Skill Description (Swedish, Updates)

Fokusering

  • Har flera användningsområden. Det går inte att mixtra de olika effekterna samtidigt utan man väljer en utav effekterna.
  • Fokusering räknas som en teknik av typ B, alltså som högst två gånger vid samma tillfälle.
  • Kan höja CL på magier och tekniker (alltså för magier/tekniker där man måste slå) med KN per handling.
  • Går att kombinera med sikte och sikta och sikte. Som även den är en teknik av typ B, alltså bara en fokusering då den samarbetar med sikta eller sikte.
  • Kan höja effekten på en magi, alltså en magi som har ett fast bestämt SG eller SD.
  • Möjliggör kedjekastning av magier, se kedjekastning.
  • I vissa situationer kan man förbättra sitt slag med fokusering. Detta ger dig dock en TM på -1 på den eller de egenskaper som färdigheten slås med. Detta tar dock ingen tid alls, så det är ett aktivt val du måste göra före slaget. Hur mycket bonus man får kan variera från +1 per KN till +5 per KN.

Magisk Kanalisering

  • Reducerar antalet handlingar det tar att kasta en magi med KN i kanalisering. Lika stort för alla klasser.
  • Går att använda på två sätt, för att kasta magier och för att ”ansluta” till föremål.
  • Går inte att förbättra med fokusering.
  • Är en utav magikernas specialfärdigheter som ger dem kanaliseringsförmågorna; Länka, Fördela, Magiarmera.

Magiteknik

  • Avgör vad för magiska föremål man kan använda.
  • Har med både magiska föremål som fordon och saker att göra.
  • Är en utav tynikernas specialfärdigheter som ger dem magiska sköldar.

Meditera

  • Kan sänka AP-kostnaden på ki-tekniker med KN (de kostar dock alltid minst 1 AP).
  • Tar en handling, och får bara användas en gång per teknik, räknas inte som en teknik utan som att man bara tar längre tid på sig för att utföra tekniken mer ordentligt.
  • Går inte att förbättra med fokusering.
  • Kan ”förflytta” negativa TM från aktuella egenskaper till MNT, dock så måste man ha ett effektivt värde kvar på 1.
  • Kan höja negativa sinnesnivåer, detta kostar dock olika mycket FP beroende på vilken utav nivåerna du vill höja. Våld kostar 25 FP per nivå, Skräck 50 FP per nivå och Paranormal 100 FP per nivå. Notera att du måste ha FP, går inte att försätta sig i skuld. FP kan även tas från MNT och VST. Går enbart att göra MNT KN gånger per dag.

Multitrans

  • Sänker MP-kostnaden på magier med KN, det dubbla för magiker (magier kostar dock alltid minst 1 MP).
  • Tar en handling, och får bara användas en gång per magi, räknas inte som en teknik utan som att man bara tar längre tid på sig för att utföra magin mer ordentlig.
  • Går inte att förbättra med fokusering.
  • Är en utav magikernas specialfärdigheter.

Med Vänliga Hälsningar,
Herid Fel

Herid Fel

Well, ain't a blog enough?

You may also like...

4 Responses

  1. Ankan says:

    För att höja sinnesnivåerna så talar du om att “FP kan även tas från MNT och VST.” I övrigt står det bara att det tar FP. Menar du med detta att FPn kan tas från INF, MNT och VST?

    Jag antar att man kan ta låt oss säga 5 från en och 20 från en annan för att höja våld med 1?

  2. Herid Fel says:

    FPn tas från Meditera. Eftersom det står under färdigheten Meditera. INF är ej inkluderat.

    Och ja och nej på ditt påstående.

    Om du har exempelvis 5 FP på VST och 20 FP på MNT så kan du göra så som du säger, ja.

    Däremot så om du har låt oss säga 45 FP på VST och 25 FP på MNT så kan du inte dela upp det. Du måste ta så mycket det går från den som är störst. Du kan inte välja vilken, du tar där det finns mest.

    Ordningen är följande;
    1. Meditera
    2. Störst mängd FP

    Du har alltså INTE möjligheten att ta FP från MNT och VST om du har FP i meditera.

  3. Patrik says:

    Det som kändes mest nytt här var magiteknik..postivt eftersom det kändes som att den hade noll användingsområde förr.. dock surt för dom nuvarande karaktärerna om man måste ha magiteknik för magiska saker…jag som t.o.m har magiska stuffs

  4. Herid Fel says:

    Du behöver det inte för att använda helt vanliga magiska stuff. Däremot så är det bra att ha magiteknik när man använder magiska föremål, för annars finns det en risk att någonting går snett eller så har du svårt att få saken att göra det den skall göra.

    Däremot, om gruppen fortsätter spela, så kan jag tänka mig att folk får lägga till vissa färdigheter som de borde ha valt, och ta bort andra, nu när färdigheterna här ett tydligare användningsområde.