Färdighets Uppdatering

Den länge efterlängtade uppdateringen på färdigheternas beskrivning är nu äntligen här. Jag har inte riktigt haft tid till den, och för att vara ärlig har jag egentligen inte tid för den nu heller… men vem bryr sig? Det som efterföljer denna beskrivning är förmågornas (Småförmågor så väl som Rasförmågornas), uppdateringar. Men det får vi se om jag hinner med tanke på vad jag har att göra ikväll.

Stridsfärdigheter
Som vi alla vet har vi flera olika typer utav färdigheter i Nianze. Jag hade tänkt både snabbt förklara det som för de flesta redan är självklart, och även dra upp lite om stridsfärdigheter.
Vi har just nu, aktiva färdigheter, passiva färdigheter, stridsfärdigheter, lärdomsfärdigheter, språkfärdigheter, specialfärdigheter och tekniska färdigheter. Det kanske är många att hålla reda på, men eftersom nästan varje färdighet går att tillämpa på sitt eget sätt så spelar det föga roll egentligen.

Akrobatik
Som tidigare nämnts så kan man nu med denna färdighet även undvika såväl som attackera. Detta kostar en extra handling. När man undviker med Akrobatik så är huvudegenskapen oftast REA istället för SMI med bonus från KN, ett eller två per nivå. Skillnaden mellan att undvika med akrobatik eller med att undvika är att man kan förflytta sig lite samt att man kan anfalla med den också. Akrobatik är en färdighet av typen B och går bara att använda en gång vid anfall såväl som undvika och går inte att kombinera med Undvika eller Kontra.

Bärsärkargång
Jag har förändrat hur bärsärkfungerar samt vilka fördelar och nackdelar det ger. Förr gav det inga nackdelar men nu ger det negativiteter också. Bärsärken har en varaktighet och en avsvalningsperiod. Vilket betyder att du efter att ha gått ur bärsärken måste vänta ett tag innan du kan göra det igen. Bärsärk baseras helt på MNT, så det har alltså mycket att göra med din mentala tålighet att göra hur länge du klarar av att vara i bärsärk. Bärsärk ger bonus på TKP1, FS2 och Styrka. Notera att den EJ ökar skada vilket många har missuppfattat det som, just nu syftandes på PB och Jayde den senaste striden. Det som är lite nytt däremot är att den sänker även smidigheten, sinnet och viljestyrkan. Och som alltid, i slutet utav stridsrundan får individen anfalla någon som är inom räckvidden. Notera dock att vapnet man har då inte får ta mer än en handling att använda.

Greppling
Jag tror inte många har förstått hur denna färdighet fungerar. Den är precis som de flesta andra färdigheter, att den ger bonus på vissa närstridsanfall som har med greppling att göra, samt även tekniker som har med det att göra. Alla typer av grepp får bonus från greppling. Exempel på när man kan få är då man försöker få tag på någon, typ deras arm eller ben. Många obeväpnade tekniker har en stor nytta utav greppling. Greppling är även en så kallad kompensationsfärdighet. Folk med låg CL kan ibland använda denna för att kompensera från en egenskap till en annan. Andra färdigheter som går under samma kategori är Bryta Grepp och Utbrytarkonst.

Kontra
Här har jag ändrat för att skippa redundansen i vissa förmågor/färdigheter. Med andra ord, man slår ej längre kontra när du kontrar. Kontra är en passiv färdighet utav typ B och den går inte att kombinera med någon teknik. Du kan inte använda blockera tillsammans med denna färdighet med andra ord. Så hur fungerar det då? Well, du blir anfallen, du väljer då att parera (oftast PCN), och du väljer även att lägga till kontra. Kontra ger ingen bonus alls här… varför? Well, för att bonusen kommer senare. Lyckas du nu parera, noll eller lägre i diff, så får du kontra. Här får du din bonus från din KN. Du får oftast 1-5 i bonus på anfallet när du kontrar. Eftersom motståndaren inte var beredd på din kontring. Motståndaren kan BARA undvika just nu, vilket försvårar det för vissa klumpar. Du får tyvärr inte använda någon teknik på din kontra. Utan det är ett helt vanligt anfall med vanlig skadebonus.

Liggande Strid
En liten konstig färdighet, faktiskt. Men den är väldigt effektiv om man bara vet vad den är till för. Den är till för att minska din nackdel när du ligger ner. Den är passiv och tar inga handlingar utan modifierar automatiskt bara din CL vid liggande. När du ligger har du oftast -5 på att undvika, men för varje KN minskar du detta minus, vid Expert är det 0. Du får även inte anfalla från liggande ställning i vanlig strid utan att ha färdigheten liggande strid, om du försöker så kommer det oftast ta en extra handling, minst och du kommer att ha minus. Men denna färdighet så kan du fritt anfalla och även förflytta dig i liggande ställning.

