The Shikár – Part Five

Så, den femte delen utav denna serie, jag tror jag har fått grepp om hur lång den kommer att bli nu, om jag inte skriver allt för mycket om en punkt igen. Jag har fyra punkter kvar att skriva om, och om allt går som planerat kommer denna post ta upp två utav dessa punkter; ’Heder, dueller och döden’ och ’Träning, tekniker och framsteg’ då dessa punkter är väldigt starkt relaterade till varandra. Jag ska försöka och sikta på detta denna gång, då de föregående posterna liksom haft ett eget liv då jag inte riktigt haft någon begränsning eller mål att arbeta med.

Som det bör ha framgått vid detta lag så är Shikárerna ett enormt stolt och hedersamt folkslag, om än på sitt eget sätt. De ser på döden som en konstant kamrat som finns där både som att hedra likväl som vanära varandra. Döden är ett verktyg likväl som en vän att frukta, en vän de lever sida vid sida med som håller dem i form och som är en värdig motståndare.

Men i slutänden rör sig allt om deras heder och stolthet. Detta behandlades delvis i den föregående posten, då deras heder kommer från deras livssyn och filosofi. Dock den hedern jag tänkte nu är mest deras krigaraktiga del. Jag ska försöka att enkelt beskriva ungefär hur jag hade föreställt mig hur det ska fungera, det har än en viss praktisk testning framför sig, som allting annat, då mycket som låter bra via text faktiskt inte alltid är lika bra i spel eller praktik. Så viss reservation för ändringar utifrån vad jag ser fungerar och inte i spel.

I vilket fall som helst så avgörs ens heder utav ens familj. Vilket mer eller mindre avgör din ställning och din position i samhället. Dock så ska man inte helt sätta detta för hårt fram, då det nämligen är så att de generellt ser på alla som den lägsta individen tills de bevisat sig något större. Barn är dock ett undantag då dessa än inte anses vara en vuxen, då de flesta hedersregler gäller just vuxna även om den finns viss heder gentemot och med barn också.

Denna rangordning som jag syftar på nämndes i tidigare inlägg då både ordern, yrke, rang, klan, shin och allt detta avgör ens ställning gentemot andra. Ju högre ställning man har, ju mer heder förväntas man ha att upprätthålla vilket även ger en stolthet och ansvar precis som allting annat. Däremot så vad som förväntas av dig, vad som du behöver göra för att anses överstiga dig heder, beror mycket på dina föräldrar. Deras framgång och deras positioner i klanen. Den yngre generationen förväntas alltid prestera bättre än den föregående och ju yngre man är, ju mer förväntas av en i framtiden då Shikárerna som folk, alltid ser sig som att de växer.

Så om du exempelvis skulle ha två Ordensmästare som föräldrar, hur osannolikt detta än är, så skulle detta onekligen leda till att du inte bara förväntas överstiga dem bägge i färdighet och prestation utan även stiga högre än dem i hela klanen. Om dina föräldrar är mästare i Shin förväntas du vara mästare i Klan. Men detta skall inte hållas så hårt alla gånger. Alla förväntas inte gå i sina föräldrars fotspår. Utan det är snarare en bakgrund som avgör din ställning när du väl genomgått ditt första eldsprov. Du förväntas ha en viss heder utifrån dessa band och därifrån försöka upprätthålla och kämpa för att växa från den punkten.

Alla har ett syfte hos Shikárerna, att upprätthålla sitt syfte är en självklarhet och är din heder. Din heder ses i bägge vad för handlingar du utför, hur många handlingar du utför, och hur bra du utför dem. Detta har till viss del om vad som förväntas, men mest vad för uppgift du har just nu, vad för syfte och riktning i ditt liv med den positionen du har. Att misslyckas däremot är att förlora heder och ådra sig vanheder. Vanheder måste arbetas bort över tid och är väldigt svårt att bli av med då det är enklare att minnas och sitter fast i personen för evigt medan hedern du skaffar dig bara är tillfällig och måste upprätthållas ständigt för att ha något värde.

