Ev. Teknikförändring

Hejsan alla glada rollspelssjälar som är dedikerade till mitt underbara rollspel…
Känn ironin…

Hur som helst, jag har suttit en längre period och funderat på en förändring på teknikerna för att jag inte kan komma på något vettigt sätt att göra underklasser till Tekkan som inte är antingen för menlösa eller för kraftfulla.
Efter att ha observerat ett par saker runt teknikerna de senaste passen med både stora såväl som lilla gruppen tror jag att jag nu har förfinat min idé.

Jag har observerat att vissa tekniker är svåra att utföra, speciellt med tanke på att man måste slå ett ofantligt antal gånger för att få saker att fungera. Detta är besvärligt, ger lite väl många slag och gör egentligen inte det så mycket lättare att lyckas göra häftiga saker. Så min tanke är, varför slå? Det finns ju redan begränsningar på hur många tekniker man kan kombinera med varandra, right?

Om du inte förstått idén än så låt mig säga det rakt ut, ta bort slagen för tekniker. Men vad skall jag då ersätta det med? ENKELT! Jag ersätter dem med TP-kostnader1. Detta gör att du egentligen bara betalar TP, samt att teknikerna ger plus eller minus på CL. Du lägger ihop din attack med teknikerna, drar av TP och slår ETT slag. Vissa drar handlingar, andra inte. Men handlingarna är ju till för att användas. Och i social strid blir det enklare att kombinera tekniker och faktiskt få ut någonting utav sina handlingar då man inte kör i det reguljära stridssystemet.

Alltså betyder detta att istället för FP på besvärjelse och tekniklistan sätter jag dit en ruta för kostnad. Så att även magier istället slås med andra saker än ett eget FV. Samma gäller även Ki-tekniker. På detta sätt får även Tekkans större fördel genom att få lika mycket mer TP som de har i Tekken2. Och då kan man äntligen skapa vettigare underklasser till dem.

Det enda jag behöver innan jag förändrar detta är en simpel liten sak, era åsikter. De för och nackdelar ni ser med detta samt om ni anser att jag bör eller inte bör göra denna förändring. Det är nu ni kan säga till om detta. Om ni inte gör detta, så kanske jag ändrar utan att ni får säga till om saken. Ni som ÄR Tekkan för stunden bör självfallet säga till i tid, för det är ju just er som det rör mest.

Frågor, förtydliganden och övriga saker som ni kan vilja ha, får ni fråga om. Så kan jag fylla i de luckor jag mest troligt lämnat i detta inlägg.

Med vänliga Hälsningar,
Herid Fel


  1. Teknikpoäng 

  2. Deras specialfärdighet 

Herid Fel

Well, ain't a blog enough?

You may also like...

6 Responses

  1. Ankan says:

    Enligt min åsikt så låter det alldeles utmärkt. Om jag förstår det rätt så betyder det att tekniker går att använda direkt när man fått dem, utan behov att träna upp dem högt innan man har någon större nytta av dem. Man får lite mindre saker att höja på karaktären, på gott och ont. Man får som sagt lite mindre saker att träna, men så stor nackdel är det inte. Istället så skulle detta göra tekniker betydligt mer användbara. Då kommer vi bara till frågan, hur mycket TP har man ungefär (utan att vara Tekkan)? Behöver balanseras och ses över rätt mycket för att ge tekkan en användbar roll och inte göra dem för kraftiga. Nåja, det går att balansera ut med tiden.

    För om jag inte missförstått detta så menar du att man inte heller har FV (vilket du inte nämnt rakt ut)? Det vill säga att tekniker har man eller så har man dem inte. De är alltid på samma “nivå”?

    Att tekniken bara är en modifierare till andra slag låter inbjudande i och med att det skulle förenkla mycket.
    Dock så kan övergångsreglerna bli lite sär i och med att man för tillfället har FV… Som kommer försvinna… Och gå upp i rök…
    Men, för det stora hela så låter det mycket bättre än nuvarande tekniker, en bra förenkling kort sagt.

  2. Herid Fel says:

    TP räknas ut med INF + ½KRE vilket oftast ligger mellan 15-20 TP för den vanlige individen. För Tekkans däremot, så får de lika mycket mer TP som de har i färdigheten Tekken, alltså 1-20 mer. Balanseringsfrågan i hur mycket man har är nog rätt så jämnt fördelat då teknikerna skall kosta någonstans mellan 1-10 med en koncentration på 2-5 på de allra flesta tekniker.

    Nej, du har inget FV på teknikerna nu, utan enbart som det har varit på stridskonsterna och – i CL på det färdighetsslag du skall slå. Och på så vis har man dem väl alltid på samma nivå, men eftersom dina GFV höjs så bör du ju bli bättre med tiden.

