The Shikár – Part Two

Ja, då hade jag energi att skriva igen då, verkar det som. Till att börja med så läste jag igenom den föregående texten och noterade några fel, och jag menar inte stavfel utan fel i beskrivningen. Dessa fel ska jag nog börja med att rätta till innan jag går in på nästa del utav min beskrivning. Jag är inte säker på att detta blir den sista men jag tror det. Tror jag kommer kunna få in allt jag vill i detta inlägg och då är det bara att ställa all övriga frågor som kommentarer så besvarar jag dom.

Rättelse:
De som bor vid pelaren är inte en Shin, det är en samling från alla Shin, oftast de främsta och de bästa för att tjäna Avataren och ordensmästarna. Det är en enorm heder att vara där och de flesta som bor där lämnar sällan pelaren annat än på ackord (uppdrag) då deras främsta uppgift är att försvara pelaren dag som natt. Klanens tre Shin är utspridda, i sina boplatser. En på vardera sidan om pelaren i brandväggarna samt en så långt utifrån pelaren som möjligt i sanden för att markera klanens territorium.

Jag vet inte direkt i vilken ordning jag ska börja men jag tar det i den ordningen jag listat upp det framför mig. Jag är fortfarande inte pigg nog för att orka tänka igenom vilken den lämpligaste ordningen är, så i värsta fall får jag väl klippa klistra för att det ska bli rätt ordning. Var inte rädd att ställa frågor om någonting är oklart eller ni vill veta mer, om det finns något mer att veta.

Shikárerna är i ett ständigt maktkrig med varandra samtidigt som de är i en evig strid mot öknen för att hålla sig vid liv. Detta är det livet de alltid har levat och alltid kommer att leva så vitt de anbelangar. Förlorar Shikárerna så är hela världen förstörd, och vinner Shikárerna så betyder det i princip att de kommer att strida till tidens slut, om det nu finns någon sådan. Det är ett liv som vilket annat, förutom att de har ett syfte. Att försvara planeten och alltså inte bara deras eget liv utan alla andras också. En mycket viktig uppgift, som ger deras liv mening.

Denna strid är dock inte bara en strid utan även liv samtidigt. Och maktkrigen med de andra klanerna är för att hålla sig i form, och för att hela tiden sträva framåt och uppåt. Ingenting är vad det verkar vara och även de mäktigaste kan falla om de inte hela tiden hålls i form. De mäktigaste KOMMER att falla förr eller senare då tid alltid säger att ett misstag kommer göras någon gång och att svagheten kommer att drabba alla, ung som gammal, dödlig som odödlig. För att se till att makten och styrkan är där den är har Mars skapat det perfekta landet, med det perfekta systemet, för att växa sig stark och utvecklas i en ständig kamp mot sig själv och andra.

Den största kampen bland de fyra klanerna är Elementpelarna som tidigare nämnts. På grund utav den osagda ordningen i vilken det är lämpligt att anfalla brukar krig sällan startas utav de som håller Eldpelaren. De är dock den mest utsatta klanen under den tid som deras makt varar. Inte bara förväntas deras krigarordnar vara starkast utan de förväntas även vara bäst på alla andra områden. Allianser och övriga samarbeten är möjliga mellan de olika klanerna, men det är sällan någon allians upprätthålls med Eldklanen1. Snarare är det vanligt att allianser skapas mot dem och Eldklanen kan förvänta sig att alla anfall kommer bli dubbelt så svåra och dubbelt så många på deras boplatser.

Dock så får man inte anfalla en pelare som Shikár om man inte är en förrädare. Detta gör att själva övertagandet utav en pelare är svårt. Om klanen som håller sin pelare är smarta så brukar de ha spritt ut sig från pelaren på ett strategiskt sätt. Om anfallet mot pelaren är ett Shikáranfall så sker det ingen direkt strid vid pelaren. Om anfallet däremot är ett anfall för att förstöra pelaren av någon yttre kraft, så kommer hela klanen att slåss för att hålla fienden från pelaren och vid pelaren kommer avataren och klanens främsta att vänta för den sista striden. Dock anfall mot pelaren av det slaget har sällan skett i Shikárernas historia.