Så du förväntas skaffa heder, genom att göra vad som förväntas av dig, men även göra mer än vad som förväntas av dig. Och göra dig av med din vanheder genom att sona för detta. Att sona för Vanheder är oftast väldigt svårt och kan göras på flera olika sätt men kan aldrig avgöras av en själv. Vatten brukar i många fall få uppgiften att bedöma din vanheder och ge dig en försoningssynd eller ett vattenprov. Vanhedern är dock alltid kvar och blir den för stor så blir det till slut att ta livet av sig genom att slänga sig i havet eller bränna sig själv levande på ett eller annat sätt. Det finns mildare sätt att hantera vanheder, som att ge upp sitt yrke för ett lägre, att byta Shin till en lägre, eller att bli Ishin och hoppas på överlevnad. Man kan även gå till Ahendi1 vilket är ett speciellt folkslag som lever på de ensamma topparna som omger brandväggen. Det sista man kan göra, innan man tar livet av sig är att ge upp sitt liv till Marjulerna eller bli Takfir. Som Takfir så säger man i princip upp sig från att vara en Shikár och kommer vara en Föraktad, Keishi Takfir, föraktad Takfir, alltså värre än de vanliga och alla Shikárer kommer att försöka döda dig på plats.

Men, du förväntas dig även upprätthålla din heder, genom att försvara den från de som vill minska den, de som vill trycka ner dig. De som vill stiga över dig, ta din plats och slita dig från din egen. Det är här dueller och heder börjar flyta samman. Dueller är oftast en mätning av heder och stolthet med färdighet och förmåga som verktyg. Alla Shikárer duellerar, om än på flertalet olika sätt. Det går aldrig att avgöra vem som är riktigt den bättre av två väldigt nära varandra utan att faktiskt mäta sig, så som de ser det. För hur ska man veta, bara baserat på handlingar i det förflutna då syftet inte är lika starkt gällande som att upprätthålla sin stolthet genom att bibehålla sin heder. Jag hoppas ni förstår skillnaden på heder och stolthet, om inte så förklarar både svenska och engelska wikipedia detta väldigt bra.

Men summerat i någon mening om vad som för Shikárerna är heder och stolthet;
– Heder är de handlingar man gör, det syfte man har, det man åstadkommit och tillför för det heliga syftet, samt även vad som är ditt ansvar och vad för vikt det har
– Stolthet är ens självvärde, ens värde och förmåga att åstadkomma, vad man kan åstadkomma och hur begåvad man är, samt även hur bra du seriöst du sköter dina ansvarsområden

Så om någon ifrågasätter din heder, dina handlingar, det du gör och det du kämpar för och det du åstadkommit, så ifrågasätter de din heder då de anser att deras stolthet är större än din heder. Om du har stoltheten att hävda dem större än deras eller lika deras så försvarar du den, om du finner att personen har lika stolthet eller högre stolthet än dig. Det är här dansen blir väldigt komplicerad då det finns tusentals olika sätt att behandla varandra på i olika situationer om heder och stolthet.

Skulle en person som ÄR mer hedersam och har mer stolthet än dig som säg, Shinmästaren, ifrågasätta det du gör, och presterar om du är exempelvis en smed. Så skulle du självfallet ta detta som kritik och förbättra dig. Att sätta emot honom är inte, lämpligt bara på grund utav att han ifrågasätter någonting. Däremot, om hans stolthet visar sig överstiga hans heder, i det fallet att han ifrågasätter då du trots dina försök att förbättra dig samt även enligt dina egna erfarenheter inte gör något fel, i jämförelse med andra smeder, så är det Shinmästaren som utmanar din stolthet. Detta behöver inte leda till duell, däremot så kan detta leda till att smeden måste öka sin heder eller anta utmaningen för att möta Shinmästaren så att han till slut har lika eller högre heder som Shinmästaren. Detta dock, är vad smeden skulle kalla ett vindprov. Han kan inte utmana Shinmästaren i en regelrätt duell, och han kan inte bara ge upp som Shinmästaren mest troligen vill och ge upp att vara smed, utan han måste hitta en annan väg där han bibehåller eller får större heder och fortfarande har samma stolthet.

