Spelar Poäng – Passförmågor

Här nedan finns ett exempel för hur man skall tolka de olika sakerna du kan använda SP till under spelpassen. Notera att spelledaren är den som avgör om du får och kan använda dessa, dock så skadar det sällan att fråga. Notera även att om det är någonting som ni önskar och saknar på listan så är det bara komma med era önskemål och jag skall se om jag lägger till det. Speciellt när det kommer på humör är jag väldigt öppen för förslag.

Namn (Kostnad)
Här följer en kort beskrivning eller ett exempel på hur det kan uppfattas ingame och när det kan användas ungefär. Alltså bara för att ge någon grundläggande hum om vad detta är för någonting. Här står även hur många gånger det går att använda och hur hög effekten oftast brukar vara, dock så kan SL modifiera detta om han så önskar, som vanligt.
Förutsättningar
Här nedan listat i punkt form kommer de krav och förutsättningar som måste uppfyllas utöver det som är nämnt i beskrivningen.1

Extrema
De extrema förmågorna är saker som sällan kan användas och har många krav på när och hur de används. Används oftast som absolut sista utväg eller då det är vitalt att man lyckas.
Andra chansen (200)
Går enbart att använda i extrema situationer. Andra chansen infaller enbart då situationen anses som väldigt viktig och av extrem vikt att lyckas. I denna situation så kan du inte använda det mer än gång per händelse och det går inte att använda på förmågor som Close Call eller Counter, då man redan har tagit en direkt risk att dö. Dock kan det skapas undantag, men generellt så fungerar det inte.
Förutsättningar
– Situationen räknas utav SL som extrem
– Close Call och Counter har inte används
– Får ej användas på Undvika eller Kontra
– Fokusering eller CL-höjare gäller inte på andra chansen
Prestations Ökning (200)
Denna fungerar ungefär som andra chansen då det är en liknande förmåga, dock så är denna mer flexibel och går att använda lite oftare. Denna förmåga går oftast att få i strid eller då det går ut på att lyckas med någonting som i situationen ses som omöjligt. Själva vikten behöver inte vara lika stor som andra chansen, men det bör vara av någon större vikt. Hur mycket högre CL man får kommer vara okänt.
Förutsättningar
– Situationen måste kvalificeras som omöjlig av SL
– Böner eller heliga förmågor får inte användas i kombination med detta
– Får ej kombineras med andra chansen
– Går ej att slå perfekt eller kritiskt med denna förmåga
– CL måste vara 4 och under

Humör
Humören är saker du tar på dig i situationer som är passande. Notera att humörbonusen försvinner så fort spelledaren inte anser att du spelar ut det humör du har på din karaktär för stunden. Så notera att detta är både uppmuntring och hjälpmedel för spelare att spela ut ett humör och få ut någonting utav detta. Notera även att bonusen inte gäller förrän du spelat ut lite utav humöret. Det är som att du får en testperiod först innan humöret gäller. Förutsättningarna på alla humören är att det passar in med situationen i spelet, inga av humörens bonus gäller under ”riktig” strid. Notera även att humören oftast genererar mer SP än det kostar att köpa dem.
Arg (20)
Du är arg eller liknande. Du får lite mer kraft bakom det du gör och kanske även lite hotfull. I det stora hela så utstrålar du mycket lättare vad du känner och har svårt för att hålla det inom dig. Du kan även verka otrevlig till viss mån (+2 TM på KAR, -1 TM på SIN och PER).
Busig (20)
Du känner för att busa runt med andra. Du är gladlynt och kvick med dina vitsar/skämt dock så är du påfrestande efter ett tag. Detta resulterar i att du efter ett tag får folk irriterade, vilket var ditt mål, eller? (+1 REA och SMI, -2 TM på PER)
Chockad (20)
Du har blivit förvånad, eller har väldigt svårt för att förstå vad som verkligen sker framför dig. Detta leder till att du naturligt avskärmat dig från vad som händer. Du är antingen väldigt lugn och talar väldigt sansat. Eller så är du väldigt tystlåten och går runt och ser ut som om du nyss vaknat. Hur du vill spela ut det är upp till dig, dock var detta några förslag. Det är en väldigt begränsad tid på detta humör.
Förutsättningar
Du kan enbart välja chockad efter ett att du slagit en sinnesnivå och misslyckats och lyckats. På vilken utav MNT eller VST spelar ingen roll, så länge du inte sänkt din sinnesnivå får du använda detta (+2 på sinnesnivåslag).
Fokuserad (50)
Du är väldigt fokuserad av en eller annan anledning. Det är stor press på dig och du lyckas faktiskt komma in i ett fokuserat lugn. Detta resulterar i att du kan lyckas med det mesta på de mest graciösa sätt (perfar även på 2). Gäller bara under en mycket kort period, alltså bara ett par slag.
Irriterad (20)
Någonting har fått dig irriterad och det krävs inte mycket för att du skall snäsa till eller bli arg. Du har lite svårare att tala lugnt mot folk, och du reagerar väldigt snabbt på reflex vilket kan vara både bra och dåligt (+1 TM på SIN och REA, -1 TM på PER och VST). Finns även en viss risk att detta humör förändras till arg, det är dock upp till spelaren. Övergången är helt gratis.
Nedstämd (20)
Någonting har fått dig att bli ledsen eller nedstämd av en eller annan anledning. Du kanske bara är depressiv på grund utav händelser som sker eller så mår du bara inte bra. Anledningarna är många men resultatet ungefär det samma, folk verkar tycka mer synd om dig och bemöter dig vänligare än vanligt. Däremot är du inte så uppmärksam på vad som händer runt om dig att du lätt kan missa något (+2 TM på KAR, -2 på UPP).
Panikslagen (30)
Du får panik av en eller annan anledning. Kanske är du rädd för något, eller så är det enormt bråttom och du klarar inte utav den press som ställts på dig. Då får då panik och har svårt att göra dig förstådd samt studsar upp och ner som en studsboll (+2 TM på KON, REA och SMI, -2 på SIN, MNT och VST)
Rasande (20)
Någonting har fått bägaren att rinna över och det med råge. Du ser rött och är väldigt, väldigt arg och kan inte behärska dig. För stunden så är du klumpig och väldigt ouppmärksam då enbart orsaken till din ilska finns framför dina ögon. Adrenalinet pumpar så att blodet susar i öronen och du är väldigt enkelspårig (+2 TM på STY och KON, -2 TM på SMI och UPP).
Rädd (20)
Någonting har skrämt dig. Du reagerar mer instinktivt och har lite svårare att tänka rationellt. Du blir även lite mer lättskrämd av minsta lilla tills du lugnat ner dig litet. Rädslan kan även snabbt gå över till panik eller chock beroende på situationen (+2 REA, -2 på Sinnesslag).