För att ta över pelaren så måste en Shikár från den klanen som vill ta över att ta sig till pelaren. För när man väl kan se pelarens fot, så är det förbjudet att strida enligt Mars ord. Lyckas dock klanens Shin förhindra att någon tar sig så djupt in på området vid liv så kan denne vila där i tre timmar innan han eller hon blir bortjagad eller dödad. Under denna tid kan även Shikáren utmana valfri person vid pelaren på en dödlig duell, besegrar han den han duellerar mot så kan han vila ytterligare tre timmar och måste fortsätta så tills han antingen besegrat alla vid pelaren eller flyr från pelaren.

Dessa dueller är en mot en, och först bland folket runt pelarens fot. När alla dessa är besegrade och döda så måste denne person klättra upp på pelaren som sträcker sig högt upp i skyn och nå platån högst uppe under Elementgloben2 där de fyra Ordenmästarna är. Dessa fyra måste besegras i rangordning eller alla fyra tillsammans. När dessa är besegrade har Pelaren fallit och klanen som höll i den har tre dagar på sig att överge sitt land och samla klanen i jakt på nya boplatser och samla sig för en attack mot Jordpelaren.

Som man säkert förstår är detta omöjligt någonting en man ensam kan göra. Det skulle innebära cirka åttahundra dueller bekämpade med enbart tre timmars mellanrum och sedan i slutänden möta fyra halvgudar. Det finns dock historier om ordensmästare som gjort detta, men de betraktas mest som sagor eller skrönor. Det skulle innebära att personen slagits dag som natt i nära på ett helt varv av en röd måne, vilket ”needless to say” är en väldigt lång tid.

Oftast brukar krigen vara utdragna och långa då klanerna som allierat sig oftast försvagar och förminskar territoriet för klanen de ämnar besegra och sedan gör ett massivt anfall där så många som möjligt, inkluderande Ordensmästare brukar försöka ta sig till pelaren där flertalet dueller utkämpas samtidigt tills pelaren är vunnen eller anfallet förlorats. Det går ju självfallet även att ge upp en pelare om klanen anser sig vara för svag för att med rätt hålla den, samt även byta med andra klaner. Detta sker, men det sker väldigt sällan och under väldigt särskilda omständigheter.

Nog om pelarna, pelarna är en utav de huvudsakliga striderna bland Shikárer men Shikárerna är långt ifrån ett fredfullt folk och inte entonigt heller. De gör mycket och lever minst lika fullt som alla andra. De är mångfärgade och har precis som alla andra folkslag variationer inom sig. Exakt hur dessa variationer och olikheter uppstod är osäkert men vad som är säkert är att man blir starkt präglad av sin omgivning och den kultur man växer upp i och därför väldigt sällan avviker om man inte har en anledning av något slag, och självfallet så då och då dyker det ju upp udda personer.

Med variationer så menar jag ju självfallet de fyra klanerna. En klan består utav tre Shin, dessa shin kan ses som olika delar och fraktioner av det hela men även som mindre stridande delar som även de kan variera, om än mycket mindre, från varandra. De samarbetar oftast men i vissa fall är de mest som tre rivaliserande syskon som egentligen bara vill få så stor gunst som möjligt från sina föräldrar och härskarinna. I detta fall vill de bli hedrade av Mars och även bli en del utav Hedersvakten3 som är de som bevakar pelarna. De som bevakar pelarna anses inte vara av någon speciell Shin utan anses bara vara klanen i dess renhet och alltså det starkaste organet i klanen med de hundratal ordensmästare och deras familjer som de består av. Även om enbart fyra utav dessa ordensmästare har med Krigarordnarna att göra, resten tillhör oftast yrkesordnarna.

De fyra klanerna, i nuvarande maktordning enligt pelare är; Kheltin, Drothar, Arymbryll och Magross. Deras Shin behövs inte nämnas annat än den klanen ni tillhör (Kheltin). Kheltin har som alla andra tre starkt allierade Shin som är fullt vänskapliga med varandra och samarbetar på det närmsta sättet. Deras styrka enligt nuvarande ordensmästare har avgjort deras ordning till, Kheltan, Khelaran och Khelwud. Denna ordning har sällan ändras och de få gånger de ändras så brukar det mest vara Khelaran och Khelwud som byter plats. Det verkar oftast som att de starkaste och bästa krigarna och ordensmästarna i hela Taraien finns i Kheltan. Dock så är det även någonting som driver medlemmarna i Kheltan väldigt hårt då de har inte bara stolthet att upprätta utav även en heder att bibehålla som en evigt starkast Shin, det är ett stort tecken på styrka. Kheltins Shin har få olikheter och mestadels är det småsaker som skiljer dem åt, de kompletterar varandra.

