Aguins Kokande Kittel
Gruppen befinner sig just nu i det kejserliga palatset i Sankt Antonia, där saker har ställts på sin spets.
För några veckor sedan så fann Jayde, till sin förvåning, Leezhala i en gränd i Mezlan. Leezhala var helt sönderslagen och förvånande nog även påverkad utav den drog som bedragarna delat ut. Med viss möda lyckades gruppen ta sig till St. Antonia där de fick kontakt med Kejsarinnan, dock så verkar saker ha strulat till sig rejält för Sankt Maria eller Maaya som hon även kallas.
Flertalet av de tolv kejserliga familjerna är nu tveksamma om att stödja Maria i denna politiska fejd om Maguns stöd. Maria har två av tolv hus med sig, medan det mest rivaliserande huset1 har fyra av tolv. De återstående sex husen är fortfarande osäkra om vem de skall stödja.
De flesta av bedragarna har blivit tillfångatagna eller dödade, vilket har kunnat leda till att Jayde och Celivielin nu nästan kan se sig som rentvådda.
Problemet ligger dock i att de tyvärr redan har begått flertalet brott tidigare. Just på grund utav detta tillsammans med faktumet att de inte kan bevisa att bedragarna står för alla brotten som begåtts så ligger de fortfarande i farozonen.
För att lösa detta, så är Maria tvungen att utöka sitt beskydd än en gång till sina två forna reskamrater, men eftersom hon använt den kejserliga nåden en gång, så tar hon dem under sitt beskydd som kejserliga tjänare.
Detta gör att om någon anklagar hennes tjänare för något brott, så anklagar de även den agerande kejsarinnan för brott och än så länge vågar sig ingen att öppet anklaga Maria när hon fortfarande har makten i sin hand. Hon tar då Celivielin, Jayde och Leezhala som sina kejserliga tjänare.
Dock så enligt Aguinsk lag så betyder det även att dessa kommer tjäna under Maria under tolv år, eller till dess att Maria avsätts och skulle hon avsättas så följer hennes öde även alla hennes kejserliga tjänare.
Med det problemet löst, så har Maria dock kvar ett flertal problem, vilket hon hoppas att Celi och Jayde kan hjälpa henne med.
Maria behöver vinna denna politiska kamp, och eftersom Celi och Jaydes fortsatta frihet också hänger på detta så finns det i deras intresse att hjälpa henne.
Drogproblemet som bedragarna introducerade för hela Aguin är ett stort och allvarligt problem som måste tas om hand om. Uppenbarligen kan inte heliga personer komma för nära drogerna utan att dessa självantänder och att försöka spåra dem på helig väg visar sig inte vara så speciellt lätt det heller. Om Maria skulle kunna lösa problemet så skulle hon med största sannolikhet kunna vinna visst förtroende som regent hos husen, och på så vis vinna mark.
Rokk medtog ett stort silver klot med konstiga inskriptioner och ädelstenar ifrån Maden till Maria. Detta klot verkar på något sätt vara eftertraktat, då flertalet försök att stjäla detta har misslyckats. Maria vet inte vad klotet är för något och Rokk påstod att han inte visste var han fått det ifrån heller. Maria tror att om de bara kunde ta reda på vad klotet var till för så kanske de kunde få svar på många frågor.
Utöver dessa två huvudsakliga problem som Aguin har så verkar de två politiska ”partierna” tävla om vilka som kan lösa Aguins problem. För ju bättre de kan lösa dem, ju mer förtroende får de bland de andra adelshusen för att inte nämna rådshusen och kapitalhusen.
En direkt notis till er spelare;
Jag kommer att använda den spelledarmetod som kallas för spårvagna, nu den kommande tiden.
Kort om att spårvagna2 så är det att begränsa möjligheterna, för att leda sagan åt ett bestämt håll, genom att fylla i luckor och försätta spelarna i en bestämd situation med begränsade möjligheter och kriterier. Det är som att försöka spela ut en saga, enligt redan förutbestämda ramar. Däremot så kommer jag inte att göra så som man i vanliga fall gör när man spårvagnar, direkt kapa alla möjligheter till att fortsätta vid misslyckande, utan försöka anpassa det tills det verkligen är kört.
Denna metod har jag kört med ungarna ett tag, detta för att det är svårt för yngre att bestämma och ta beslut i en fantasivärld de inte riktigt förstår sig på, och när valen är för många och otydliga blir det svårt att ta sig framåt själv. Anledningen dock att jag gör detta nu med er, är för att jag själv upplever det som att jag har problem att styra spelet, samt att gruppen behöver träna på vissa saker under mer kontrollerade omständigheter. Ett problem som dock kan uppstå med detta är att folk, jag eller ni, tappar intresset av det vi håller på med på grund utav detta. Dock är nog risken störst för att jag tappar tråden, och inte ni, när det kommer till detta.
Så nu den kommande tiden kommer ni att få ”uppgifter” som ni skall utföra, inom en begränsad ram. Mellan uppgifterna, och kanske även mellan passen, så kommer vi hoppa en bit i historien, jag kommer att berätta vad som hänt däremellan och kanske även omkonstruera lite av vad som egentligen hände, för att styra allting mot ett specifikt mål.
Har ni några frågor, funderingar, förslag eller protester angående detta så kommentera det om det är något som berör alla är ni snäll och om ni däremot vill ha ett litet mer privat svar, så kan ni kontakta mig över MSN.