Skulle däremot, säg två stycken Shikárer av lika rang i samma Krigarordern möta varandra så sker det automatiskt en mätning av heder och stolthet. Även med högre och lägre rang för att hålla dem på plats. Hedern mäts oftast i troféer och ärr, vilket i princip är hederlig gammal skryta och dricka som gäller. Hyfsat vänligt till en början, och då man umgås mycket med de inom sin order så finner man lätt sin plats. Stolthet däremot mäts oftast i dueller eller utmaningar då det oftast rör sig om att ifrågasätta någon bragd som den andra påstår sig ha utfört.

Exempelvis; Hibiki påstår sig vara snabb som vinden, hela tiden. Ofta så passerar detta som någonting han ofta säger, men eftersom hans stolthet verkar ha vuxit och inga resultat, ingen heder har visats, så är det någon eller några, med stolthet större eller nog som ifrågasätter detta genom att utmana honom att springa runt en stenformation under en viss tid för att bevisa sig. I detta fall, ifrågasätter de bara hans heder och utan att sätta sin egen stolthet på spel. Detta är mest en markering att hans skryt, har gått för långt eller han inte presterat nog. Nekar han utmaningen så förlorar han både heder och stolthet, medan om han antar den så får han en chans att behålla sin stolthet, utan att tjäna någon heder på det. Om han misslyckas förlorar han heder och stolthet om än mycket mindre än om han hade nekat, beroende på hur stor hans förlust är. Han får då vanheder, vilket leder till att all hans heder i det långa loppet blir hårdare att förtjäna. Däremot om förlusten bara är liten, så kanske de ifrågasätter det, men hans vanheder är liten och eventuell ingen om än hans stolthet tagit sig en smäll och enbart Hibiki blir den lidande.

Jag hoppas ni fått en hyfsat klar bild på hur hedern fungerar där. Och hur stoltheten spelar stor roll om att försvara sin heder. För när det kommer till att anfalla varandras heder och stolthet så leder det ofta till dueller, och eftersom detta sker hela tiden så duellerar alla. Dock så är reglerna för dueller olika, beroende på vem du är, vilken ordern och yrke du tillhör.

Man kan aldrig utmana ett barn. Det är den absolut första regeln. Alla som inte genomgått sitt första eldsprov är barn. Och man kan inte utmana eller duellera ett barn om man inte själv är ett barn. Ett barn kan dock utmana en vuxen så länge denne inte är av en Krigarordern. Dessa utmaningar är dock väldigt speciella och kräver en vatten och minst en förälder närvarande för att få äga rum.

Man kan inte utmana en kvinna om man är man. Men man kan utmana en man om man är kvinna. Däremot så en kvinna i en krigarorder går att utmana då hon räknas som en krigare, och krigare går alltid att utmana. Man får varken utmana eller bli utmanad om man är en kvinna som bär barn eller är en flicka under 60 röda månar.

Man kan inte utmana en älderman, en barnmorska eller en herde. Dessa har för mycket heder för att kunna utmana deras stolthet. Och om du skulle råka ha ihjäl en älderman, en barnmorska eller en herde så måste du antingen ta över deras ämbete eller hedra deras familj för att undslippa vanheder.

Detta är viktigt att ha i åtanke när man duellerar. Man kan inte duellera vem som helst bara på grund utav att man har så hög stolthet. Ingen får ha för hög stolthet eller den personen blir anklagad för att ha högmod. Detta är väldigt allvarligt och om man inte kan motbevisa detta så får man en sådan enorm vanheder att lämna shin och familj är ett måste om inte att till och med överge klanen och vandra öknen som en ensam Shikár utan syfte eller plats. Vilket självfallet ofta leder till döden eller att de ansluter sig till Marjulerna som vakter eller blir Takfirer.

Man kan inte duellera någon rakt upp och ner heller. Duellen måste vara noga vägd och det är oftast en serie utav mindre små provokationer som måste uppfyllas först. Sedan finns det olika typer av dueller beroende på ens ämbete. De flesta dueller utanför Krigarordnarna sker oftast med Tantou, obeväpnat eller med stavar. Dock finns det många olika typer av dueller med olika allvar.