Reparation
Reparationer och underhåll fungerar på föremål, vapen och rustningar. Somliga utav de förmågorna som finns här kräver att man har en färdighet. Det finns även ett par alternativ att använda detta och du kan öka dina möjligheter med diverse olika tillbehör ingame. Det finns i denna kategori två underkategorier: underhåll och reperation. Underhåll är förebyggande och ger vapnet en tillfällig bonus medan reparation återställer vapnet. Underhåll går att göra utan några material medan reparation kräver färdighet och ibland även material.
Underhåll utav rustning (80)
Du kan med detta skapa KRE (KN) bonus på din absorbering på rustningen. Du oljar in, smörjer, väter, putsar och helt allmänt tar en kvart eller mer på dig att fixa din rustning. Detta är enbart förebyggande, alltså den bonus du får på rustningen under denna period är ingen ABS, utan förebygger bara slitage och skador. Så om du får en skada på rustningen, så sänks det inte lika mycket.
Förutsättningar
– Du måste tillbringa en viss tid ingame
– Varaktigheten är varierande men räkna med en till sju dagar
– Går inte att stacka, dock så om du förlorar lite utav bonusen så kan du återställa den
Underhåll utav vapen (50)
Detta är samma som med rustningen, det ger en bonus på KRE (KN) i brytvärde för en kort period. Dock så till skillnad från rustningen så försvinner bonusen direkt efter en parering eller ett anfall, även med användning utav att blockera.
Förutsättningar
– Du måste tillbringa en viss tid ingame
– Varaktigheten är varierande men räkna med en till sju dagar, eller första gången du använder vapnet efter underhållet
– Går inte att stacka, dock så om du förlorar lite utav bonusen så kan du återställa den
Underhåll utav föremål (100)
Detta är dock mer varierande än vapen och rustning, eftersom det finns många olika föremål som kan kräva underhåll. Så det finns ingen garanti att du kan använda detta på allting och effekten kan variera. Dock så någon form av effekt blir det. Allting bör underhållas, speciellt sådant som används mycket.
Förutsättningar
– Du måste tillbringa en viss tid ingame
– Varaktigheten är starkt varierande på föremål
– Går inte att stacka, dock så om du förlorar lite utav bonusen kan du återställa den
– Man måste även ha rätt lärdomsfärdighet för att kunna utföra detta
Reparation utav Rustning (120)
Återställer viss skadad ABS på en rustning. Detta tar lång tid och kräver material eller verktyg. Oftast så kan du välja att reparera utan material, men då sjunker även den totala absorberingen permanent. Dock med material så kan den återställas till fullo. Oftast så utan material kan man återställa 1-3 ABS medan man med material kan återställa 1-5 ABS.
Förutsättningar
– Måste tillbringa en hel dag till detta, får ej träna
– Kräver att man har det hantverk som krävs
– Kräver även antingen material eller verktyg, dock bäst resultat när bägge finns
– Enbart en gång per dag
Reparation utav vapen (100)
Återställer viss skadad BV på ett vapen. Detta tar lång tid och kräver material och/eller verktyg. Oftast kan du välja att reparera utan material, men då sjunker även det totala brytvärdet. Dock med material så kan den återställas till fullo. Oftast så utan material kan man återställa 1-3 BV medan man med material kan återställa 1-5 BV.
Förutsättningar
– Måste tillbringa en hel dag till detta, får ej träna
– Kräver att man har det hantverk som krävs
– Kräver även antingen material eller verktyg, dock bäst resultat när bägge finns
– Enbart en gång per dag
Reparation utav föremål (150)
Reparerar trasiga föremål av olika slag. Oftast så rör det sig om rep, ryggsäckar, tält, änterhakar och diverse fordon. Dock så kan det även röra sig om magiska gener, magiska föremål eller speciella delar på mekaniska rustningar och föremål. När det kan användas är högst varierande, men används för att återställa mycket.
Förutsättningar
– Måste tillbringa en hel dag till detta, får ej träna
– Kräver att man har det hantverk som krävs
– Kräver även antingen material eller verktyg, dock bäst resultat när bägge finns
– Man måste även ha rätt lärdomsfärdighet för att kunna utföra detta
– Enbart en gång per dag