Jag tänkte beskriva lite hur de olika klanerna är och personligheten och deras moraletik men först behöver jag bara förtydliga lite om själva Shikárerna som helhet. Det mesta just på denna front vet ni och har uppfattat hyfsat väl skulle jag gissa. Shikárerna är en blandning utav Aiel, Samurajer och olika typer utav sandfolk från vissa animeserier. Idéen runt dem var ju först mest baserad på ”vicious savage fighters of the sands with huge katanas” men så som min värld utvecklats har ju även min bild av dem förändras och utvecklats till något mer.

De är inte Aiel, och de är långt från samurajer eller ninjor. Det är en helt annan kultur det som mer passar in på den asiatiska delen utav Nianze, alltså Sancho och vissa mindre nationer i grytan. Shikárerna är ett stolt folk, och deras stolthet och heder är det främsta för dem. De strävar efter att bli bättre, starkare och överkomma alla svårigheter, men de är samtidigt ett väldigt konservativt folk som när de väl bestämt sig för att något har varit på ett sätt, sällan ens försöker att ta sig runt någonting som alltid har varit. Envisa och tävlingsinriktade, då själva överlevnaden går ut på att vinna mot allt och alla. De starka överlever och de svaga förgås är någonting som ses som en självklarhet.

Överlevnad är första prio, döden kommer när den måste men man tar sällan emot döden utan att kämpa för sitt liv. Det finns dock situationer då döden är hedersam och minst lika ärofull som liv och seger. Allting i livet är en utmaning, och varje utmaning är en kamp där det enbart finns två utvägar, vinst eller förlust. Det finns ingenting däremellan. Förlust är en självklarhet så länge den inte är slutgiltig men ses mest som en sporre för att förbättra sig och besegra det. En förlust är inte slutet om man fortfarande lever. Och tillåter situationer överlevnad så kan en förlust oftast tas, om inte för mycket ära, heder och stolthet är inblandat.

Kheltins folk är det folket som har störst stolthet, ära och heder då de har varit den överlägset starkaste klanen bland Shikárerna och hållit Eldpelaren mer än ett halvdussin gånger det senaste seklet. De har även hållit pelaren längst och har därför även de äldsta ordensmästarna. Kheltin är även mycket konservativa, förändring sker i princip inte bland dem, och när det sker så är det mycket känsloladdat och mycket motstånd. De har en fast syn på saker och har en fast ordning i allt, undantag är inte möjliga för denna klan, de främsta av de främsta. De är också milda, men obarmhärtiga. Deras krigare är de främsta och ska alltid överskina alla andra, vilket sätter en enorm press på dem. Kheltin anser sig också vara den klanen som är närmast Mars och därför har störst rätt till att lägga sig i klankrig och andras affärer så som de tycker det passar. De anser även ha rätten att agera som domare och bedömare i situationer om vem som har rätt och fel. Hård mot de hårda och hårdare mot de hårdare, ingen plats för svaga.

Drothar är mer brutala och aggressiva än Kheltin. De är mer öppensinnade för små förändringar som är fördelaktiga och alltid på gränsen för det tillåtna och hedersamma. De har en större tolerans men de är även en klan som alltid velat besegra och passera Kheltin i storhet och ära. De ser Kheltin som sina ärkerivaler och använder Kheltin som motivation i deras strävan. De har kortare tålamod och gillar att duellera, de gör oftast små stötar och låter sina motståndare blöda och satsar mycket på defensiven istället. De gömmer och försvarar sina boplatser väl och använder knep få av de andra klanerna klarar av eller har lärt sig. De är svåra att slåss mot då de är oberäkneliga och väldigt påhittiga. De anses dock fortfarande som lättpåverkade och farligt irriterande. Drothars Shin brukar ofta samarbeta i en än större utsträckning än Kheltin. Drothar är även enormt tävlingsinriktade men mest fokuserade på Kheltin. Gör Kheltin något då ska Drothar också vara där och ha en del av kakan.

