Shikár – Part Four

Hum, tänkte försöka mig på en fjärde del av denna serie utav poster men vi får väl se hur lång denna blir. Det finns fortfarande mycket jag har kommit på och strukturerat upp och allting bör nog inte skrivas ner i denna form, men vissa saker kan ändå vara bra att ta upp och sedan återspegla i spelande form så att ni får en tydligare och mer korrekt uppfattning om hur jag menar att de tillämpas.

Jag sorterade just upp de punkter jag har kvar att skriva och i princip tog bort lite mindre än hälften av punkterna då jag från och med nu anser dem som ”deep lore” alltså sådant som man får upptäcka och leva igenom istället för att läsa eller få ”föreläst” till sig. Så som hemligheten om den Femte Avataren, eller så som Ankan nämde egentligen den sjätte.

Någonting som genomsyrat de senaste posterna är ju Shikárernas filosofi, men jag har även utelämnat mycket utav deras filosofi eftersom jag ansett att det är en av få saker som faktiskt gått fram hyfsat bra i övrigt. Men då har vi ej heller haft så mycket frihet att gå så djupt, Daniel spelar en hyfsat ytlig karaktär och då Ankans karaktär är socialt väldigt handikappad så har det inte varit så lätt att riktigt spela på dessa saker heller. Men vem vet, ni kanske får inspiration om jag går in mer på Shikárernas allmänna livsfilosofi och levnadsstil.

Bara för att förtydliga först, speciellt för Daniel som känner till minst om Nianze, så finns det tre Huvudfilosofier i världen; Gudism – Ljusets Väg1, Vorlenism – Balansens Väg2 och Satanism – Mörkrets Väg3. Notera att det är tydligt att det är Ljuset så som Light och inte The Light då det är en annan sak, om än inte helt. Hur som helst så är detta inte en teologisk post så jag kommer bara behandla den aktuella vägen; Mörkrets Väg och Eldens Lära, Mars Lära, vilket är den Shikárerna följer.

Satanismen generellt är egoism, självständighet, styrka, makt och framgång som är viktigt. Att följa satanism är inte dåligt eller ont på något vis. Det är precis som den vanliga satanismen att man håller sig själv högst, och utgår från självständighet och kraft i den egna individen. De egna lustarna skall tillfredställas och inte nekas och det naturliga beteendet skall uppmuntras. Därför är döda, mörda, våldta, stjäla och andra saker de övriga av de filosofierna accepterade för satanister. Som en gren ur Satanismen, så är Mars Lära – Eldens Lära, liknande och i grunden den samma fast anpassad till dess kultur och ändamål.

Skaparen skapade eldsfolket för att skydda Eldkristallen4. Detta folkslag dog ut och kvar blev Edki, Edki är dock starkt begränsade till enbart magmans hetta och de skapade i sin tur, under sin ledare Mars, Shikárer och Marjuler för att försvara Eldkristallen som nu var ute i det fria efter de Demoniska Krigen. Det är så som allting alltid har varit och alltid kommer att vara för Shikárerna, tills Yurins undergång. Då Mars följer Sate och får sin kraft från Sate så har även Shikárerna och Marjulerna och alla de levande varelserna i Taraien formats enligt denna filosofi men med Mars låga som präglat dem.

Eldens lära förespråkar styrka i dess renaste form, i en explosiv form, som ett blad av eld som svingas mot sin motståndare; ostoppbar och fruktansvärd, skinande och evigt kämpande. Enligt eldens lära så är allting symboliserat med den eviga elden, den eviga kampen, det eviga syftet. Elden brinner för att värma och hålla vid liv, men trots att elden brinner så behöver den sin omgivning, den behöver syre, den behöver värme, den behöver bränsle. En eld som inte är stark nog blåses ut i en storm eller slocknar vid regn eller kvävs av sand och jord.