Återställning
Återställningarna har alla ett gemensamt krav, du måste ha den färdigheten som är kopplad till deras funktioner. Första hjälpen, fokusera, meditera och multitrans är oftast de färdigheter som behövs för att kunna tillämpa dessa förmågor. Notera dock att det finns undantag med förmågor som inte kräver någon färdighet medan andra har en negativ bieffekt.
Energiomvandling (80)
Återställer FV/2 poäng av antingen MP eller AP. Detta tar cirka en timme och är menat att användas i situationer då en liten gnutta energi är väldigt viktigt att ha. Första användningen, per dag, är utan bieffekt, dock andra gången får du en TM i antingen MNT eller MAG. Färdigheterna är Meditera för AP och Multitrans för MP.
Förutsättningar
– Måste ha färdigheterna Meditera eller Multitrans
– Måste avlägga cirka en timme ingame
– Går bara att använda en gång per dag utan att få en negativ modifikation i MNT (AP) eller MAG (MP)
Fysisk återställning (120)
Om du fått en negativ TM på någon egenskap så kan du när du när du försöker bli av med belastningen eller då du sover ibland få en ökad återställning. Återställningen är Fokusering (KN). Notera att detta inte fungerar på KAR samt att du bara kan använda detta på en egenskap per natt.
Mental återställning (150)
Om du fått en negativ TM på någon egenskap så kan du när du försöker bli av med belastningen på ditt sinne eller då du sover ibland få en ökad återställning. Återställningen är Meditera (KN). Notera att detta inte fungerar på MNT och INF samt att du bara kan använda det på en egenskap per natt.
Omplåstring (50)
Du har fått lite ytliga skrapsår här och var av en eller annan anledning. Om du har första hjälpen eller läkekonst så kan du då plåstra om dig själv och ta hand om dina skador. Du kan även göra det på någon annan eller låta någon göra det på dig, då resultatet oftast blir bättre då andra utför detta än en själv. Har du eventuellt en läkarväska eller första hjälpen väska så blir effekten bättre. Själva processen tar cirka femton till trettio minuter och återställer färdighet (KN) plus eventuell bonus. Notera att enbart en färdighet fungerar för detta. Om du vill återställa en kroppsdel så behöver du även fixa det separat. Fungerar ej mot kritiska skador.
Tekniskutvinning (30)
Återställer TP till fullo. Detta tar cirka fem tio minuter men ger en negativ TM på INF som håller i sig i en vecka. Denna TM gäller på dagsträning och slag, ej på vanlig perf, kritt, fummel och katastrof FP. Man kan använda detta totalt fem gånger.
Ökad tolerans (100/150/200)2
Under resor, eller då dagsträning är möjligt kan du istället för att dagsträna återställa dina negativa sinnesbonusar. Ett per kostnad, notera även att för varje återställning sänker du den generella sinnesnivån mot noll, om den redan är noll så infaller inget.

Med vänliga Hälsningar,
Herid Fel


  1. På grund utav längden på inlägget kapar jag det här 

  2. Våld/Skräck/Paranormal 

Herid Fel

Well, ain't a blog enough?

You may also like...

2 Responses

  1. Herid Fel says:

    Jag tycker själv att det inte var så extremt lättläst denna text på bloggen. Ni som är intresserade av att självstudera vad jag hittat på och inte vill läsa det här, kan be mig sända filen över MSN, där jag även kommer ha det mer uppdaterade versionen.

    Jag tänkte egentligen ett par till humör än vad jag skrev där men jag ides inte skriva ner så många fler just då. Så listan fylls på senare.

    Just nu får ni nog nöja er med de 25 olika förmågorna som finns att välja mellan. Hehe, det bör ju räcka ett tag…

  2. Herid Fel says:

    Liten notis bara;
    Jag ser ett samband med antalet besökare och regel-inlägg.

    De dagar jag postar något nytt som rör Nianze är det nästan dubbelt så många besök på sidan är vanligt. Eller då jag nyss introducerat sidan för någon…

    För övrigt så är bloggen nu över 1500 besök och 270 poster.

    Skulle bara meddela detta.