, men men det kanske hade hjälpt mer i denna kampanj att folk hade spelat från samma folkslag också.
AFC var dock inte -helt- fail då man fick se och uppleva mycket av öknen och dess faror vilket var intressant, jag hade dock fortfarande viljat se en shikar bosättning =/.
Mest synd var nog dock att ingen igentligen uppfyllde någonting tycker jag, vilket var lite tråkigt speciellt när man spelar karaktärer under långa perioder så vill man åtminstone se något produktivt.
Jag gillade också kartan måste jag säga, den var snyggt gjord och intressant att titta på.
Angående kulturen så låg allt framför era fötter. Hade ni inte varit så fast beslutna om att spela så långlivade karaktärer hade ni kunnat alternera karaktärer och på så viss fått större insikt i samhället om det var bara det ni var ute efter.
Dock så när det kommer till bosättningar och kulturen i allmänhet från alla perspektiven så fanns förutsättningarna redan i första arcen (inte act). Problemet var bara att ni inte tog initiativet till att göra detta. Jag fördelade kunskap och information i gruppen hit och dit för att alla skulle kunna dela med sig från olika perspektiv och hade ju till och med satt dig och Foppa i Kaaba så ni skulle kunna utforska Kaaba, jag skapade ju en massa saker som ni hade kunnat utforska flera gånger men ni valde att fokusera på annat istället.
De enda jag inte gav element och möjlighet till att utforska i någon större var ju typ Brizzterna då de skall hållas än mer mystiska än förr. Men ni gjorde inte så mycket alls. När jag sedan introducerade Souichirou så hade jag tryckt in mer Marjul kultur för att få mer samhälle inkluderat från deras håll i gruppen. Rasmus var en för ny spelare för det ansvaret vilket gjorde att mycket av hans del gick förlorat där, men fortfarande, ni tog inte initiativ till annat heller.
Jag skulle inte säga att gruppen var fail. Tragisk men inget fail direkt. Foppas Willhelm var Fail och Erion också i viss utsträckning men Varken Keisuke eller Hibiki var direkt Fail, och sannerligen inte Devon. De flesta hjältar blir hjältar bara för att de dör, vilket var både Keisukes och Devons fall. Violet uppnådde ju också något från spelarperspektiv och blev Patient Zero även om hennes eget mål gick åt intet. Dock så koncentrerades ju konceptet på Demonic Lineage så jag ser inte hur det kan ses som ett fail. Demonic Lineage ska ju inte vara lätt att överleva, speciellt inte då ingen vet något om det. Violet är ju i sig den som kommer underlätta det för vissa andra DLare i framtiden och hur har ju en historisk plats i alla fall.
Souichirou fyllde också med råge sin uppgift. När jag valde att knyta unge Taifire till honom så blev hans uppgift att kontrollera och styra hur Taifire skulle bli när han väl blev stor. Forma hans mål och personlighet och även hans anledning till att göra uppror mot klanen. Rasmus i sig lyckades ju inte döda Kadaji men själva pressen som Souichirou fick från Vatten plus Shinjis frågvisa natur gör ju att han börjar ifrågasätta Shikárernas kultur och tradition, vilket är vad som är triggern till Taifire.
Nej, inte ens i närheten av Fail säger jag. Kanske fail från vad du ville uppnå. Men med karaktärernas mål och syfte som ni formulerade dem i åtanke så är nog ingen utav karaktärerna direkt fail.
Jag anser fortfarande dock att mitt mål var konstigt i och med de mål som vi hade satt upp för karaktären, jag trodde till exempel att det skulle handla lite mer om demoniska tingest, fast macabre verkade inte så, med det säger jag inte att det var ett dåligt mål men det kändes fel inriktat.
Och ja, jag visste att det inte skulle bli lätt men som sagt, när är det nånsin lätt i nianze =), detta var bara för AFC gruppen men det är sällan(typ 1-2 karaktär vad jag kan komma på) någon når en bra utskrifts punkt eller avslut på sin karaktär.
Så om jag frågar vad kommer Patient Zero att innebära? nånting roligt? du nämde till exempel att reinas skulle få nyttja av detta senare.
Att säga att gruppen var fail kanske var fel formulerat men jag hade helt enkelt önskat mer =).
Demoniska tingest fanns det ju en möjlighet till också, Macabre var ju dock pärlan av allt, och du kunde ju när som helst ha satt den åt sidan och försöka söka andra platser först. För indeed innehöll de demoniska föremål och kunskap men du valde att fokusera på Macabre då det var den stora saken jag gav som drivpunkt i det hela. Jag tyckte inte det kändes fel eller dåligt, då Macabre har massvis utav Demoniska prylar i sig speciellt när det kommer till demonisk kunskap.
Detta är bara för att ni gör det svårare för er själva än nödvändigt. Man behöver inte göra långa koncept vilket har blivit en vana att göra. Man kan göra lite mer kortlivade karaktärer med mindre och inte lika pompösa mål. Och jag menar, det hade inte varit helt fel att skriva ut i alla fall Violet i Shangri La och ta tillfället i akt att bli drottningen som manipulerar bland norrfolket där och som då och då gick på skattjakter. Och sedan använda detta för att göra en marjul eller Shikár från då Violet istället hade hjälpt de andra att ta sig ut ur Shambala.
Betyder bara att mycket referenser kommer att göras till Violet samt att all kunskap Magicka får i de DL fall de lyckas upptäcka senare kommer att tillfalla Rehinas i hans experiment att skapa ‘stabila’ DL-former som inte eliminerar varandra i slutänden så som han gjorde med Foppas karaktär.