Hela livet härdas man av allt som sker runt om en och livet är uppdelat i fyra delar, eld, vatten, vind och jord. Detta är ett utav Eldens Läras dekorum;

Fire hardens the steel
Water cools it down
Wind follows it
Earth is its origin

Elden är vad som stärker en, som skapar styrkan och får en att växa. När man möter eld i livet kallar man det för eldprov, alla prövningar som stärker en fysiskt och som hotar att döda en är ett eldprov. Det första eldprovet ges till alla barn, pojkar som flickor, när de är tretton år gamla. De skickas då ut i öknen med enbart ett vattenskinn och en tantou och sina kläder och ska sedan överleva i öknen. Det finns inget direkt fast antal dagar som dessa prov varar men det brukar variera från tre till tio dagar för de flesta. Efter tio dagar brukar den vaka, familjen oftast utövar, avslutas och barnet anses förlorat. Det har dock skett många gånger att de återvänt så sent som efter femton dagar.

Vattnet är visheten man får med åren, det finns inga genvägar till vatten. Vatten är erfarenhet och visdom, och ingen ung kan vara vis utan att skärpa sitt sinne och kontrollera sitt humör. Vattenprov är väldigt ovanliga men även de sker. En vatten prövning genomgås oftast som utmaning mellan två jämlikar som av någon anledning inte kan duellera på annat sätt. Livet erbjuder oftast egna vattenprövningar då känslor, sinnen, och erfarenheter och allt av det mentala tillhör vatten. Bland de icke krigande ordnarna samt även för att avgöra Klanmästare och Shinmästare så används Vattenprövningar ofta. En vattenprövning kan inte bara lösas praktiskt utan har även en mental, och teoretiskt problem att lösa. De flesta vattenprövningar brukar tas till Vattenordern så att de kan bedöma och välja ett lämpligt vattenprov för situationen.

Vinden är även den en del utav den stärkande processen, men även utav den handlande processen att sätta ihop fysisk styrka och praktisk förmåga med snabbt tänkande och avvägande. Vinden symboliserar mycket med balansen, smidigheten, snabbheten och kvickheten i agerandet. I livet kommer du att möta vind och ibland bär den dig och ibland så går den emot dig. Vind är att anpassa det du har med det du möter och få det att fungera. Att kunna vika sig och stå upp och slåss mot det du inte kan slåss mot. Att slåss och bekämpa en fiende som inte finns, men inte en inre fiende, utan en yttre, så som ett dilemma eller knepig situation som inte går att bemöta på ett konventionellt sätt. Vindsprov är inte positivt att möta i livet. Det är bara problem, och det är oftast så de ser på problem. Problem de inte kan bemöta eller mentalt lista ut, utan som bara är till besvär är vindprov. Ett måste i livet, men någonting man sällan uppskattar.

Från jord är du kommen och jord skall du åter bli, är ett uttryck som ringar sant för Shikárerna. Jord och sand är vad som omger deras land och vad som finns under deras fötter. Det skyddar dem och deras boskap och natur. Det hjälper dem och det härdar dem. Alla kommer från jord, och den mänskliga kroppen är gjord av jord, till skillnad från Edki som är jord utav eld. Just därför ses all fysisk smärta och misär som ett prov av jordens styrka. Jordprövningar är smärtsamma, men de härdar kroppen precis som elden gör. Jord är någonting att respektera då det är grunden till allting och även den viktigaste, till och med viktigare än vatten.

Detta är grunden utav deras filosofi, så som de lärt sig den och ärvt den av Mars. Det finns självfallet olika variationer och tolkningar av det hela vilket varierar från person till person likväl som från klan till klan. Det är också utifrån detta som deras normala beteende och personligheter bildats. Livet går ut på att söka upp och finna prövningar där man sätter alla sina förmågor på spel för att prestera till sitt yttersta oftast med livet på linjen. Alltid förbättra sig själv, aldrig stanna upp och aldrig vara nöjd förrän man blivit besegrad. För en dag så slocknar även den mäktigaste elden, precis som varje eld måste tändas måste även varje eld brinna ut. Att alltid söka prövningar, både för sig själv – prövningar som är enbart mätningar mot dig själv – och allmänt är någonting som livet går ut på från dess att man är stor nog att leva.