Sikte/Sikta
Oj, oj, oj vad folk är förvirrade när det kommer till dessa färdigheter och med all rätt. Jag har haft ett djävla jobb att få denna att fungera så som jag vill regelmässigt. Därför har jag nu gjort två sätt att använda denna på3. Den första, och enklaste versionen är generell och den andra är specifik. Sikta är en passiv färdighet utav typ B och den kostar minst en handling. Vid generell användning så väljer du ett anfall av typ A och lägger på att sikta efteråt. Du har då generellt -5 att träffa när du siktar på någon, och för varje KN minskar du detta med 1, och på E så är det ingen minus, som vanligt. Lyckas du träffa personen så slår du var ditt anfall träffar. Viktigt att veta är att man INTE behöver sikta/sikte för att sikta på detta sätt! Dock utan färdigheten kostar det två handlingar, och man han -5. Specifik version däremot är monopoliserad utav de som har färdigheten. Denna version kostar 2 handlingar. Skillnaden här är att färdighetens FV/2 läggs till på din vanliga CL. HERREGUD, tänker ni nu… men tro mig, detta är inte så lätt som ni tror. Sedan väljer du en kroppsdel från en tabell. Vissa utav dessa kroppsdelar, dödar vissa varelser på direkten! Dock, så har vi ett minus från -5 till -30, och vissa kroppsdelar går inte alltid att sikta på då motståndaren inte har den kroppsdelen eller om den är skyddad. Sedan efter att ha valt och räknat ut ditt nya CL så slår du. Misslyckas du så missar du. Jag tror att detta bör vara hyfsat balanserat och att det bör fungera.

Strid i/under …
Dessa färdigheter fungerar precis som Liggande strid. Dock så varierar bonusen du får och så beroende på dina egenskaper och även färdigheten Atletik. Dock är de bara kompenserande färdigheter som används för att minska nackdelen man får i dessa situationer. Samt att de även har reserverade funktioner när det kommer till att man det kostar en extra handling att göra någon offensivt i dessa miljöer om du inte har något speciellt. Men det är upp till SL att avgöra som vanligt.

Stridskonst
Denna färdighet var ju lite klurig. Efter att jag tog bort ”bundle”-teknikerna så verkade den bara fylla en funktion för Tekkan. Dock så bestämde jag mig att denna färdighet skall ha en allmän funktion också. Som alla kan ha användning utav och eftersom Tekkan redan har en användning av den med ökad TP så gör jag precis det samma för alla andra klasser. Skillnaden är bara att Tekkan får dubbelt så mycket alla andra får 2 per KN och 10 på Expert.

Två vapen
Jag tror att de flesta vet hur denna färdighet fungerar, men för att förfriska folks minne så repeterar jag det. När man bara har en primärhand, så har man -5 CL på sekundärhanden och +2 STY-krav med alla vapen. När man är dubbelhänt har man -2 CL på bägge händerna och +1 STY-krav. Som ambidextriös har man inget minus alls på någon utav händerna. Två vapen är en aktiv färdighet utav typ B, vilket betyder att den slås och går bara att göra om inte en full kombination gjorts innan. Lyckas man med färdigheten så kan man göra ett gratis anfallshandling eller försvarshandling med andra handen också. Vilket även det är ett slag där ens minus från sekundärhanden är gäller. När det gäller Tekkan så behöver de inte slå två vapen utan kan betala TP istället för att lyckas och få bonus på det efterföljande anfallet.

Undvika
Här har jag ändrat för att skippa redundansen i vissa förmågor/färdigheter. Med andra ord, man slår ej längre undvika när du undviker. Undvika är en passiv färdighet utav typ B och den går inte att kombinera med någon teknik. Den kostar inte någon handling utan den ökar CL med ett eller två per KN.

Överraskningsanfall
Om man gör ett anfall mot någon plötsligt och till synes oprovocerat så kan situationen ibland kvalificera för att det skall bli ett överraskningsanfall. Alla kan i vissa stunder göra ett överraskningsanfall, vilket oftast är bakifrån eller från någon dold position. Denna färdighet ger bonus på sådana situationer och möjliggör även fler situationer då man kan anfalla utan att motståndaren får möjlighet att undvika, eller får en mindre CL för att göra det. Vilket oftast är ett eller två per KN.

Det var stridsfärdigheter, mestadels. En annan notis som jag skall ta just nu är två förändrade färdigheter. Nämligen förföra och förhöra som från och med nu heter Retorik och Avskräcka. Retorik (Förföra) har att göra med konsten att tala och få ord och mening att låta bättre än i vanliga fall. Avskräcka (Förhöra) har att göra med att få sin utstrålning att verka hotande och skrämmande. Anledningen till bytet utav namn på detta är att de har associerats FÖR mycket till de situationer som namnen syftar på. Hur bra du är på att förföra avgörs med dina ord, hur du ser ut och dina handlingar mot offret. Du kan få plus där ifrån Retorik och sedan använder du kanske Karisma och Personlighet. Allting varierar som vanligt, men det är ju även meningen att man skall använda Retorik när man talar med folk generellt, som en kompensationsfärdighet. Avskräcka å andra sidan är begränsad till enbart situationer då man hotar eller försöker tvinga fram något ur någon som är högst motvillig och man vill ge ett intryck som oftast gör att personen inte vill motstå dig.

Well, frågor och kommentarer på detta tas emot här, som vanligt. Speciellt saker som är hyfsat stora som kanske bör ändras på. Jag ids inte repetera mig själv hela tiden.

Med vänliga Hälsningar,
Herid Fel


  1. Ej kroppsdelar 

  2. Fysisk Stress 

  3. Vilket självfallet gäller bägge versionerna 

Herid Fel

Well, ain't a blog enough?

You may also like...