    Och när det gäller övergången ser jag ingenting som är problem. Man kan ju enkelt på tabellen se hur mycket FP du har spenderat och sätta dem på INF och istället spendera dem på specialfärdigheterna eller kanske de vanliga färdigheterna.

    Den största anledningen till att jag har gjort detta är ju för att förenkla, jag gillar inte att det skall till så många slag för att få en teknik att fungera. Det stör mig mest när ungarna spelar och de har så låg CL att det verkar väldigt osannolikt för dem att klara av att göra häftiga idéer när de väl får dem.

    Bra att du gillar den. Dock så skulle jag ju vilja ha ett uttalande från de andra också…

    *Ser strängt på de övriga spelarna*

  3. Alothor says:

    Det verkar helt okej. Personligen så vill jag nog helst se mer effekt från endel av de normala teknikerna. I min ringa mening, det låter inte så lämpligt att betala TP för att göra en fint, men att betala TP för en projektil parering låter som det. Jag saknar förövrigt offensiva tekniker som är effektfulla, jag vet att du försöker undvika att göra så att man kan göra för massiv skada men du kanske kan komma på något. Jag reserverar mig dock för eventuella tekniker som uppkommit som jag inte känner till.

    Hursomhelst tror jag det kommer fungera bättre med TP på det sätt du beskrivit, men gör gärna mer tekniker effektfulla eller övertyga mig om att de är det.

  4. Herid Fel says:

    Heh…

    Effekten blir ju mer fast och enklare att avgöra med TP, vilket kanske kan förbättra de normala teknikerna enligt dig.

    Fint till exempel kostar just nu 3 TP, och ger 5 på anfallet men det höjer STY-kravet och med 2 också.

    När det gäller offensiva tekniker så kommer jag tyvärr inte göra några som gör någon mer skada när det kommer till de väpnade anfallen. Däremot finns ju Dödande anfall och Knähugg. Dock förstår jag hur du tänker.

    Förhoppningvis kommer det fungera. Och om jag får någon ny idé så kanske jag även gör en underklass baserad på Tekken.

  5. Patrik says:

    Jag tycker faktiskt att Idéen är bra, eftersom det känns som att man aldrig nästan nyttjar teknikerna(iaf brukar då jag sällan göra det). Dock så kommer säkert vissa saker att behövas ses igenom och saker buffas/nerfas.

    Dock kan detta också göra att Tekkans blir för tok för bra enligt mig…jag menar dom kommer säkert ha mkt mer poäng vilket nästan ger dom möjlighet att använda tekniker konstant, vilken i sin tur gör att dom kan få extrema övertag..t.e.x fint om den ger 5 på ett anfall och kostar 3TP så kan nästan en Tekkan spamma det hela tiden, men sen beror det på hur många tekniker man kan kombinera.

    Sen tycker jag även att vissa tekniker borde isåfall ändras så att dom endast kan “tjänas” ingame typ Gyllene snittet..om den nu är så legendariskt bra som det sägs.. tycker det är lite lamt att man kan köpa sådana tekniker och bli superbra på dom direkt, och att ge sånna tekniker jätte mkt minus på slaget skulle heller inte funka så bra…. jaja.. ska gå o köpa en Pizzaaa..
    mvh jokkmokk crew

  6. Herid Fel says:

    Först en rättelse. FÖRTJÄNAS heter det. Man kan inte tjäna en teknik. Jag menar, hur tjänar man en teknik?

    Hur många tekniker man kan kombinera är fortfarande samma antal, tre som alltid. Och jag tror inte att det spelar någon roll med fint. Om man får 5 CL på att träffa på varje anfall… well, good for you… men jag menar, skadan är inte så offantligt stor så om du bara tänker ta många bäckar små så tror jag inte att du kommer komma så långt annat än mot möjligtvis andra spelare.

    Jag har min idé om det hela, men detta är inte om fint, så jag skall inte redovisa den… nu. Men det är bra att ni gillar idén.

    Och självfallet måste saker balanseras, det måste det alltid.

    Hur som helst så tekniker som gyllene snittet har redan sina krav, man kan köpa dem, men man måste fortfarande vara Taraian och ha en Katana. Och för att få en katana måste man vara med i en orden och komma upp till rang 20. Så har det alltid varit, även sedan den stod med på listan, så jag förstår inte varför du drar upp det…

    Kanske var du omedveten om att det var så, men jag är rätt så säker på att både Foppa och Robert borde veta detta. Foppa har frågat, men han kan ha glömt, och Robert har jag berättat för när han fick se Tekniklistan.