Frågor om auktoritet och hur saker bestäms har oftast med ordningen att göra. Kan man inte bestämma vem som ska leda och situationer inte tillåter eller du som individ inte är en sådan som duellerar så är det vatten som kommer att avgöra vem som är den visaste, mest erfarne och bäste utav er. Ålder talar för sig själv, men även ordern och ursprung. En eld gjord utav ek är starkare och brinner långsammare än en eld gjord på toftiga buskar. Oftast så brukar det stanna med mentala stirrande dueller som är korta och intensiva då två krigare försöker vinna den övre handen över den andre. Vilket ni har upplevt ett flertal gånger. Om inte styrkan kan avgöras på direkten och om inte den man anser ska falla under en naturligt gör det, så är det oftast den mentala duellen som avgör vem som har övertaget, för stunden. I andra situationer kan det vara att simpelt bara visa upp sig och markera, men på ett sådan smidigt sätt att det inte kan direkt riktas mot någon. Om den förlorande individen i en sådan duell inte anser att duellen är rättvis för att mäta så kommer fler dueller att utkämpas på samma vis, då de tävlar utan att duellera öppet mot varandra. Om detta fortgår allt för länge och bägge vägrar ge sig så brukar det till slut leda till att en riktig duell är ett måste, en duell där oftast döden är enda utvägen.

Denna naturliga ordning gör det också så att Shikárerna oftast är väldigt kitsliga med vem som bestämmer över dem. De kan sällan acceptera att någon som enligt deras sätt att se på det, är under dem, styr över dem om de inte har bevisat sig om ens då. Här har de fortfarande den naturliga ordningen i åtanke. En eld kan oftast tänka sig att ta råd, och dirigeras av vatten, då deras vishet och makt är starkare än någonting annat, men inte ens vatten kan styra över eld, enbart vägleda den och kontrollera den i viss mån. Ju lägre dens ordern står i jämförelse med sin egen, eller högre, ju mer tas in i vägningen om vem som har rätt och inte rätt att bestämma och när. När det sedan kommer till Marjulerna är det en väldigt knepig sak för dem då de inte har så stor koll på hur de fungerar och inte riktigt kan kategorisera dem. Men det är någonting de alltid gör, fixerar och placerar de individer de möter i rang. Det är en utav anledningarna till att norrlänningarna eller utlänningarna är väldigt svåra att placera då de oftast verkar svagare och långt annorlunda och mer komplicerade än Marjulerna.

För övrigt så tror jag att jag kommer adoptera ordet Gaijin, vilket är vad Japaner kallar utlänningar, för det vi förr kallat för norrlänningar. De är utlänningar, och att placera ut dem i norrlänningar är fel då även Shikárerna ser dem som olika folkslag, en del värda att respektera, andra att hata, och resten att förakta tills motsatsen bevisats. Gajin, är främlingarna som landsatt. Att de landsatt är egentligen ett ärende mellan dem och Marjulerna i vilket Shikárerna inte har mycket att säga till om. Savannen styrs utav Marjulerna och Vildkatterna och är inte Shikárernas bekymmer. Sanden är deras bekymmer, brandväggen och pelarna är deras ansvar.

Ingen Shikár låter sig styras över direkt om du inte placerat dig över denne i dueller. När väl duellerna är avgjorda och det är tydligt vem som bestämmer och när, så finner de sig i det hela och ser det oftast som prövningar. En vattenprövning om det är en naturlig gång en vindprövning om det är ett påtvingat faktum där individen själv är den som förlorar om de inte lyssnar och finner sig i sin ordning, även om den är långt från fördelaktig eller hedersam. Oftast när de är i en situation där de inte kan leda eller en situation där de inte vill erkänna sig ledda, vilket enbart de stoltaste och mest envisa gör (oftast de av eld som anser att ingen har rätt att leda dem), så brukar de rättfärdiga sina egna handlingar att överensstämma med den egentlige ledarens och oftast snäsa trotsande mot direkta order eller tillsägelser. Detta stämmer dock oftast mest på de unga i eldsordern då de andra ordnarnas filosofi är annorlunda.