Oftast är första delen utav en duell, som leder mot en duell att visa missnöje eller trycka ner den andre. Efter det så följer det oftast en mätning av varandra där man mest värderar sin motståndare eller visar upp sig i närheten utav sin motståndare. Sedan den mentala duellen, där blickar och sinne möts och den som förlorar är den som viker med blicken eller den vars blick är ostadigast. Som svar på tal så är det möjligt att göra detta med blinda och med Keisuke då det hela är väldigt mentalt, nästan som ett halvstadium av slagblick utan slagblick för alla. Då koncentrationen och den mentala styrkan mäts mot varandra mentalt. Det kan vara lite smått distraherande dock att försöka uppnå en sådan koncentration mot Keisuke.

Dock så brukar oftast detta ske ett par gånger om de inte till och med utmanar varandra genom att utmana varandra över en längre period och varje gång flexa och mentalt duellera varandra. I det långa loppet kan detta pågå väldigt länge samtidigt som mycket görs för att bevisa sig för den andre och bygga upp för en utmaning. Om det varit väldigt lika eller om det är någon som inte ger sig trots att han eller hon är den tydliga förloraren så kan dueller utlysas. Duellens karaktär och allvar avgörs oftast utav situationen och vad som står på spel.

Dueller kan utkämpas för att vanhedra den andre, sätta denne på plats, eller till och med bara för att visa sin styrka för andra i ett exempel. Ibland kan folk bli indragna i dueller som egentligen inte har med dem att göra, bara för att avskräcka någon som inte ger upp att utmana dem. Duellen är också ett sätt för två jämlikar att mäta sig mot varandra och avgöra sin position. Det är inte allt för sällan som duellerna är till döden då döden anses vara den enda riktiga sporren för att prestera till sitt yttersta.

Det verkar som, än en gång, att jag inte kunnat hålla mig kort. En punkt klar av två, och ändå är jag uppe på fyra sidor. Jag tror jag gör så att Träningen, teknikerna och framsteg tas spelmässigt istället. Kortfattat är det redan beskrivet i stycken om Orderns. I vilket fall som helst så nu har jag inte något direkt behov av att skriva mer Shikár-poster då allting som kan vara komplicerat att förklara in-game, faktiskt är behandlat nu. Resten är saker som inte är så viktiga eftersom de är antingen förbi er eller så upptäcker ni det allt eftersom på egen hand utan att ni egentligen förlorar något. Jag tror därmed att jag officiellt säger att det slutar här. Detta är sista Shikár-posten, om jag nu inte renskriver och omsorterar allting i ett mer strukturerat inlägg för alla att läsa så att det inte är inriktat på bara ett fåtal individer.

Med Vänliga Hälsningar,
Herid Fel


  1. Gråmunkarna 

Herid Fel

Well, ain't a blog enough?

You may also like...

2 Responses

  1. Patrik says:

    Hmm ja , jag tyckte då denna post var by far den mest intressant hittils då den täckte väldigt mycket och bra förklaring på heder och stolthet där.

    När du nämde hur man kunde bota sin vanheder “Man kan även gå till Ahendi” vad menades med detta mer konkret ifall det är något du vill ge med dig , helt enkelt söka visdom för att hantera sin vanheder eller något i den stilen?

    “Ett barn kan dock utmana en vuxen så länge denne inte är av en Krigarordern. Dessa utmaningar är dock väldigt speciella och kräver en vatten och minst en förälder närvarande för att få äga rum.” – Vad är det igentligen som skulle trigga ett barn att utmana en vuxen och vad skulle syftet vara då barnet inte är en krigare ännu?

  2. Herid Fel says:

    När du nämde hur man kunde bota sin vanheder “Man kan även gå till Ahendi” vad menades med detta mer konkret ifall det är något du vill ge med dig , helt enkelt söka visdom för att hantera sin vanheder eller något i den stilen?

    Meditation, och mental ånger.

    “Ett barn kan dock utmana en vuxen så länge denne inte är av en Krigarordern. Dessa utmaningar är dock väldigt speciella och kräver en vatten och minst en förälder närvarande för att få äga rum.” – Vad är det egentligen som skulle trigga ett barn att utmana en vuxen och vad skulle syftet vara då barnet inte är en krigare ännu?

    Barn kan bli både förnedrade och illa behandlade utav vuxna på ett eller annat sätt och då deras stolthet blir anfallen hela tiden har de svårt att upprätthålla sin stolthet och heder om någon vuxen hela tiden underminerar deras strävan. Då kan utmaningar vara i sin ordning.