Detta är mitt beslut, men som sagt, vi är en grupp, och i en grupp bestämmer alla.
Med vänliga Hälsningar
Herid Fel
Well, well…
PB ställde ett par frågor över MSN eftersom han är en sådan fegis och inte vågar posta dem här. Men jag skall försöka summera det, för det gäller säkert alla.
Alla är man väl nyfiken på vad saker och ting innebär, samt hur det egentligen påverkar en. Själv tror jag inte att bara en i gruppen tänker på hur det egentligen kommer bli utan jag tror oftast att alla tänker på det, även om vissa ljuder sina åsikter mer än andra.
Detta är just en utav anledningarna till varför jag vill att ni skall kommentera här istället för att bara prata med mig direkt. Till att börja med så slipper jag vända mig till alla med samma frågor och svar hela tiden, och till att fortsätta med så får alla veta vad alla tänker, vilket kan vara bra och nyttigt för en grupp.
PB var lite fundersam över det han läste och såg både bra och dåliga saker med det jag skrev, även om det tedde sig som om han från början inte riktigt förstått inebörden av detta, vilket jag inte klandrar han för, jag var inte allt för tydlig (som vanligt).
Han befarar även att det blir mycket punktspel, alltså från ena punkten till den andra, vilket han inte riktigt är så förtjust i.
Han funderade även vad jag menar med uppgifterna jag talade om.
Samt att han ifrågasätte om jag inte går ifrån min ursprungstanke i spelstil om jag nu hoppar över vissa situationer.
Kort och gott var det typ det han frågade om.
Mitt svar däremot är lite svårare att summera, men, men…
Det kommer inte vara direkt punktspel, alltså inte från punkt A till B. Utan snarare så kommer ni ha en begränsad “spelplan” nu när ni är med Maria i det politiska “kalla kriget”.
Om Maria avsätts kommer hon att sättas i fängelse på Xanganen, vilket ni inte vet mycket om eftersom det är ett nytt påfund, men det är ett fängelse styrt utav ett mystiskt folk som folk vet föga om. Ingen har någonsin flytt därifrån och att hitta Xanganen är i princip omöjligt. Detta betyder att om hon förlorar, kommer ni också dit, och då är det Game Over. Så genom att ta er som tjänare så borgar hon för er, och om ni gör brott så kommer hon att förlora, och på så sätt hamna på Xanganen. Däremot kan ni nu hjälpa henne, vilket är vad de närmsta passen kommer handla om.
Uppgifterna är alltså typ att hjälpa Maria. Drogproblemet och Silver Klotet jag nämde där är två av de största. Men det finns fler och dessa kommer jag ta typ en efter en, och även låta er välja mellan vilka av dessa problem ni vill försöka lösa. Många utav dem är rent sociala (så som jag tänker mig dem nu) medan ett fåtal utav de viktigaste som ni inte kan välja kommer vara som vanligt. För varje grej ni lyckas med kommer Maria att vinna mark, och för varje grej ni förlorar med kommer Maria förlora mark.
Det kommer dock finnas vissa “privata” saker inblandade i dessa men sakerna kommer inte vara direkt riktade mot er, som i vanliga fall.
Samt att jag kommer nog att även låta vissa småsaker som är för eran egen räkning att komma med då och då.
Min ursprungsidé i spelstil är att man spelar mer socialt och ingående i vissa situationer så man får en användning utav både sinnesnivåer så som lojalitet. Men också att man får mer detaljerad vision av sin karaktär så den kan utvecklas socialt såväl som på övriga fronter. Men ingen värld är alltid intressant. Att spela dag för dag är inte intressant eftersom då måste man hela tiden sätta upp saker som händer, och händer det saker hela tiden betyder det att karaktärerna egentligen inte får något andrum, om därför så måste man typ fördela det i perioder, både logiska för karaktärerna och spelet. Det skulle te sig lite konstigt om allting nästan händer på samma gång och det skulle utan tvekan göra så att karaktärerna egentligen borde vara utbrända och döda om deras liv konstant är så.
Och för att jag skall kunna ge er en tydligare bild av saker som oftast inte är möjliga att intrigera med vanligt spel, så är storytelling ett bra sätt att ge alla en inblick på effekterna era handlingar ger, och även förtydliga eran och min bild utav Aguin. Alltså utveckla spelet socialt.
En annan sak jag funderar på är rollspelpass utan tärningar. För att testa den sociala förmågan. Vi får dock se hur det blir med det i framtiden.
Med vänliga Hälsningar
Herid Fel
Låter bra. Kan vara intressant stil som omväxling. Kommer inte fram till några oklarheter nu i alla fall.
Nåja… Åter till tentanötande…
Snart! Snart är det över… Men då måste jag packa och ha mig och sedan flytta… Så det blir nog inte något rollspel på ett tag framöver för min del…
Det kan fungera, har ingen invändning i.a.f.. Mer socialt låter lovande.
Well, det är ju som upp till er rätt så mycket.
Om ni bara stirrar ut i luften och förväntar att saker skall hända utan att ni anstränger er så kan det nog gå rätt så pissigt.
Jag skall dock försöka att bygga upp det så att det finns möjligheter i alla fall. Det enda jag behöver är lite motivation då vi skall spela och energi.
Alltså kan jag inte skippa frukosten, för då blir jag seg på kvällen…