I samhället deras så styrs ju livet också utav detta, och alla anser ju sig tillhöra en order och/eller ett element av något slag vilket enkelt skapar rang och ordning även där även om situationerna i det mer normala samhället inte är riktigt så spända som bland krigarordnarna så är stoltheten och hedern stark även här. Ens egen heder och styrka är viktig, och alla har det ju samma syfte och är alla en del i samma eld som brinner i Taraiens mitt. Detta gör att respekt och heder måste beaktas speciellt när det rör just den personens yrke/orderns område. De är ett enkelt, rättframt folkslag men även Shikárerna har ett system som kan få ett vanligt samhällssystem att verka simpelt.

Det viktigaste för alla Shikárerna är dock syftet. De har sitt syfte som folk och som individer och saknar de syfte eller misslyckas de med syftet, i sina egna ögon så är de inte värda att leva eller att återvända till jorden. De flesta Shikárerna som anser sig så misslyckade eller har tappat sitt syfte brukar ta livet av sig oftast genom att springa in så långt de kommer i Asklanden, där de oftast brukar brännas till aska utav den enorma hettan från Hellfire eller slänga sig i havet. De ser sig inte värda att dö på jorden, då de är misslyckade och deras tro säger att om deras kroppar förbränns eller dör i vatten så återföds man inte heller. Och då man misslyckats med sitt syfte, eller tappat sitt syfte är man ej längre värd att leva.

När vi ändå är inne på det ämnet så tar Shikárerna sällan självmord, men det händer. Om de har information de inte bör dela med sig av som de tror att de inte är starka att hålla inne med, så tar de livet av sig, metoden spelar föga roll. Det finns också situationer där de tar livet av sig istället för att vanhedras eller tas tillfånga. Lyckas de dock tas till fånga tar de inte livet av sig då de förlorat. Som fånge däremot överlever man så länge man kan och tar det som ett eldsprov för överlevnad. Däremot beror det också självfallet på vem man blir tillfångatagen av och varför. Har man gjort någonting fel där bestraffningen är döden och man blir tillfångatagen så erkänner man antingen sin förlust och möter döden så som den skall mötas eller så tar man livet av sig. Shikárer bryter inte mot sina egna osagda lagar och försöker inte fly undan dem. De försöker bara få ut så mycket egen heder ifrån det som möjligt.

Sedan har vi det märkliga ämnet magiker. Det är väldigt svårt att slåss mot magiker, eller Vatten som de kallas och oftast tillhör. Magi är så kraftigt att det anses som en gåva från Mars och enbart de Mars har valt kan använda magi. Möter man en magiker så ger de flesta upp sig själv till magikerns nåd då magin och erfarenheten och visdomen som kommer med magin oftast är dem överlägsna. En Shikár ser det oftast som meningslöst att slåss mot en magiker. Och om de ska göra det, så förväntar de sig oftast att dö. Dock enligt Shikárer så är magiker enbart elementarister. Animister eller Mentalister, vilket de aldrig eller sällan hört talats om, är kanske av vatten men de är inte magiker. Vilket egentligen är rätt så ironiskt då Mentalister faktiskt är långt mycket farligare och svårare att slåss mot än Elementarister.

Resten utav deras filosofi och tänkande har mycket med just det jag beskrivit att göra. Det visar sig än en gång att jag inte kan få in ens en punkt i en post utan att det blir en väldigt lång post. Jag har nu tagit upp punkten; Shikárernas filosofi, och den har tagit strax över fyra sidor att skriva. Jag har än kvar fyra punkter trots att jag skurit ner det jag eventuellt tänker skriva om, saker som inte borde vara ”deep lore” då det faktiskt är hyfsat uppenbara saker i livet för en Shikár. Men jag antar att ni inte klagar, ni tycker säkert det är intressant att få veta mer. Kom bara ihåg att tillämpa det och att försöka forma er efter det. Jag accepterar inte för udda beteende utan anledning, för i alla samhällen så blir folk udda, men inte för udda, kom ihåg det.

Med Vänliga Hälsningar,
Herid Fel


  1. The Way of Light 

  2. The Way of Balance 

  3. The Way of Darkness 

  4. The Crystal of Fire 

Herid Fel

Well, ain't a blog enough?

You may also like...