Om Drothar är brutala och aggressiva är Arymbryll hänsynslösa och blodtörstiga. En utav de absolut farligaste klanerna som aldrig allierar sig utanför klanen. De har en väldigt fast syn på saker och ting och är väldigt hemlighetsfulla. De använder mycket gift, avståndsvapen och våldsamma vapen som får Drothars piggförsedda vapen att verka milda. Enda anledningen till att Arymbryll inte är starkare än Drothar är för att de sällan kan förena sig på en och samma front och för att de har sina starkaste jaktmarker runt Mekka vilket är långt från Eldpelaren. Dock så diskriminerar de sällan med de andra klanerna. Arymbryll anses även vara den mest ohederliga klanen då de fuskar och använder även sig utav norrländska medel ibland. De är farliga och lägger ofta upp bakhåll.

Magross är den svagaste klanen och som även försöker hålla sig undan alla de andra klanerna… för stunden. De är en klan som har nått stora höjder men som led det största nederlaget under Eldskrigen. Innan dess var de den då starkaste och snabbast växande klanen med lov att kanske till och med passera Kheltins storhet. Men klanen krossades och nästan hälften av klanen dog under krigen. Detta ledde till en stor och kraftig förändring hos Magross att ta till alla men möjligt för att ta igen då de plötsligt blivit den svagaste klanen av de alla. Klanen vände sig då mot de mest ohedersamma och okonventionella metoder för att uppnå styrka och makt på gränsen av det absolut förbjudna. Magross håller större delen utav Mekka-sidan och efter deras stora nederlag har få klaner stött ihop med dem då de håller sig väldigt nära sin pelare. Det sägs att de sjunkigt så lågt att de börjat inte bara anamma norrländska metoder utan även använder sig utav norrländska vapen och droger fullt ut. Dock verkar de bida sin tid…

Med tanke på längden av posten så bryter jag har. Det blir nog en tredje och kanske även ett fjärde stycke om bara en punkt ska ta så mycket tid och text att beskriva. Och även så, så känns det som att jag lämnat ute mycket som är för detaljrikt av hur saker fungerar på ett mer detaljerat plan. Jag är öppen för frågor om ni har några. Och som det förra, låt detta stanna här tills jag delger detta till fler.

Med Vänliga Hälsningar,
Herid Fel


  1. Den klanen som håller Eldpelaren 

  2. The Elemental Orb 

  3. The Honour Guard 

Herid Fel

Well, ain't a blog enough?

You may also like...

2 Responses

  1. Ankan says:

    Var det inte sagt att en klan bara fick hålla i en pelare åt gången? Varför måste då den besegrade klanen samla sig för en attack mot jord? De som tog över din pelare måste lämna sin egen. Får man ta den eller måste man ta lägsta? Om man måste ta lägst skulle man väll ändå inte behöva slåss i och med att alla lär flytta upp ett steg… Därmed löser sig problemet av sig självt, om det nu är så att man bara får hålla en fortfarande…

    Vad händer om klanens Ordensmästare är och anfaller och någon invaderar deras egen pelare? Det finns alltså ingen där längst upp… Antar att det blir auto-win.

  2. Herid Fel says:

    Ja, en klan får bara hålla en pelare åt gången.

    De måste inte direkt samla sig mot jord, inte om de är snabba nog att ta över den pelare som övergivits. Dock så skulle ingen klan lämna en pelare helt oskyddad, då detta skulle vara en enorm lucka för andra. Större delen utav den anfallande klanen har mest troligen samlats runt den klanens pelare i väntan på slutstriden och dess resultat.

    Oftast dock, så brukar det bli så att den som förlorar en pelare, måste ta Jordpelaren då klanen är så kraftigt försvagad att det är den enda pelaren de har makt nog för att ta, och den är bara försvarad utav de fåtal som försvarar den i väntan på en klan att ta över den. Alltså behöver de sällan någon strid.

    Så det är möjligt att ta över vattenpelaren om man blir besegrad som eldklan om man hinner dit innan någon annan hinner dit. Det har hänt att sådana byten är möjliga då det är väldigt långt till jordpelaren och den besegrade klanen istället anfallit den närmsta pelaren med allt de har. Vilket oftast är väldigt mycket.

    Vad händer om klanens Ordensmästare är och anfaller och någon invaderar deras egen pelare? Det finns alltså ingen där längst upp… Antar att det blir auto-win.

    Det blir väl en indirekt auto-win ja. Om de besegrar alla som är kvar runt pelaren som Hedersvakter om det nu inte är så att de som är där ger upp pelaren till nästa klan, då de bara väntat på att någon ska ta över uppgiften.