Spelar Poäng (SP)

På grund utav visst missnöje av det föregående SP-systemet så skall/har det ändrats. Jag och Ankan harl suttit och diskuterat över en idé jag klurat på sedan senaste passet. Dessa förändringar kommer först och främst gälla stora gruppen, men om lilla gruppen vill köra på detta sätt så är det helt okej för mig, eftersom ni förr eller senare skall in på detta spår.

Användning
Till att börja med så köps nu aldrig någonting före passet. All SP spenderas under passet när spelledaren (jag) tillåter det. Förklaringarna till effekterna som ni köper i spelet kan variera beroende på situation, men i det stora hela är det oförklarliga fenomen.

SP-tillhörighet
En annan sak är att för att det nya systemet skall fungera så blir nu all SP bundet till en karaktär, ej till personen bakom karaktären. Detta innebär att dina handlingar med din karaktär är vad som kommer att avgöra om du får SP eller inte samt hur mycket SP du har. Det som folk nog kommer klaga mest över är att jag när detta sätts i verket kommer att reducera folks SP från den nuvarande summan för att bättre passa med det nya systemet.

Förutsättningar och krav
De flesta grejerna ni kommer att kunna använda SP till, går bara att använda under de bestämda förutsättningarna eller kraven som tillhör själva alternativen. Vissa alternativen är väldigt ovanliga, utan finns där just för situationer som är extrema. Notera dock att det är JAG som avgör när de får användas och inte. Eftersom de inte har en logisk förklaring så kan det vara HELT slumpmässigt om ni får använda dem eller inte ibland.

Gruppering
Jag har grupperat in SP-förmågorna i olika grupper. Just nu har vi humör, återställning, reparation och extrema. De olika grupperna har förutsättningar och krav samt även funktioner som är snarlika varandra och det finns ett varierande antal förmågor i varje grupp. Humörgruppen är dock hyfsat lätt att komma på fler till, och denna sak däremot kräver även att man märker att karaktären är irriterad, sur, glad och så vidare, annars försvinner bonusen på direkten1.
Återställning har med sinnesnivåer, temporära modifikationer och de olika energierna att göra. Reparation har med vapen och rustningar främst att göra och den extrema gruppen har saker som omslag och extra CL samt ett par till som jag ej bestämt mig för riktigt ännu.

SP-mängd
Som spelare kommer ni nu ha cirka 2000-5000 SP vilket för vissa är en tredjedel av vad dom har för stunden. Ni kan klaga hur mycket ni vill på detta, men för varje klagomål KOMMER jag att sänka eran nuvarande SP med 100, tills ni förstår att jag inte kommer att ändra detta. För att från och med nu kommer ni inte få någon SP per pass, och jag tar bort ungefär så mycket som jag anser är enbart närvaro SP och nu kommer ni bara få SP för era handlingar. Detta kommer självfallet att försvåra det för mig, jag måste än en gång hålla koll parallellt med passet på eran SP och skriva ned detta, men det kommer nog att bli bättre i slutänden.

Bestraffning och belöning
Själva SP-systemet och tanken bakom det skall bygga på att man får belöningar för bra saker som driver både rollspelspasset såväl som spelet framåt. Bestraffningar å andra sidan är precis samma sak, det är för att förhindra och markera sådant som spelledaren anser är hämmande för passet såväl som för spelet. I det stora hela är det väl ett ”maktsystem” som ger spelledaren kontroll, men kan även missbrukas. För dem som känner mig så vet ni att jag kan hota ofta med att göra saker, men jag gör det ofta på någon grund. Ibland bara för att jag är irriterad och orkar inte med vad det nu är ni gör, och ibland även för att djävlas. Notera dock att jag under passet kommer belöna mer än jag bestraffar om än då jag väl bestraffar skall det kännas. Mobiler, vägran att lyssna på spelledaren, att sova och andra dylika saker som stör mig enormt mycket kommer att bestraffas. Dock saker som flum, fula kommentarer och att ströva från ämnet kommer inte att göra det. Jag kommer alltid att ge en varning, men jag kommer nog inte nämna under spelets gång vad jag anser ni gjorde bra och belönades för, det får ni fråga mig efter avslutat pass.

Övrigt
Notera, än en gång, jag avgör när saker får användas och hur mycket effekt det ger. Det kanske i vanliga fall är en sak, men om jag säger en helt annan sak så är det oftast det som gäller. Ni kan ju självfallet ifrågasätta om jag kommer ihåg rätt eller om jag bara vill ha det så, jag kan ju ha glömt bort. Men om jag vill ha det på det sättet, så är det på det sättet. Jag förväntar mig att ni kan acceptera detta istället för att ställa till med diskussion då jag inte vill ha diskussion.


  1. Jag kommer nog att varna en i förväg 

Herid Fel

Well, ain't a blog enough?

You may also like...

4 Responses

  1. Patrik says:

    Jag har bara en fråga som jag inte såg nånstans i texten..
    och det är hur det blir om man ska skapa en ny karaktär? den SPen man tjänade med förgående karaktär försvinner bara eller flyttas över?

  2. Herid Fel says:

    Borta…

    Den SP du tjänar, skall användas på karaktären. Därav att ta bort pass SP.

    Istället kommer alltså kvittona vara helt med den SP som man blir tilldelad. Gränserna kommer däremot modifieras, och speciella saker kommer du kunna få köpa med samma SP, vilket gör att du kan prioritera olika.

    Resten är upp till förslag och verkan, alltså presentera ett koncept och spelledaren avgör om han anser det lämpligt eller ej.

    För att förtydliga; SP du tjänar med en karaktär följer inte med till nästa på något sätt.

  3. Ankan says:

    Den enda invändning jag har är att 2000-5000 SP kvar låter nästan lite mycket i jämförelse med hur mycket som du talade om att man skulle få och saker skulle kosta. Med tanke på att som jag förstått så ska vi genomgå en rätt stor ökning i värdet av SP…

    Någon form av omstart skulle nog passa sig bättre. Typ gemensam start vid absolut högst 1500, men snarare lägre. SP bör vara en bristvara, dock med en liten startsumma så att vi kan komma igång och prova på.

  4. Herid Fel says:

    Well, jag tror att de summor jag har satt upp kan fungera. Bristvara kommer det förmodligen att bli ändå. Tills vidare kommer vi köra med det, och blir det fel, så ändrar jag efter eget kynne.

    Just nu är det viktigaste bara själva principen och funktionen utav SP, inte mängden, för den justerar jag tills jag blir nöjd.

    Om jag blir nöjd.